Porsche nodigt bezoekers van Retro Classics 2025 uit voor een spannende reis die het verleden, heden en de toekomst van de sportwagen combineert. Van 27 februari tot en met 2 maart 2025 zal het bedrijf uit Zuffenhausen in hal 1 een zorgvuldig samengestelde selectie auto’s presenteren die niet alleen de fascinatie van het merk Porsche tastbaar maken, maar ook diepgaande inzichten bieden in de Porsche Heritage- en Museum-gebieden.
Retro Classics in Stuttgart is niet zomaar een vakbeurs, het is een ontmoetingsplaats voor klassieke autofans en sportwagenliefhebbers van over de hele wereld. Van donderdag 27 februari tot en met zondag 2 maart 2025 zal Porsche vertegenwoordigd zijn op het beursterrein van Stuttgart met een speciale selectie van tentoonstellingen. De tentoonstelling creëert een spanning tussen het verleden van het merk en het innovatieve heden. “Ons werk op de afdeling Porsche Heritage and Museum is erop gericht om het verleden klaar te maken voor de toekomst, vandaag. De iconische modellen in het midden van de Porsche-beursstand laten op indrukwekkende wijze zien hoe nauw de geschiedenis van het merk verbonden is met de toekomst”, zegt Achim Stejskal, hoofd van Porsche Heritage and Museum. “We nodigen bezoekers ook uit om ons Porsche Heritage and Museum-team beter te leren kennen.”
Lichtgewicht en met een atmosferische V10-motor
Op zondag 2 maart 2025 nodigt het Porsche Museum u uit voor een paneldiscussie met prominente gasten om 11:00 uur. Le Mans-winnaar en merkambassadeur Timo Bernhard en voormalig race-ingenieur Norbert Singer praten met Armin Burger, coördinator van Historic Motorsport, over de langeafstandsracesuccessen van het merk Porsche en een speciaal project dat een paar weken geleden weer tot leven werd gewekt: de Porsche Le Mans Prototype 2000, kortweg LMP 2000. Oorspronkelijk ontworpen om te winnen in Le Mans, werd het ambitieuze project 26 jaar geleden stopgezet tijdens de ontwikkelingsfase vanwege kostenredenen. Na 78 testkilometers werd er in 1999 een zeil over de auto gegooid en ging deze meer dan twee decennia in opslag. Dat was totdat het Porsche Heritage and Museum-team de LMP 2000 een kwart eeuw na de eerste uitrol weer rijklaar maakte. De feiten over de LMP 2000, die ooit werd ontwikkeld voor de Le Mans-prototypeklasse LMP900: 452 kW (615 pk), 5,5 liter cilinderinhoud, V10-cilinder atmosferische motor. De presentatie op de beursstand is de eerste officiële verschijning nadat de auto vorig jaar werd gepresenteerd.
De Porsche Carrera GT, die dit jaar zijn 25e verjaardag viert, is niet minder indrukwekkend. De studie van de middenmotor-sportwagen werd in september 2000 in Parijs gepresenteerd. De Carrera GT deelt niet alleen de V10-cilinder atmosferische motor, die ook op de Porsche-stand te zien is, met de LMP 2000, maar ook het idee van een innovatieve lichtgewichtconstructie. De carrosserie en het monocoque-chassis van de Carrera GT zijn gemaakt van koolstofvezel en koolstofvezelversterkt kunststof. Met zijn design en prestaties belichaamt de Carrera GT het Porsche-DNA: een combinatie van racetechnologie en rijervaring. Samen met de LMP 2000 laat hij zien hoe nauw innovatie en traditie bij Porsche met elkaar verbonden zijn.
De Porsche 959 viert zijn 40e verjaardag
Met de Porsche 959 zette het bedrijf niet alleen een nieuwe technische mijlpaal, maar verlegde het ook de grenzen van wat technisch haalbaar is in de autobouw. Tussen 1986 en 1988 werden er slechts 292 modellen van de supersportwagen, met zijn baanbrekende aerodynamische eigenschappen, geproduceerd. De 2,8-liter biturbo zescilindermotor leverde 331 kW (450 PS) en was in staat om een topsnelheid van 315 km/u te bereiken. Daarmee is de 959 een van de snelste serieproductieauto’s van zijn tijd. Met zijn mix van baanbrekende technologie en luxueuze uitrusting is de 959 niet alleen een supersportwagen, maar ook een technologiekampioen die de technische vaardigheden van de fabrikant belichaamt. De 959 is al lang een legende die in de jaren 80 de basis legde voor moderne supersportwagens.
