De vierde generatie van de Porsche Cayenne zal volledig elektrisch zijn. Een veeleisend testprogramma voor de eerste gecamoufleerde prototypes is al in volle gang. Porsche gaat tegelijkertijd verder met de ontwikkeling van zijn krachtige hybride- en verbrandingsmotormodellen. Tot en na 2030 zal de succesvolle SUV wereldwijd met drie aandrijflijnvarianten worden aangeboden.
Al meer dan 20 jaar wordt de Cayenne gekenmerkt door zijn vermogen om het brede scala aan kwaliteiten te bieden tussen karakteristieke Porsche-rijprestaties, uitstekend comfort bij dagelijks rijden en geweldige capaciteiten bij off-road rijden. De toekomstige modellen van de SUV zullen dit succesverhaal naadloos voortzetten en alle vertrouwde kenmerken van de auto behouden. “De Cayenne heeft altijd de sportwagen in zijn segment gedefinieerd. Halverwege het decennium zal de vierde generatie de norm stellen in het segment als elektrische SUV”, aldus Blume, CEO van Porsche AG. Tegelijkertijd kunnen onze klanten ook in het volgende decennium nog kiezen uit een breed scala aan krachtige en efficiënte verbrandings- en hybride modellen.” De derde generatie van de Cayenne wordt verder geüpgraded en blijft naast de vierde, volledig elektrische generatie worden aangeboden.
De huidige generatie Cayenne, die vorig jaar een van de meest uitgebreide productupgrades in de geschiedenis van Porsche kreeg, wordt in de toekomst verder ontwikkeld met grote technologische investeringen. Hierbij richten de ontwikkelaars zich onder andere op de aandrijflijnen, met name op het verbeteren van de efficiëntie van de door Porsche ontwikkelde en in de motorenfabriek van Zuffenhausen gebouwde V8. Uitgebreide technische maatregelen zorgen ervoor dat de twin-turbomotor klaar is om te voldoen aan toekomstige wettelijke vereisten.
Porsche zet zich resoluut in voor elektromobiliteit. “Onze productstrategie zou ons in staat kunnen stellen om meer dan 80 procent van onze nieuwe auto’s volledig geëlektrificeerd te leveren in 2030 – afhankelijk van de vraag van onze klanten en de ontwikkeling van elektromobiliteit in de regio’s van de wereld”, zegt Blume. Als een volledig herontwikkeld en opnieuw ontworpen model, is de vierde generatie van de bestverkochte Cayenne bedoeld om de opschaling van elektromobiliteit bij Porsche aanzienlijk te ondersteunen.
De volledig elektrische luxe SUV is gebaseerd op een uitgebreide verdere ontwikkeling van het Premium Platform Electric (PPE) met 800-volt architectuur, “De flexibiliteit van de PPE-architectuur stelt ons in staat om de nieuwste technologie op het gebied van hoogspanningssystemen, aandrijflijn en chassis te integreren. We gaan het potentieel van elektrificatie benutten om de Cayenne op verschillende manieren naar een geheel nieuw niveau te tillen, bijvoorbeeld op het gebied van rijprestaties”, zegt Michael Steiner, lid van de raad van bestuur voor onderzoek en ontwikkeling bij Porsche AG. Naast de vertrouwde rijeigenschappen van Porsche omvatten de ontwikkelingsdoelen een hoge capaciteit en stabiel opladen, hoge efficiëntie en een hoog niveau van comfort en dagelijks gebruik.
Na een uitgebreide fase van digitale ontwikkeling en testen, evenals de eerste testritten op het testterrein van het ontwikkelingscentrum in Weissach, hebben de eerste gecamoufleerde prototypes van de volledig elektrische Cayenne de Porsche-fabriek al verlaten. “De praktijktests zijn begonnen en dit is een van de belangrijkste mijlpalen in het ontwikkelingsproces”, zegt Michael Schätzle, Vice President Product Line Cayenne. Tegen de lanceringsdatum zullen prototypes wereldwijd miljoenen testkilometers hebben afgelegd onder extreme klimatologische en topografische omstandigheden. “Op deze manier garanderen we de duurzaamheid en betrouwbaarheid van de hardware, de software en alle functies van de auto volgens onze hoge kwaliteitsnormen”, aldus Schätzle.