Stuttgart. De Porsche Taycan Turbo GT wordt de nieuwe safety car in de Formule E. Tijdens de double header in Berlijn op 11 en 12 mei zal de krachtigste productie-Porsche aller tijden de rol van safety car op zich nemen in het volledig elektrische wereldkampioenschap.
In februari werd de nieuwe Taycan gepresenteerd. De Turbo GT volgt de Turbo S van 2019 op. Er zijn twee varianten: de dienstauto en de vervangende auto – met verschillende kenmerken en in verschillende kleuren.
Thomas Laudenbach, Vice President Porsche Motorsport: “Duurzaamheid en elektrificatie zijn van groot belang voor Porsche, wat tot uiting komt in onze autosportactiviteiten – waaronder de inzet van de Taycan Turbo GT als safety car. Dit staat symbool voor het feit dat we van de autosport leren voor serietoepassingen. In de Formule E geldt dit vooral voor onze elektrische sportwagens, bijvoorbeeld op het gebied van energiebeheer. Dit is nog een reden waarom de Taycan de laatste tijd in vrijwel elke discipline is verbeterd.”
Taycan Turbo GT met aanvalsmodus
De nieuwe Taycan heeft meer vermogen, een groter bereik en laadt sneller en robuuster op. De Turbo GT behoort sinds maart tot de top van het assortiment: met recordbrekende ronden op de Nürburgring en Laguna Seca toonde hij zijn consistente circuitconfiguratie. Met het optionele Weissach-pakket accelereert hij in 2,2 seconden van 0 naar 100 km/u en bereikt hij een topsnelheid van 305 km/u. De Attack-modus, met tijdelijke boosts tot 120 kW extra vermogen, is gebaseerd op de technologie van de Porsche 99X Electric, de huidige wereldkampioen Formule E-auto.
Ontwerp verijdelen met seriekleuren
Voor het eerst zullen twee versies van de safety car van het elektrische wereldkampioenschap voorop lopen: de Taycan Turbo GT in de exclusieve exterieurkleur Purple Sky Metallic zal zijn taken uitvoeren met het Weissach-pakket en dus zonder achterbank. De tweede auto in Shade Green Metallic zal in actie komen zonder de extra prestatieverbetering (vierzitter).
Net als het concept van de Porsche 99X Electric werd de Taycan ook ontwikkeld in de onderzoeks- en ontwikkelingsfaciliteit van Porsche in Weissach, waar hij op een netto CO2-neutrale basis opereerde. De Porsche-specialisten van Manthey, gevestigd op de Nürburgring, zullen voor de voertuigen blijven zorgen; deze experts zijn ook verantwoordelijk voor het aanbrengen van eventuele noodzakelijke aanpassingen. Deze wijzigingen omvatten elementen zoals de waarschuwingslichten en de bijbehorende elektriciteit, hightech communicatieapparatuur en brandblussers. De ervaren Portugese coureur Bruno Correia blijft aan het stuur van de safety car.
Porsche in de Formule E
Porsche rijdt in 2023/2024 aan zijn vijfde Formule E-seizoen. Naast het door de fabriek gerunde TAG Heuer Porsche Formula E Team concurreert het Amerikaanse klantenteam Andretti Formula E met de Porsche 99X Electric. Met zijn inzet voor het wereldkampioenschap onderstreept Porsche zijn inzet om een leidende rol te spelen onder de traditionele autofabrikanten op het gebied van elektrificatie, duurzaamheid en technologie. In de Formule E verkrijgt het merk waardevolle inzichten voor zijn elektrische in serie geproduceerde sportwagens.