29/08/2024 Voordat de eerste gasten in hun 911 Dakar op onverharde wegen en woestijnzand vertrekken, zal een team ter plaatse de laatste details en logistieke uitdagingen verduidelijken. Want in de uitgestrektheid van Namibië zijn verrassingen de norm en is de spanning van het onbekende dagelijkse realiteit.
Net buiten het dromerige kustplaatsje Swakopmund is het strand dertig, misschien wel veertig meter breed bij
laag water. De ijskoude golven van de Atlantische Oceaan rollen vanuit het westen binnen. In het oosten strekken woestijnen, duinen en bergen zich diep in het binnenland uit — een uitgestrekt, ongerept en heet land. Maar als je dat wilt, kun je rechtdoor langs deze smalle zandstrook naar het noorden rijden, tot aan de grens met Angola — meer dan 700 kilometer. Of 800 kilometer naar het zuiden richting de grens met Zuid-Afrika. Eindeloos. Wild.
Uitgestrekt.

Om een ​​Porsche Travel Experience in Namibië perfect voor te bereiden, is het nodig om je gebruikelijke referentiekader aan te passen aan de immense proporties van dit land — terwijl je tegelijkertijd nauwlettend
let op zelfs de kleinste details. Negen maanden voordat de eerste gasten van Porsche Travel
Experience Camp 911 Namibia dit ongewone land in hun offroad 911’s in september 2024 zullen ervaren, zijn we al onderweg met een klein grondwerkteam om de laatste details glad te strijken en de echt belangrijke vragen te beantwoorden.

Welke uitdagingen kunnen de gasten aan?

Voor Swen, die voornamelijk werkt als Senior Instructor bij de Porsche Track Experience en daarnaast coureur is in de lange afstandsracerij, staat vandaag in het teken van testen welke uitdagingen de gasten van de Porsche
Travel Experience kunnen aangaan in de 911 Dakar.

Welke routes kan het voertuig afleggen, als over een paar maanden de eerste konvooien met maximaal acht
gastvoertuigen dit terrein zullen doorkruisen? Welke bandenspanning is nodig voor een ideale rit op het strand? Het zand is grof en biedt vandaag veel grip. Glad, vochtig, hard als een plank voor de verandering. En een paar meter verderop is het bedrieglijk zacht als drijfzand, dat alles opslokt wat tot stilstand komt. Nu spelen! Dit uitje kan alleen worden ondernomen bij eb. Anders bestaat het risico dat we in de eerste paar meter zo diep wegzakken dat de enige optie is om de trekhaak te gebruiken voordat het vloed wordt. Wat betekent dat voor het dagschema over negen maanden? Wanneer kunnen we dan überhaupt op het strand rijden? Komen we hier direct na het ontbijt aan vanuit ons kamp, ​​dat midden in het maanlandschap is opgezet? Of pas nadat we de ochtend hebben gebruikt om de paden en adembenemende uitzichten op dit oeroude rotslandschap verder landinwaarts te ontdekken met de 911 Dakar? Hoe het ook zij, deze etappe op het strand zal zeker een heel speciale zijn tussen de vele momenten vol adrenaline en vrijheid tijdens de tour.


De grindwegen stellen hoge eisen aan de banden


Nils, onze technicus, zal er ook zijn. Zijn belangrijkste vraag hier op het strand is welke logistiek nodig is om de bandenspanning voor alle acht gastvoertuigen zo veel mogelijk te verlagen in zo kort mogelijke tijd.
En na de wilde rit, om de druk zo snel mogelijk weer op te voeren, zodat iedereen veilig verder kan rijden op de grindweg. De verantwoordelijken merken op: er moet een mobiele compressor beschikbaar zijn op het exacte punt waar alle voertuigen na de rit naar het strand weer de weg op gaan.
En dan is er nog de kwestie van de banden. Er is hier vrijwel geen lokaal terreinvoertuig met minder dan
twee reservebanden. De grindwegen, die een groot deel van het Namibische wegennet vormen, stellen
hoge eisen aan de banden. Om die reden was de beslissing om een ​​extra reserveband op het dakrek van
elke 911 Dakar te leggen snel genomen.

Tegen de tijd dat we de grindweg naar het noorden bereiken, wordt één ding overduidelijk. Hoewel
Camp 911 Namibia een typische Porsche Travel Experience is, zal het anders zijn dan alles wat ooit eerder in dit segment is gezien. De meeste andere reizen in Namibië worden uitgevoerd met comfortabele SUV’s, zoals bij de Porsche Travel Experience Namibia. Hier reizen gasten met Cayenne-modellen en graven ze door de rode
duinen van Sossusvlei. Of nemen ze zelfs een privéjet voor de lange reis naar de Caprivi-regio in het uiterste
noordoosten van het land en naar de wereldberoemde Victoriawatervallen in het vierlandengebied van Namibië,
Botswana, Zimbabwe en Zambia.


