Stuttgart. Het aanbod Taycan-modellen is nog nooit zo groot geweest: met drie carrosserievarianten, vierwielaandrijving en achterwielaandrijving en verschillende vermogensniveaus van de Porsche E-Performance-motoren van 300 tot 760 kW, zijn er nu in totaal 16 versies.

De Taycan 4 sportsedan (beschikbaar vanaf € 106.2002) en de nieuwe editie van de Taycan GTS zijn zojuist toegevoegd. Prijzen beginnen hier respectievelijk bij € 147.700 (Taycan GTS sportsedan) en € 148.600 (Taycan GTS Sport Turismo). De drie nieuwe opties maken het Taycan-portfolio compleet en kunnen nu worden besteld, met beschikbaarheid bij dealers vanaf begin 2025. Er zijn ook nieuwe exterieurkleuren beschikbaar voor alle Taycan-modellen. In de categorie Legends maken Slate Grey Neo en Pale Blue Metallic het aanbod compleet, terwijl Purple Sky Metallic is toegevoegd aan de categorie Dreams.

“Met het extreem brede Taycan-gamma komen we tegemoet aan een breed scala aan klantwensen en mobiliteitsbehoeften. Onze drie nieuwste innovaties zijn een voorbeeld van deze uitzonderlijke breedte”, aldus Kevin Giek, Vice President Model Line. “Zelfs de eerste generatie van de Taycan GTS was al de sportieve vaandeldrager van de modellijn, gepositioneerd tussen de Taycan 4S en Taycan Turbo. En de nieuwe editie is daarop geen uitzondering. En aan het andere uiteinde van het spectrum combineert de Taycan 4 sportsedan de hoge efficiëntie van het instapmodel met de superieure handling van vierwielaandrijving.”

De drie nieuwe modellen beschikken uiteraard over alle vele verbeteringen op het gebied van design, technologie en uitrusting waarmee Porsche de Taycan begin dit jaar heeft geüpdatet. De elektrische sportwagen overtreft zijn voorganger op vrijwel elk gebied. De nieuwe modellen hebben meer vermogen, een groter bereik, accelereren sneller en laden in minder tijd op met een grotere stabiliteit. Alle Taycan-versies beschikken over een nog uitgebreidere standaarduitrustingslijst en worden geleverd met de nieuwste generatie van de Porsche Driver Experience.

De gelijktijdige verbetering van prestaties en efficiëntie is te danken aan een aantal factoren: een geavanceerde aandrijflijn met een nieuwe achterasmotor met tot 80 kW meer vermogen dan zijn voorganger op alle modellen, een aangepaste pulsomvormer met geoptimaliseerde software, krachtigere batterijen, herzien thermisch management, een warmtepomp van de volgende generatie en een aangepaste recuperatie- en vierwielaandrijvingsstrategie. Bij 800-volt DC-laadstations kan bijvoorbeeld tot 320 kW worden opgeladen. De maximale recuperatiecapaciteit bij het afremmen vanaf hoge snelheden is verhoogd tot 400 kW.

Nieuwe editie van de Taycan GTS: sportieve alleskunner
GTS staat voor Gran Turismo Sport. Sinds de Porsche 904 Carrera GTS uit 1963 genieten deze drie letters een bijzondere reputatie onder Porsche-fans.

Nu is er ook een variant in het Taycan-modellengamma met deze legendarische lettercombinatie. Of twee, om precies te zijn: de nieuwe Taycan GTS is verkrijgbaar als sportsedan en als Sport Turismo.

Als sportieve allrounder overtuigt de Taycan GTS met maximaal 515 kW overboostvermogen bij gebruik van Launch Control – 75 kW meer dan zijn voorganger. Met de nieuwe push-to-pass-functie3 in het standaard Sport Chrono-pakket kan met één druk op de knop gedurende 10 seconden een boost van maximaal 70 kW worden opgeroepen. Bij de Taycan GTS heeft push-to-pass ook een bijzonder sportief karakter, omdat bij lage snelheden het koppel wordt verhoogd tot Launch Control-niveaus. Net als bij de Taycan Turbo GT wordt de boost aangegeven door een afteltimer in het instrumentenpaneel en dynamisch geënsceneerd met geanimeerde ringen op de snelheidsmeter.

De Taycan GTS sportsedan en Taycan GTS Sport Turismo bereiken vanuit stilstand 100 km/u in slechts 3,3 seconden – 0,4 seconden sneller dan hun respectievelijke voorgangers. De sportsedan heeft slechts 10,4 seconden nodig om de sprint van 0 naar 200 km/u te voltooien – 1,6 seconden minder dan voorheen. Ook de actieradius is met ruim 120 kilometer verbeterd en bedraagt ​​nu 628 kilometer in de WLTP.

Om recht te doen aan het opwindende karakter van een GTS, kreeg hij een meer onderscheidend geluidsprofiel, analoog aan de Taycan Turbo S. Deze geluidseigenschap onderscheidt hem van andere Taycan-modellen.

