Op 28 april 1975 verliet een unieke Porsche 917-racewagen het ontwikkelingscentrum in Weissach. Hij ging niet naar een circuit – zoals elke 917 daarvoor – maar ging, voor het eerst, de openbare weg op.
Â
Het was een gedurfd avontuur, gedreven door de passie van een privé-eigenaar en de toewijding van een klein team binnen Porsche om aan de wensen van klanten te voldoen, hoe buitensporig de vraag ook was. Passend genoeg eindigde die eerste verkenningsrit niet na een voorzichtige rit over lokale wegen, maar toen de auto Parijs bereikte – enkele honderden kilometers later. Het was een prestatie die in de decennia die volgden, tot vele avonturen zou leiden.
De auto – 917 chassis 30 – die oorspronkelijk in de race was, onderging een reeks veranderingen die de enduranceraces in het begin van de jaren 70 domineerden. Sommige verbeteringen werden opgelegd door de wetgeving van die tijd, andere op verzoek van de eigenaar – de Italiaanse zakenman en Martini-erfgenaam Gregorio Rossi di Montelera – beter bekend als “Graaf Rossi”, een gerenommeerd Porsche-liefhebber.
De auto, uitgevoerd in Martini Silver, was voorzien van een set rudimentaire uitlaatdempers, extra spiegels, richtingaanwijzers en zelfs een claxon. Onder de achterklep bevond zich het verplichte reservewiel.
Binnenin werden kleine concessies gedaan aan het comfort: de twee stoelen (een vereiste voor endurance-racers uit die tijd) werden opnieuw bekleed met bruin leer (in opdracht van Hermès) met bijbehorende suède bekleding voor de hemelbekleding, deuren en dashboard.
De versnellingspook behield dezelfde houten afwerking als die van de raceversies en behield zelfs dezelfde geboorde, lichtgewicht sleutel. De auto droeg oorspronkelijk een Alabama-kentekenplaat, verkregen door graaf Rossi.
Tegenwoordig geniet de auto nog steeds van de enthousiaste huidige eigenaar op de openbare weg in Zuid-Frankrijk, waar hij zich bevindt. Hij is inmiddels geregistreerd in het Verenigd Koninkrijk en heeft recentelijk een restauratie ondergaan (met behoud van de originele lak en het interieur) om hem klaar te maken voor de komende halve eeuw waarin hij andere weggebruikers zal verrassen.
Het is belangrijk om te weten dat zijn afstammeling vandaag de dag nog steeds succesvol is op het circuit. De geest en het verlangen van Porsche, die destijds de creatie van een 917 voor de openbare weg mogelijk maakten, zijn vijftig jaar later nog steeds springlevend. Dat roept de vraag op: wat als?