Bij Camp 911 Namibia, de eerste Porsche Travel Experience met de 911 Dakar, ligt de focus op rijden — een groot deel van de route zal over grindwegen en los terrein gaan. In de kurkdroge uitgestrektheid van Namibië betekent dit vooral stof. Heel veel stof. Voor de technici betekent dat dat ze regelmatig de luchtfilters van de motor controleren, die soms verstopt kunnen raken door de overvloed aan stof. Maar het stof betekent ook dat konvooirijden met zichtlijn, zoals bij andere Porsche Travel Experiences, over het algemeen niet mogelijk zal zijn op Camp 911 Namibia. Het team heeft besloten om de afstand tussen de individuele voertuigen aanzienlijk te vergroten. En in plaats daarvan nog nauwkeurigere instructies over de route via de radio te geven, wat betekent dat niemand door de stofwolken van het voertuig voor hem hoeft te rijden en dat iedereen de route nog steeds veilig kan vinden. Deze noodzakelijke verandering zette ook het oorspronkelijke schema van dagelijkse etappes op zijn kop.

En ineens realiseert iedereen zich dat we in Afrika zijn. De fascinatie van dit continent ligt ook in het feit dat verrassingen deel uitmaken van het dagelijks leven. Met andere woorden, een bijzonder kenmerk van een reis als deze zal ook het vermogen zijn om spontaan een goed plan aan te passen als de omstandigheden dat vereisen. En om de ervaringen te omarmen die je om die reden onverwacht te wachten staan.


Vertrouwen op je ervaring en instincten


Dat is niets ongewoons voor Melanie. Ze reist al meer dan tien jaar de wereld rond als reisleider voor de
Porsche Travel Experience. Ze heeft een verzameling stempels uit meer dan 90 landen in haar paspoort en kent Namibië op haar duimpje. Ze weet maar al te goed dat het 200 kilometer kan zijn naar het dichtstbijzijnde tankstation. De mensen hier helpen elkaar ook en niemand zou langs een kapotte auto rijden zonder eerst te controleren of alles in orde is. En zelfs buiten de officiële wegen, wanneer kaarten en GPS de route niet meer kunnen weergeven — in dat geval is het een kwestie van vertrouwen op je ervaring en instincten, en het terrein voor je meter voor meter lezen.

Matthew, onze lokale gids, is afkomstig van de Owambo-stam. Hij is hier opgegroeid en heeft de rotsachtige
passages van de droge rivierdalen tientallen keren doorkruist. Hij is in staat om wegen te vinden door plekken die voor ons anders het einde van de weg zouden lijken. Met zijn ervaring vindt hij voortdurend nieuwe passages in de rotsachtige kloven en soms volgt hij zelfs de sporen van een wild dier op zoek naar de beste route. Dankzij de enorme bodemvrijheid van zijn terreinwagen, de differentieelsloten en het meedogenloze koppel van zijn V8-motor, kan hij soms gewoon rechtdoor rijden. Met de 911 Dakar is meer vooruitziende blik en een meer doordachte benadering van obstakels vereist — voordat hij zijn verslavende potentieel weer volledig kan ontplooien terwijl hij over het volgende zanderige stuk drift. Het is ongelooflijk om te zien wat de 911 Dakar kan doen als hij vakkundig in deze omgeving wordt bewogen. Dit is ook de reden waarom er tijdens Camp 911 Namibia intensieve briefings voor de chauffeurs zullen zijn, zodat ze hun vaardigheden en het potentieel van hun voertuigen ten volle kunnen benutten en dit soort situaties met vertrouwen de baas kunnen.

Ondanks de onvruchtbaarheid die de eerste indruk van Namibië vormt, zit het landschap vol met prachtige
verrassingen — je moet ze alleen kunnen spotten. Of je moet het laten uitleggen door lokale specialisten.
Purreu-Jacques, die bij iedereen alleen bekend is als “PJ”, is het lid van ons verkenningsteam dat verantwoordelijk is om ervoor te zorgen dat Porsche Travel Experience-gasten naast de maanlandschappen, stoffige wegen en uitdagende zandpassages nog veel meer verrassingen kunnen beleven. Zijn kennis kent geen grenzen. Eens verraste hij ons met een plant waarvan het sap een uitstekend middel zou zijn tegen de zonnebrand die hier zo gemakkelijk te krijgen is. Hij legde uit hoe je in noodgevallen dagenlang zonder water in de woestijn kunt overleven. Hij verwijderde vakkundig de angel van een schorpioen en plaatste deze op een onderarm. Hij transformeerde een kleine gekko in een extravagante oorbel voordat deze snel zijn toevlucht zocht onder de dichtstbijzijnde rots. En natuurlijk was hij de eerste die de twee leeuwinnen met hun welpen ontdekte in het Etosha National Park, smullend van een recent gedode zebra in de schaduw van een boom.

Na dagenlang over stoffige grindwegen te hebben genavigeerd en uitdagende routes te hebben afgelegd, zijn het de wilde dieren die zich over de eindeloze vlakten van het Etosha National Park bewegen — en niet onder de indruk zijn van ons kleine konvooi — die het laatste hoogtepunt van de reis vormen. Wanneer giraffen, kuddes zebra’s en springbokken de weg oversteken vlak voor de voorruit van onze 911 Dakar, wanneer grijze woestijnolifanten onze aandacht trekken, of wanneer neushoorns ruzie beginnen te maken bij de waterpoel voor onze lodge, slechts een paar meter van ons en onze sundowners, wordt het glashelder dat er nauwelijks een geschiktere plek ter wereld is om de 911 Dakar in zijn natuurlijke habitat te ervaren. Welkom bij het Namibië-avontuur.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *