De eerste in Duitsland geproduceerde Porsche 356 werd op 6 april 1950 voltooid en markeerde het begin van een buitengewoon succesverhaal. In de loop van decennia werd Zuffenhausen het centrum van de productie van Porsche-sportwagens. Ook motoren, elektrische aandrijvingen en de individualisering van klantenvoertuigen worden hier geproduceerd.

De productie van de Porsche 356 begon 75 jaar geleden in Stuttgart. De eerste auto van de nieuwe serie werd op 6 april 1950 in Zuffenhausen voltooid. Een succesverhaal begon met de serieproductie van de Porsche 356. Sindsdien is de locatie onlosmakelijk verbonden met de sportwagens van het merk: de 911, die daar sinds 1964 in serieproductie is, de modellijn 718 en de volledig elektrische Taycan.

“Zuffenhausen is en blijft de thuisbasis van onze sportwagens. Het belichaamt pioniersgeest, state-of-the-art productietechnologie en productiekwaliteit,” zegt Albrecht Reimold, lid van de raad van bestuur voor productie en logistiek bij Porsche AG. “De ontwikkeling van de locatie laat zien hoe Porsche zichzelf heeft getransformeerd van een kleine sportwagenfabrikant tot een wereldwijd toonaangevend bedrijf dat exclusieve voertuigen produceert.”

Albrecht Reimold, lid van de raad van bestuur, productie en logistiek bij Porsche AG

De weg naar eigen productie
Porsche begon in 1938 in Zuffenhausen, aanvankelijk als bouwkantoor. De eigen autoproductie onder de merknaam Porsche begon pas na de Tweede Wereldoorlog. Op 8 juni 1948 kreeg de Porsche 356 ‘No.1’ Roadster zijn algemene exploitatievergunning. De eerste 52 exemplaren van de 356 met achterin geplaatste motor en noodstoelen achterin werden tussen 1948 en 1950 met de hand gebouwd met aluminium carrosserieën in Oostenrijk en dienden als model voor de latere 356 uit Stuttgart.

Na terugkeer in Zwaben werd Porsches eigen fabriek bezet door de geallieerden. Terwijl het eigenlijke bouwkantoor zich in een barak aan de Schwieberdinger Strasse bevond, huurde Porsche ruimte in de Reutter Plant II aan de overkant van de straat voor de productie en assemblage van motoren. In ruil daarvoor kreeg de carrosseriebouwer de opdracht om de afgewerkte, gespoten en volledig uitgeruste carrosserieën te bouwen, die tot 1953 in Reutter Plant I in de Augustenstrasse in het westen van Stuttgart werden geproduceerd.

1956: Uitzicht op het Porsche-terrein in Zuffenhausen

De eerste Porsche 356 werd op 6 april 1950 in Zuffenhausen voltooid. Eind 1950 had Porsche 317 auto’s gebouwd. Door de vroege successen in races en de enorme vraag op exportmarkten, werd de 356 al snel een groot succes voor het merk. Omdat de overdracht van Werk 1 door het Amerikaanse militaire bestuur werd vertraagd, gaf Porsche de gerenommeerde architect Rolf Gutbrod uit Stuttgart de opdracht om
Werk 2 te ontwerpen. Deze montagehal, gebouwd op een terrein dat door Reutter aan Porsche was verkocht, werd in 1952 in gebruik genomen en werd al in 1954 uitgebreid.

Eind 1955 keerde Porsche ook terug naar het eigen gebouw bij Werk 1 in Zuffenhausen. De gebouwen zouden de ontwerpafdeling, het commerciële personeel, de reparatiewerkplaats voor bedrijfs- en klantenauto’s en de test- en ontwikkelingsafdeling voor raceauto’s huisvesten. De productie, verkoop en levering van reserveonderdelen bleven bij Werk 2. In 1960 begon de motorbouw in Werk 3 en op 1 december 1963 nam Porsche de carrosseriefabriek van Reutter over en de uitgebreide knowhow met ongeveer 1000 werknemers – bijna een verdubbeling van het personeelsbestand. Daarmee verwierf Porsche ook de locatie Zuffenhausen. Datzelfde jaar rolde de eerste 911, toen nog bekend als 901, van de productielijn in Zuffenhausen. Tegen het einde van de productie in 1965 had de sportwagenfabrikant ongeveer 78.000 exemplaren van de 356 geproduceerd. In de decennia die volgden, breidde Porsche zijn ruimtecapaciteiten voortdurend uit en moderniseerde deze.

1951: Productiehal Werk 2, Porsche 356 Coupés en Cabriolets

Al in de jaren 50 hanteerde Porsche in Zuffenhausen een productieprincipe dat nog steeds geldt: flexibele productie van verschillende varianten op een gemeenschappelijke lijn. De Coupé-, Cabriolet-, Roadster- en Speedster-varianten van de Porsche 356 werden allemaal parallel geproduceerd en individueel afgewerkt. Dit principe van een reeks varianten gecombineerd met hoge efficiëntie en kwaliteit is een kenmerk van de productie op het hoofdkantoor gebleven. Ook vandaag de dag is het kenmerkend voor de locatie dat alle 911-modellen en -varianten – van de Carrera tot de topmodellen GT en Cup-auto’s – op één productielijn worden geproduceerd. De uitgebreide interieuruitrusting wordt geproduceerd in de zadelmakerij van de fabriek.

