Stuttgart. De Monaco E-Prix is de meest prestigieuze Formule E-race van het jaar. Vier Porsche 99X Electric-raceauto’s gaan op jacht naar kampioenschapspunten op het legendarische Grand Prix-circuit in het Prinsdom. Pascal Wehrlein, de enige tweevoudig winnaar van het seizoen tot nu toe, en Jake Dennis van het Porsche-klantenteam Andretti Formula E, rijdend voor het TAG Heuer Porsche Formula E Team, staan op gelijke hoogte in de top van het wereldkampioenschap voor coureurs. . Wehrlein won in Mexico en Misano, terwijl wereldkampioen Dennis de hoogste podiumtrede claimde in Saoedi-Arabië. Met drie overwinningen uit zeven races staat Porsche op de eerste plaats in de strijd om de Manufacturers’ Trophy.
António Félix da Costa en Norman Nato vergezellen Wehrlein en Dennis in de race door het bochtige labyrint van de duurste vierkante kilometer ter wereld in de twee andere elektrische Porsche-racewagens. De Formule E wordt verreden op hetzelfde 3,3 kilometer lange circuit als de Formule 1.
Reacties voorafgaand aan de E-Prix van Monaco
Florian Modlinger, directeur Factory Motorsport Formula E: “We hebben net gereden op het motorracecircuit in Misano, nu gaan we naar het beroemdste stratencircuit ter wereld in Monaco. Deze race is altijd een hoogtepunt en locaties als Monaco zijn erg belangrijk voor de Formule E. We hebben daar tot nu toe een aantal aangrijpende races meegemaakt met veel inhaalmanoeuvres. We hebben in Misano een indrukwekkende prestatie neergezet met een sensationele teamprestatie – en we zijn vastbesloten om meer punten mee naar huis te nemen in Monaco. Gezien de strakke planning moeten we nog beter voorbereid aankomen dan normaal. Op het circuit is er weinig tijd voor aanpassingen aan de afstelling.”
Pascal Wehrlein, Porsche-fabriekscoureur (#94): “Monaco is perfect voor de Formule E – het is een cool circuit met een adembenemende achtergrond. Om vooraan te kunnen zitten, moeten we een afstelling vinden die voldoende grip biedt in de snelle bochten en een goede balans biedt, maar die niet resulteert in te veel onderstuur in krappe bochten als Rascasse. We hebben niet veel tijd om het beste compromis te vinden. Het zou ideaal zijn als we al goed gesorteerd op het circuit zouden aankomen, maar zelfs dan zal het nog steeds moeilijk zijn. In Monaco voelt het alsof elke coureur iets meer pusht dan normaal. Iedereen wil hier winnen.”
António Félix da Costa, Porsche-fabriekscoureur (#13): “We nemen veel positieve punten van de afgelopen races mee naar Monaco. Ook al zijn we ontdaan van onze overwinning in Misano, ons momentum vertelt het echte verhaal. We waren het hele weekend snel in Misano. Monaco is ongetwijfeld de coolste race van het jaar. Elke ronde op dit circuit is een genot. Ik won in 2021 vanaf pole position, dat waren onvergetelijke indrukken. In Monaco gebeurt alles, van de vrije training tot de race, op één dag. Het is een uitdaging voor ons allemaal.”
Live tv en internetdekking
Het wereldwijde uitzendschema van de Formule E-evenementen is beschikbaar op fiaformulae.com/en/ways-to-watch. Race 8 in Monaco gaat van start op 27 april om 15:04 uur CEST. De kwalificatie begint om 10:40 uur CEST.
ABB FIA Formule E Wereldkampioenschap – klassement na 7 van de 16 races
Chauffeursclassificatie
- Pascal Wehrlein (DU), 89 punten
- Jake Dennis (GBR), 89 punten
- Norman NAVO (FRA), 23 punten
- António Félix da Costa (POR), 20 punten
Teamindeling
- Jaguar TCS Racing, 128 punten
- Andretti Formule E, 112 punten
- TAG Heuer Porsche Formule E-team, 109 punten
Fabrikantentrofee
- Porsche, 190 punten
- Jaguar, 157 punten
- Nissan, 154 punten
Het officiële puntenklassement is te vinden op de Formule E-website