Na records te hebben gevestigd op de Nürburgring Nordschleife en op het Shanghai International Circuit en de WeatherTech Raceway Laguna Seca in Californië, heeft de Taycan Turbo GT met Weissach-pakket nu ook een ronderecord voor elektrische auto’s gevestigd op Interlagos, São Paulo. Dit is de vierde keer, en op het vierde continent, dat Porsche een ronderecord heeft gevestigd met de elektrische sportwagen die speciaal is ontworpen voor het circuit.
Felipe Nasr, drievoudig IMSA-kampioen en drievoudig winnaar van de 24 uur van Daytona, zette op 5 februari 2025 een tijd neer van 1:42,1 minuten op het 4,3 kilometer lange circuit van Interlagos. De nieuwe rondetijd was niet alleen bijna acht seconden sneller dan het record van de Taycan Turbo S uit 2022 (1:49,8 minuten), maar zat ook net geen seconde sneller dan een eerder rondenrecord voor een productieauto van de 911 Turbo S (1:43,087 minuten). Met zowel snelle als technische secties en veel hoogteverschillen biedt het circuit in de wijk Interlagos in de Braziliaanse metropool een aantal uitdagingen.
“Naar Interlagos komen en achter het stuur kruipen van de Taycan Turbo GT, direct nadat ik de 24 uur van Daytona had gewonnen, was een ongelooflijke ervaring. Ik had verwacht dat de acceleratie en het brute koppel sterk zouden zijn, maar uiteindelijk waren het de algehele prestaties die echt indruk op me maakten,” aldus Porsche-fabriekscoureur Nasr.
“Op de klim bergop voor ‘Curva do Café’, vlak voor het rechte stuk, gebruikte ik de Attack Mode en de auto bereikte 272 km/u aan het einde van de bocht. Bij het uitkomen van ‘Curva do Sol’ bereikte ik al meer dan 200 km/u toen ik het rechte stuk opkwam. Het is verbazingwekkend hoe bruut de auto accelereert en zijn vermogen levert,” vervolgt de Porsche Penske Motorsport-teamcoureur. “De besturing van de Taycan Turbo GT was zeer nauwkeurig in de langzame bochten en bleef stabiel, zelfs bij hevig remmen. De balans, de grip – een echte prestatiemachine.”
“Ons doel was om een ​​nieuw record te vestigen om de sterke punten van de nieuwe Taycan-modellenreeks te laten zien – precies op tijd voor zijn debuut op de Braziliaanse markt”, zegt Peter Vogel, CEO van Porsche Brazilië. “De uitstekende prestaties van de Taycan Turbo GT zijn werkelijk indrukwekkend.”
Officieel bekend als het Autodrome José Carlos Pace, Brazilië’s thuisbasis van Formule 1 en het FIA Endurance Championship (WEC), staat het circuit wereldwijd bekend om de successen van nationale held Ayrton Senna in de races van begin jaren 90.
De Taycan Turbo GT heeft ook zijn geloofsbrieven in de motorsport bewezen als een Formule E-safetycar sinds mei 2024, toen hij de rol overnam van de Taycan Turbo S. Bestuurd door Bruno Correia (Portugal) is het de krachtigste safetycar in een FIA-wereldkampioenschap. Bij elke Formule E-race zijn er altijd twee Taycan Turbo GT safety cars. Eén is uitgerust met het Weissach-pakket en de andere zonder. Uitgerust met veiligheidsuitrusting en een hightech communicatiesysteem, wisselen ze elkaar af als hoofdauto en als back-upvoertuig.
Verdere Taycan-records op andere continenten
Het ronderecord in São Paulo volgt op drie andere records voor de Taycan Turbo GT, die Porsche-ontwikkelingscoureur Lars Kern op heel verschillende circuits over de hele wereld neerzette. Onlangs, in oktober 2024, zette hij de toen snelste tijd van 2:11.28 minuten neer op het Shanghai International Circuit, het eerste ronderecord dat officieel door het circuit werd erkend.
In het voorjaar van 2024 bracht Kern een succesvol bezoek aan WeatherTech Raceway Laguna Seca in Californië. Met een tijd van 1:27,87 minuten zette hij een snellere ronde neer dan welke andere door een coureur in een straatlegale elektrische auto ook neergezet. Kort daarvoor had een pre-productieversie van dit model een nieuwe snelste tijd in zijn klasse neergezet op de Nürburgring. Kern zat ook deze keer achter het stuur en reed de Nordschleife in slechts 7:07,55 minuten. Met deze officiële rondetijd was hij maar liefst 26 seconden sneller dan zijn vorige recordrit in augustus 2022 in een Taycan Turbo S Sport Sedan met Performance Package.
Over de Taycan Turbo GT en Taycan Turbo GT met Weissach-pakket
Porsche heeft het topsegment van zijn line-up van volledig elektrische sportsedans afgerond met de Taycan Turbo GT en de Taycan Turbo GT met Weissach-pakket. Een krachtigere en efficiëntere pulsomvormer met siliciumcarbide als halfgeleidermateriaal wordt gebruikt op de achteras. Beide auto’s bereiken een tijdelijk piekvermogen van meer dan 1.100 pk. Met één druk op de knop biedt de Attack Mode een vermogenstoename van maximaal 120 kW gedurende maximaal 10 seconden. Het systeem is geoptimaliseerd voor gebruik op het circuit en is qua functie vergelijkbaar met dat van de 99X-racewagens die Porsche gebruikt in het ABB FIA Formula E World Championship. De boost wordt aangegeven door een afteltimer in het instrumentenpaneel en dynamisch weergegeven door geanimeerde ringen.