De voormalige fabriekscoureur overleed op 4 mei 2025 op 78-jarige leeftijd in Cannes, Frankrijk. Met zijn overlijden verliest het merk niet alleen een bijzondere coureur, maar ook iemand die de autosport vormgaf – en Porsche verrijkte en inspireerde met passie, ervaring en precisie.
“We zijn zeer bedroefd door het nieuws van zijn overlijden. Jochen Mass was een coureur met diepgang. Iemand die de auto als weinigen begreep”, aldus Thomas Laudenbach, Vice President Porsche Motorsports. “Hij had een uitstekend gevoel voor technologie en voor alles wat een team sterk maakt. We verliezen een opmerkelijke coureur en een trouwe metgezel die vele jaren bij ons was. Zijn nalatenschap reikt veel verder dan zijn succes – die leeft voort in herinneringen, in verhalen en in zijn manier van denken over de autosport. Onze gedachten zijn bij zijn familie.”
Jochen Mass werd geboren op 30 september 1946 in Dorfen, Opper-Beieren. Zijn reis naar de autosport begon niet in de cockpit, maar op volle zee: als jonge zeiler zeilde hij drie jaar lang de wereld rond. Pas daarna voelde hij zich aangetrokken tot de techniek – en tot het circuit – en voltooide hij een opleiding tot automonteur. Toen de vaste coureur bij Alfa Romeo-dealer Hähn in 1968 wegens ziekte afwezig was, sprong Mass in en bewees zijn talent. Het was geen lang gepland debuut, maar markeerde de spontane start van een buitengewone carrière.
Zijn succes spreekt voor zich: Europees toerwagenkampioen in 1972, Europees tweede in de Formule 2, vanaf 1973 reed hij 105 keer in de Formule 1 – en won hij de Grand Prix van Spanje in 1975. Tot aan het Schumacher-tijdperk was hij een van de succesvolste Duitse Formule 1-coureurs qua punten.
Maar Mass zou zijn ware thuis vinden in de duursport – en bij Porsche. Tussen 1976 en 1987 was hij een vast lid van het fabrieksteam. Hij reed met passie, moed en precisie in raceauto’s zoals de 935, 936, 956 en 962. Samen met collega-coureurs zoals Jacky Ickx behaalde hij opeenvolgende overwinningen en gaf hij vorm aan kampioenschappen – en zijn naam stond synoniem voor betrouwbaarheid, niet alleen dankzij zijn constante nauwe contact met race-engineers zoals Norbert Singer. Toen de samenwerking met sponsor Rothmans tot stand kwam, was het Mass die deze met visie en finesse tot stand bracht.
In 1992 beëindigde Mass zijn actieve carrière. Zijn sportieve staat van dienst is indrukwekkend: meer dan 400 races, 105 Grand Prix-starts, 71 WK-punten, winnaar van het Duitse racekampioenschap, Europees toerwagenkampioen, winnaar van de Porsche Cup, Duits sportwagenkampioen en winnaar van Le Mans met Sauber Mercedes.
Ook na zijn pensionering bleef hij verbonden met de racewereld – als veelgevraagd spreker, erfgoedambassadeur en bruggenbouwer tussen generaties. Of het nu op beurzen zoals Retro Classics, oldtimer-evenementen of media-evenementen georganiseerd door Porsche Heritage and Museum was, mensen van alle leeftijden luisterden met plezier naar zijn unieke verhalen.
Jochen Mass laat zijn vrouw Bettina en vier kinderen achter. Porsche AG rouwt om het overlijden van een familielid – met dankbaarheid, respect en diepe genegenheid.