Stuttgart. Porsche breidt het modellengamma van de nieuwe 911 uit met de lichte, dynamische 911 Carrera T. Gewichtsbesparende maatregelen, dynamische afstelling en een handgeschakelde zesversnellingsbak maken dit een puristische Carrera voor superlatief rijplezier. Met zijn lichte ramen, verminderde isolatie en handgeschakelde zesversnellingsbak weegt de lichtste configuratie van de nieuwe 911 Carrera T, met volledige kuipstoelen, slechts 1.478 kilogram. Daarmee is de auto ruim 40 kg lichter dan de huidige 911 Carrera. Voor het eerst is de 911 Carrera T ook leverbaar als cabriolet.
De ‘T’ staat voor Touring en bij Porsche gaat dit terug tot de homologatie van de 911 T als touringcar in 1968. De eerste 911 T werd geproduceerd tot 1973.
Sinds 2017 is de 911 Carrera T terug in het modellengamma, gepositioneerd tussen de Carrera en de Carrera S. Puur rijplezier, wendbaar rijgedrag, emotief geluid en een focus op de essentie zijn de onderscheidende kenmerken van deze achterwielaangedreven sportwagen.
De 911 Carrera T wordt aangedreven door de 3,0-liter zescilinder twin-turbo boxermotor van de 911 Carrera. Deze levert 290 kW (394 pk) en ontwikkelt een koppel van maximaal 450 Nm. Een standaard handgeschakelde zesversnellingsbak brengt de aandrijfkracht over op de achteras. Bij het terugschakelen kan een tussengasfunctie (auto-blip) worden geselecteerd om automatisch en gericht snelheidsverschillen tussen de motor en de versnellingsbak te compenseren. Met het standaard Sport Chrono Pakket sprint de Carrera T Coupé in 4,5 seconden naar 100 km/u (Cabriolet: 4,7 seconden). De topsnelheid bedraagt 295 km/u (Cabriolet: 293 km/u). In lijn met het toegenomen vermogen ten opzichte van zijn voorganger heeft de Carrera een groter remsysteem met een rondom lopende remschijfdiameter van 350 millimeter en vaste zeszuigerremklauwen aan de voorzijde. In combinatie met de verminderde binnenisolatie en de auto-blipfunctie zorgt het standaard sportuitlaatsysteem voor een bijzonder emotioneel geluidslandschap.
Zoals altijd behoort het Sport Chrono Pakket, dat de Track Precision App omvat, tot de standaarduitrusting van de 911 Carrera T. Daarnaast rust Porsche het model voor het eerst standaard uit met achterasbesturing in combinatie met een directere stuuroverbrengingsverhouding op de vooras, waardoor de wegligging aanzienlijk wordt geoptimaliseerd. De laterale acceleratie wordt sneller gegenereerd en de besturing reageert directer, terwijl tegelijkertijd de stabiliteit wordt verhoogd. De tuning van de achterasbesturing is speciaal voor de 911 Carrera T ontwikkeld.
De PASM adaptieve sportophanging, die met 10 mm is verlaagd, is eveneens standaard en heeft een modelspecifieke, sportieve tuning gekregen om de Carrera T nog beter en nog wendbaarder te laten rijden. De standaard achterasbesturing en een exclusief voor de 911 Carrera T geoptimaliseerde aerodynamische balans hebben het mogelijk gemaakt om de stabilisatorstangen op de voor- en achteras af te stellen op een neutrale wegligging. De 911 Carrera T heeft 20/21-inch Carrera S lichtmetalen velgen. De voorbanden zijn 245/35 ZR20 en de achterbanden zijn 305/30 ZR21.
Talrijke kenmerken onderscheiden de Carrera T van andere modellen in de serie. Een sticker met het schakelpatroonlogo op elk van de driehoekige achterruiten identificeert het als een handmatig schakelende en bijzonder puristische vertegenwoordiger van de modellijn. De modelaanduidingen op de achterkant zijn in een contrasterende kleur, Vanadium Grey. De inlays op de achterklepgrille, de bovenste en onderste afwerking van de buitenspiegels en de machinaal gepolijste lichtmetalen velgen zijn gespoten in bijpassend Vanadium Grey Metallic. Een ander kenmerk van de Carrera T is de aerodynamisch geoptimaliseerde spoilerlip die is overgenomen van de 911 Carrera GTS.
Voor de Porsche Carrera T biedt het Legends-kleurenschema de carrosseriekleuren Shade Green Metallic, Crayon en Slate Grey Neo, terwijl het Dreams-kleurenschema Guards Red, Lugano Blue, Gentian Blue Metallic en Cartagena Yellow Metallic omvat. Het Shades-kleurenschema biedt een keuze uit de meer gedempte Jet Black Metallic, GT Silver Metallic en Ice Grey Metallic. Contrasts biedt de effen Black en White-kleuren. Andere carrosseriekleuren zijn beschikbaar via de programma’s Paint to Sample en Paint to Sample Plus. De bovenkant van de 911 T Cabriolet is optioneel verkrijgbaar in de kleuren Black, Red, Blue en Brown.
Sportief en zwart, met contrasterende stiksels op aanvraag, heeft Porsche het interieur van de Carrera T een nadrukkelijk puristische look gegeven dat is typerend voor het T-model. De opvallende stopwatch in het standaard Sport Chrono Pakket is prominent aanwezig op het dashboard.
Een aantal bijzondere details benadrukken de exclusiviteit van de 911 Carrera T als handgeschakelde sportwagen: de verkorte versnellingspook is bekroond met een openporige notenhouten gelamineerde houten versnellingspookknop, die een bijzondere visuele en tactiele ervaring biedt. Voor de versnellingspook bevindt zich een badge met het ‘MT’ (Manual Transmission) logo. Het schakelpatroonlogo is op de passagierszijde van het dashboard gedrukt. De lijst met standaarduitrusting omvat ook het met leer beklede en verwarmde GT-sportstuurwiel, voorzien van een modusschakelaar. Als alternatief is ook een Race-Tex stuurwiel verkrijgbaar.
De decoratieve inleg in het dashboard en de middenconsole is vanadiumgrijs, terwijl de deurpaneelinleg is van zwart geborsteld aluminium. Passend bij het sportieve karakter van het interieur heeft de Carrera T standaard zwarte, viervoudig elektrisch verstelbare sportstoelen met Sport-Tex stoelmiddenstukken. Het tartan stoffenpatroon van het interieur is exclusief gereserveerd voor de 911 Carrera T. Het 911 logo is gestikt in de hoofdsteunen. Klanten kunnen de Adaptive Sports Seats Plus (18-voudig verstelbaar) of bijzonder lichte volledige kuipstoelen als optie bestellen.
De exclusiviteit van de 911 Carrera T wordt nog verder versterkt door de Carrera T designpakketten voor het exterieur en het interieur. Deze zijn uitgevoerd in de klassieke Porsche kleur Gentian Blue om een opvallend kleurcontrast te creëren.
Aan de buitenkant van de auto zijn de inlays in de achterklep, de Carrera T stickers op de voor- en achterkleppen en deuren, de MT stickers en de lichtmetalen velgen met een glanzend gedraaide voorkant in deze kleur uitgevoerd. De bovenste schalen van de buitenspiegels zijn in het zwart.
Contrasterende stiksels in Gentian Blue, in plaats van de standaard zwarte stiksels, verfraaien het interieur en de stoelen zijn ook voorzien van Gentian Blue contraststrepen.
Dezelfde kleur siert ook de veiligheidsgordels, de bekleding van de middenconsole en de deurpanelen, evenals de contrasterende inlegstukken en de gestikte 911-logo’s op de hoofdsteunen.
De nieuwe Porsche 911 Carrera T is nu te bestellen, met prijzen vanaf 141.700 euro inclusief btw en landspecifieke uitrusting. De 911 Carrera T Cabriolet is verkrijgbaar vanaf 155.800 euro.