Het exterieur en interieur zijn even onderscheidend. De talrijke zwarte of antracietgrijze details aan de buitenkant zijn typerend voor een GTS. Nieuw voor de Taycan GTS ten opzichte van zijn voorganger zijn de Sport design voor- en achterschorten met inlegwerk in zwart (hoogglans). Zwart (hoogglans) is ook gebruikt op de bases van de buitenspiegels. Zowel de standaard Taycan Turbo S Aero Design-wielen in het 20-inch formaat als de optionele RS Spyder Design-wielen in het 21-inch formaat zijn daarentegen uitsluitend in antracietgrijze uitvoering gespoten op de GTS.

Veel van de materialen in het interieur zijn overgenomen van de Taycan Turbo GT-modellen. Zo zijn de Taycan GTS-modellen standaard voorzien van uitgebreide scopes in sportief Race-Tex en elementen in glad zwart leer. Ook inbegrepen zijn de Adaptive Sports Seats Plus (met elektrische 18-voudige verstelling), het GT-multifunctionele sportstuur met modusschakelaar en stuurwielverwarming en het Sport Chrono-pakket, inclusief push-to-pass-functie en track-modus. Het GT-multifunctionele sportstuurwiel, bekend van de Taycan Turbo GT-modellen, is op aanvraag leverbaar in zwart Race-Tex. Het omvat twee modusschakelaars en paddles voor de push-to-pass-functie en voor energierecuperatie. Naast Carmine Red is het optionele GTS-interieurpakket nu ook leverbaar in Slate Grey Neo. Een Taycan GTS-logo is te zien in het instrumentenpaneel, de vermogensmeter en de startafbeelding. Het BOSE® Surround Sound System is standaard.

 

Het GTS-specifieke onderstel en de optionele achterasbesturing zorgen voor een bijzonder sportief tintje. De adaptieve luchtvering inclusief Porsche Active Suspension Management (PASM) is standaard gecombineerd met Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus). Het Porsche Active Ride-onderstelregelsysteem met GTS-specifieke afstelling is optioneel leverbaar. In dynamische rijsituaties zorgt het voor een bijna perfecte verbinding met de weg dankzij een optimale, individuele verdeling van de wielbelastingen per wiel. Bovendien biedt Porsche Active Ride meer rijcomfort in alledaagse rijsituaties.

Nieuwe Taycan 4: efficiënte actieradiuskampioen onder de vierwielaangedreven modellen
Klanten die de hoge efficiëntie van de instap-Taycan wilden combineren met vierwielaandrijving, hebben in de Cross Turismo al hun gading gevonden. Nu biedt Porsche ook een dergelijke variant aan als sportsedan. Qua prestaties komt deze nieuwe Taycan 4 overeen met de Taycan: afhankelijk van of de standaard Performance-accu of de optionele Performance Battery Plus in de onderzijde is gemonteerd, resulteert dit in een overboostvermogen van maximaal 300 kW of 320 kW bij gebruik van Launch Control.

De actieradius is ook afhankelijk van het type accu. Met een Performance-accu is deze maximaal 559 kilometer. Met de Performance Plus-accu kan de Taycan 4 maximaal 643 km afleggen in de WLTP. Daarmee zijn de twee versies de onbetwiste actieradiuskampioenen onder de vierwielaangedreven modellen en liggen ze slechts zo’n 35 kilometer onder de waarden van de overeenkomstige Taycan-modellen.

Met één elektromotor op de voor- en achteras biedt de Taycan 4 meer rijstabiliteit en meer tractie dan de achterwielaangedreven Taycan. Dat is terug te zien in de acceleratiewaarden: de Taycan 4 heeft precies 4,6 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u te gaan. Ondanks de extra 80 kilogram is hij twee tienden van een seconde sneller dan zijn achterwielaangedreven broertje.

Porsche heeft de vierwielaandrijvingsstrategie in de loop van de modelcyclus al verbeterd. Uiteraard profiteert ook de nieuwe Taycan 4 van deze optimalisaties ten gunste van een grotere efficiëntie. Dat betekent dat de voorste elektromotor elektrisch wordt ontkoppeld wanneer tractie, rijdynamiek en rijstabiliteit dat toelaten. Hij schakelt dan binnen milliseconden weer in wanneer dat nodig is, bijvoorbeeld bij accelereren of recupereren.

Extern omvat de uitgebreide standaarduitrusting 19 inch Taycan aerowielen en zwarte remklauwen, evenals matrix LED-koplampen. Daarnaast zijn Porsche Traction Management (PTM) en Adaptive Air Suspension met Porsche Active Suspension Management (PASM) standaard.

Comfortstoelen voorin (met elektrische achtvoudige verstelling), zwarte gedeeltelijk lederen bekleding, het Dark Silver accentpakket, het lederen multifunctionele sportstuurwiel, geborstelde zilveren aluminium deurdrempellijsten en het Sound Package Plus zijn standaard in het interieur. Het gedeeltelijk lederen interieur is ook leverbaar in Slate Grey en in een two-tone uitvoering in Black/Chalk Beige.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *