Rally’s, circuits, lange afstanden: Gérard Larrousse bewees zijn klasse op elk terrein. In Sebring, op de Nürburgring en in de Tour de Corse – hij reed met precisie en won met stijl en Frans gemak. Zijn successen maakten hem tot een van de meest veelzijdige coureurs van zijn generatie. Hij viert zijn 85e verjaardag op 23 mei 2025.
Hij was nooit de luidruchtigste – maar altijd een van de meest vastberaden. Gérard Larrousse schrijft liever geschiedenis dan erover te praten. De voormalige Porsche-fabriekscoureur en tweevoudig Le Mans-winnaar zette met zijn vaardigheid de standaard. Op 23 mei 2025 viert de coureur zijn 85e verjaardag. “Gérard Larrousse heeft altijd de geest van Porsche belichaamd – moedig, nauwkeurig, gepassioneerd”, aldus Dr. Michael Steiner, lid van de Raad van Bestuur en verantwoordelijk voor Onderzoek en Ontwikkeling. “Zijn bijdrage aan het succes van Porsche in de jaren 70 was van uitzonderlijk belang. We willen hem bedanken en feliciteren met zijn 85e verjaardag.”
Een expert op het gebied van grind en asfalt
Gérard Gilles Marie Armand Larrousse wordt geboren op 23 mei 1940 in Lyon. Hij studeerde economie en nam begin twintig voor het eerst deel aan rally’s in Frankrijk. Na zijn studie vervulde hij zijn militaire dienstplicht bij een speciale eenheid voor snelle voertuigen. In 1966 besloot hij van de racerij zijn beroep te maken. “Eerst werd ik officieel fabriekscoureur bij NSU France, daarna heb ik twee succesvolle jaren bij Automobiles Alpine doorgebracht”, vertelt hij over zijn beginjaren als professioneel coureur. Met zijn precieze rijstijl en strategische flair won hij in de jaren 60 de Tour de Corse en werd hij in 1969 tweede in het Europees Rallykampioenschap. Hij bewees al vroeg zijn talent als allrounder: overwinningen in de Rallye du Maroc, een tweede plaats in de Rally van Monte Carlo en de Tour de Corse bevestigden zijn reputatie.
Porsche wordt een professionele thuisbasis
Zijn prestatie in de Rally van Monte Carlo in 1969, waar een superieure prestatie hem uiteindelijk niet de overwinning opleverde, was van bijzonder belang: het was een hoofdstuk dat zijn reputatie als vechter onderstreepte. Hij en zijn co-piloot Jean-Claude Perramond werden gediskwalificeerd omdat de koplampen van hun Renault niet aan de reglementen voldeden. In datzelfde jaar sloot hij zich op voorspraak van Vic Elford aan bij het Porsche-fabrieksteam. In datzelfde jaar miste hij net een historische overwinning in Le Mans met Hans Herrmann. Hij kwam slechts 120 meter tekort voor de eindzege – een van de krapste finishlijnen in de geschiedenis van de race. Een jaar later behaalde hij opnieuw de tweede plaats. Toch stond het buiten kijf dat Larrousse al lang een van de te kloppen coureurs was. Niet ondanks, maar juist dankzij deze gebeurtenissen.
In 1971 zegevierden Larrousse en Vic Elford in de Porsche 917 tijdens de 12 uur van Sebring en met de 908/03 Spyder tijdens de 1000 kilometerrace op de Nürburgring. In 1973 en 1974 won hij samen met Henri Pescarolo de 24 uur van Le Mans in een Matra-Simca.
Een leven gewijd aan de autosport – op en naast de baan
Ook na zijn actieve carrière bleef Larrousse de autosport trouw. Hij nam managementfuncties aan, onder meer bij Ligier en als teamleider van het Formule 1-team Larrousse Calmels, dat hij in 1986 samen met de Franse advocaat Didier Calmels oprichtte. Daarmee bewees hij dat succes niet alleen een kwestie is van talent aan het stuur, maar ook van visie op de achtergrond. Zijn naam blijft verbonden met waarden die ook Porsche vormgeven: precisie, visie en passie. Larrousse vertegenwoordigt een tijd in de racerij waarin technologie, moed en menselijkheid nauw met elkaar verbonden waren.
De voormalige coureur uit Marseille is tot op de dag van vandaag nauw verbonden met Porsche. Larrousse is een veelgevraagde contactpersoon voor journalisten, vooral als het gaat om historische race-evenementen. Als vertegenwoordiger van Porsche wist hij fans te enthousiasmeren tijdens de Tour de Corse Historique van 2015. Zijn herinneringen, zijn perspectieven en zijn unieke manier van verhalen vertellen maken hem een belangrijke stem voor een tijdperk waarin de autosport veel directer werd ervaren door veel liefhebbers.