Groei en uitbreiding
In de jaren 60 verving de 911 met succes de 356. De productie werd uitgebreid en er werden nieuwe productiegebouwen gebouwd. De motorbouw werd uitbesteed,

d Werk 2, dat toch al voortdurend werd uitgebreid, kreeg een extra hal. Gebouw 41 werd in 1969 gebouwd als een meerlaags productiegebouw voor de eindmontage. Porsche optimaliseerde de productiestroom en verhoogde de capaciteit.

In 1973 werkten er ongeveer 4000 werknemers bij Porsche, eind jaren 80 waren er meer dan twee keer zoveel werknemers werkzaam op de drie locaties: productie in Zuffenhausen, het onderzoeks- en ontwikkelingscentrum in Weissach en kantoren in Ludwigsburg. In de daaropvolgende decennia groeide de locatie Zuffenhausen geleidelijk dankzij de stijgende productiecijfers. In de jaren 70 en 80 werden op de locatie naast de 911 ook modellen met voorin geplaatste motor zoals de 928, 944 en 968 geproduceerd.

In de jaren 80 bereikte de carrosserieproductie in Zuffenhausen opnieuw de grenzen van haar capaciteit. De groeiende vraag naar sportwagens vereiste een uitbreiding van de productiefaciliteiten. In 1988 werd Werk 5 gebouwd, ontworpen voor zeer flexibele carrosserieproductie. Een zichtbaar symbool van de nieuwe productielogica was de transportbandbrug, die de geproduceerde autocarrosserieën voortaan over de drukke Schwieberdinger Strasse op een hoogte van ongeveer 35 meter zou vervoeren – rechtstreeks naar de eindassemblagelijn bij Werk 2 aan de overkant.

In de loop der decennia is de locatie Zuffenhausen voortdurend gemoderniseerd door een reeks verbouwingen, uitbreidingen en nieuwbouw. Porsche voldeed daarbij consequent aan de toenemende vraag naar precisie, efficiëntie en flexibiliteit met creativiteit en innovatiekracht.

Een andere belangrijke verandering in de geschiedenis van de fabriek was de voorbereiding op de start van de productie van de volledig elektrische Taycan, die in 2019 in serieproductie ging. Als onderdeel van deze transformatie creëerde Porsche nieuwe productiegebieden: in Werk 5 werd een nieuwe carrosseriefabriek gebouwd, terwijl in Werk 1 een moderne spuiterij werd geïnstalleerd – allemaal afgestemd op de specifieke vereisten van e-mobiliteit. Tegelijkertijd werd in Werk 2, tegenover de Adestrasse, een modern assemblagegebouw met een modulaire lineaire structuur gebouwd. Een tweede transportbrug werd over de Schwieberdinger Strasse gebouwd om de nieuwe productielogistiek efficiënt te verbinden.

Waar Porsche hightech en vakmanschap combineert
Zuffenhausen staat symbool voor precisie, innovatie en voortreffelijk vakmanschap. De plek waar Porsche traditie combineert met state-of-the-art productietechnologie: zelfrijdende transportsystemen, een centrale fabriekscloud en het gebruik van kunstmatige intelligentie – om maar een paar innovaties te noemen die worden gebruikt bij de productie van de “Made in Zuffenhausen” sportwagens. Het productiecentrum voor de 911 en de volledig elektrische Taycan bevindt zich op de locatie Zuffenhausen. Daarnaast worden op het totale oppervlak van ongeveer een vierkante kilometer in het noorden van Stuttgart de boxermotoren voor de sportwagens en de V8-motoren voor de vierdeurs verbrandingsmotormodellen en de elektromotoren voor de Taycan en Macan electric geproduceerd in twee motorfabrieken.

Daarnaast zijn er in totaal drie fabrikanten gevestigd: Porsche Exclusive Manufaktur, waar klantenauto’s uitgebreid worden gepersonaliseerd, de afdeling Sonderwunsch, waar unieke auto’s worden gecreëerd, en CFRP Manufaktur, waar de carrosseriedelen handmatig worden geassembleerd van de reguliere productielijn voor sportwagenmodellen met een speciaal lichtgewicht ontwerp, zoals de 911 S/T en de 911 GT3 RS.

Naast Zuffenhausen en Weissach speelt Leipzig ook een belangrijke rol in de wereld van Porsche. De Cayenne rolde er aanvankelijk van 2002 tot 2016 van de band, gevolgd door de Carrera GT van 2003 tot 2006. Sinds 2009 wordt daar de Panamera sportsedan gebouwd, en sinds 2014 de Macan, voor de productie waarvan Porsche de vestiging in Leipzig tussen 2011 en 2014 uitbreidde tot een volwaardige fabriek.

Een jubileum dat vooruitkijkt naar de toekomst
Op de vestiging in Zuffenhausen combineert Porsche de voordelen van industriële serieproductie met de exclusiviteit van uniek vervaardigde sportwagenproducten. “Zuffenhausen is en blijft de thuisbasis van onze sportwagens. Hier produceren we auto’s die de wereld fascineren – met een productie die al 75 jaar vakmanschap en technische vaardigheden combineert”, benadrukt Reimold. Met dit jubileum viert Porsche niet alleen zijn indrukwekkende verleden, maar kijkt het ook vooruit naar de toekomst: de locatie Zuffenhausen staat, net als zijn tegenhanger in Weissach en de volledige fabriek in Leipzig, voor baanbrekende technologieën, productiekwaliteit en de blijvende ambitie van Porsche om steeds dichter bij de perfecte sportwagen te komen.