Zestig jaar succesverhaal ‘Targa’
Een andere attractie op Retro Classics is de Targa Duo, waarmee Porsche het 60-jarige succesverhaal van deze iconische carrosserievariant viert. Op zijn beursstand presenteert de sportwagenfabrikant een Porsche 911 2.0 Targa “soft window” uit 1967 en de huidige 911 Targa 4S Heritage Design Edition van de 992-generatie. Beide laten zien hoe Porsche traditie en moderniteit combineert. In 1965 stelde Porsche de tweede carrosserievariant van de toen nog jonge 911 tentoon op de Internationale Automobilausstellung in Frankfurt. Tot op de dag van vandaag blijft het idee van de Targa zich een weg banen door alle generaties van de 911. Met de modellen van de Heritage Design Edition is het belangrijk om de traditie van het merk te behouden en deze opnieuw te interpreteren voor de toekomst. Elke editie duikt in de geschiedenis van Porsche met designkenmerken – en interpreteert deze op een eigentijdse manier.
Porsche geeft inzicht in historisch werk
Gedurende de vier beursdagen presenteert Porsche niet alleen speciale tentoonstellingen, maar legt ook uit wat het motto “Mission Future Heritage” betekent. Het team van Porsche Heritage and Museum presenteert alle aspecten van hun gebied. In verband hiermee vindt er op zaterdag 1 maart 2025 om 14:00 uur een heel speciale lezing plaats. Met Timo Bernhard als presentator; Alexander Klein, Head of Heritage Operations and Communications; Frank Jung, Head of Corporate Archives and Collections; en Denis Behn, teamcoördinator bezoekersservices, geven inzicht in hun werk. Zo kunnen gasten uit de eerste hand ontdekken wat er achter de schermen gebeurt.
Daarnaast nodigt Porsche bezoekers uit om geschiedenis en innovatie uit de eerste hand en interactief te ervaren. Via een scherm kunnen geïnteresseerde fans “in” auto’s stappen of door de museumwinkel wandelen. Daarnaast 360-graden tour, Porsche presenteert ook het bedrijfsarchief op de stand. Het Porsche Heritage and Museum-team toont geselecteerde archiefstukken die passen bij de tentoongestelde auto’s. Bezoekers kunnen uitkijken naar designmodellen van de Porsche 911 Targa en Porsche 959, evenals posters, tekeningen en de helmen en racepakken van autosportsterren zoals Stéphane Ortelli en Allan McNish. Gebaseerd op het motto “Heritage Worldwide” gebruikt het museum een grote wereldkaart om te laten zien waar de auto’s uit de collectie zich momenteel bevinden: bij rij-evenementen, rally’s en als onderdeel van het Heritage Experience-evenementenprogramma. Als aanvulling op de kaart toont het Porsche Museum foto’s en films van de missies. De museumwinkel die is opgenomen in de tentoonstellingsstand biedt bezoekers geselecteerde producten van het merk – een souvenir van een speciale dag bij Retro Classics.
Tijdens het Retro Classics-evenement van dit jaar in hal 3 presenteert Porsche geselecteerde 911-modellen. Het nieuwe platform RARE.SPHERE creëert ruimte voor echte ontmoetingen en moet de “zeitgeist” / tijdsgeest van de jongere generaties vertegenwoordigen. Hier zal de sportwagenfabrikant de 911 Turbo RSR 2.1 tentoonstellen. De tentoongestelde 911, uit 1974, was de eerste in zijn soort met een turbolader en de eerste Porsche-racewagen met een turbomotor tijdens de 24 uur van Le Mans.
Op 27 februari is Porsche van 11.00 tot 19.00 uur op de beurs vertegenwoordigd. Van 28 februari tot en met 2 maart zijn gasten van 10.00 tot 18.00 uur welkom.