Het succesverhaal van de Taycan Turbo GT gaat verder met nog eens twee ronderecords. Het topmodel vestigde nieuwe records als snelste elektrische serieauto op het Road Atlanta-circuit in de Amerikaanse staat Georgia en op het Yas Marina Circuit in Abu Dhabi.
De Taycan Turbo GT met Weissach-pakket heeft twee nieuwe ronderecords voor elektrische serieauto’s neergezet – op Road Atlanta (VS) en op het Yas Marina Circuit (VAE). Patrick Long reed een uitzonderlijk snelle ronde in slechts 1:27,1 minuut op het 4,088 kilometer lange Road Atlanta-circuit. Deze nieuwe rondetijd verslaat het record van de Taycan Turbo S uit 2020 (1:33,8 minuut) met meer dan zes seconden. “Ik verwachtte een precieze besturing, maar ik realiseerde me niet hoe perfect het Porsche Active Ride-systeem de carrosseriebewegingen van de auto zou compenseren”, aldus de professionele coureur en merkambassadeur voor Porsche Cars North America na zijn recordrit.
De tijd werd genoteerd onder wisselvallige weersomstandigheden, terwijl de baan, met een buitentemperatuur van ongeveer 24 graden Celsius, met enkele vochtige plekken nog aan het opdrogen was.
De recordrace op het Yas Marina Circuit vond daarentegen ‘s nachts plaats, vanwege de extreem hoge temperaturen overdag. De in de VAE gevestigde GT-coureur en raceschoolinstructeur Ramez Azzam reed het 5,281 kilometer lange Formule 1-circuit in slechts 2:07,2 minuten, slechts 1,1 seconde langzamer dan het ronderecord voor toerwagens. Dit nieuwe record is officieel erkend door de Emirates Motorsport Association (EMSO) als de snelste productie-BEV op het volledige GP-circuit van Yas Marina.
“Elektrische auto’s staan bekend om hun snelheid op de rechte stukken, maar de Taycan Turbo GT toont zijn ware kracht over een hele ronde”, aldus Azzam, die dit jaar de GT4-klasse won tijdens de 24 uur van Dubai. “De wendbare, perfect uitgebalanceerde Porsche-ophanging en -remmen gaven me het vertrouwen dat ik nodig had om alles te geven.” Tijdens zijn recordbrekende rit gaf het instrumentenpaneel van de Taycan een omgevingstemperatuur van bijna 28 graden aan.
Meer Taycan-records wereldwijd
De twee records op Road Atlanta en het Yas Marina Circuit zetten een reeks soortgelijke prestaties voort voor de Taycan Turbo GT, de krachtigste productie-Porsche ooit. Onlangs, in februari 2025, reed Felipe Nasr het Interlagos F1 Circuit in São Paulo in slechts 1:42,1 minuut. De drievoudig IMSA-kampioen en drievoudig winnaar van de 24 uur van Daytona vestigde daarmee een nieuw record voor elektrische auto’s. Porsche-ontwikkelingscoureur Lars Kern zette ook een razendsnel tempo neer in de topklasse Taycan. In oktober 2024 vestigde hij het eerste officieel erkende ronderecord op het Shanghai International Circuit, met een tijd van 2:11,2 minuten.
In het voorjaar van 2024 boekte Kern al succes op de Weathertech Raceway Laguna Seca. Met een tijd van 1:27,8 minuten voltooide hij een ronde sneller dan welke andere coureur dan ook in een straatlegale elektrische auto. Kort daarvoor had een pre-productieversie van de Taycan Turbo GT een nieuw klasserecord neergezet op de Nürburgring. Lars Kern zat ook achter het stuur en zette op de Nordschleife een rondetijd neer van slechts 7:07,5 minuten. Dit was maar liefst 26 seconden sneller dan Kerns laatste recordronde in een Taycan Turbo S sportsedan, uitgerust met het Performance Package, in augustus 2022.
Over de Taycan Turbo GT
Porsche heeft het topsegment van zijn volledig elektrische sportsedans gecompleteerd met de Taycan Turbo GT en de Taycan Turbo GT met Weissach-pakket. Een krachtigere en efficiëntere pulsomvormer met siliciumcarbide als halfgeleidermateriaal wordt op de achteras gebruikt. Beide auto’s bereiken een tijdelijk piekvermogen van meer dan 1100 pk. Met een druk op de knop zorgt de Attack-modus voor een vermogenstoename tot 120 kW gedurende maximaal 10 seconden. Het systeem is geoptimaliseerd voor gebruik op het circuit en is qua werking vergelijkbaar met dat van de 99X-racewagens die Porsche inzet in het ABB FIA Formule E-wereldkampioenschap. De boost wordt aangegeven door een afteltimer op het instrumentenpaneel en dynamisch weergegeven door geanimeerde ringen op de snelheidsmeter.
Met intelligente lichtgewicht constructiemaatregelen heeft Porsche het gewicht van de Taycan Turbo GT met maar liefst 75 kilogram verlaagd ten opzichte van de Taycan Turbo S. Een aantal koolstofvezelcomponenten dragen bij aan deze besparing. De Taycan Turbo GT met Weissachpakket is speciaal ontworpen voor het circuit en heeft de achterbank laten vallen ten gunste van een nog betere vermogen-gewichtsverhouding.
Beide modellen zijn standaard uitgerust met Porsche Active Ride-vering met GT-specifieke afstelling. In dynamische rijsituaties zorgt deze vering voor een nagenoeg perfecte verbinding met de weg dankzij een evenwichtige verdeling van de wielbelasting.