10jaar niet gelopen

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 928 10jaar niet gelopen

  • Maker
    Discussie

  • woutoosterink
    Deelnemer

      Hallo,

      ik heb al sinds enige jaren een Porsche 928 4.5l v8 uit (volgens mij) 1982 in de schuur staan. 5 jaar geleden over genomen van me baas die ik toentertijd had maar het blok was gescheurd en kon hem voor weinig over nemen . Al die jaren niks mee gedaan tot ik vorig jaar een ander blok geregeld heb, een 4.7l, wat volgens kenners geen probleem moest geven met de bekabeling e.d.

      Nu heb ik met mijn broer het blok er in gebouwd en alles aangesloten en alles klaar. in het begin probleem gehad met de vonkjes, maar nieuwe bougies kabels en rotor hebben dit opgelost. daarna kwam er geen brandstof maar bleek de lagedruk voorpomp onder de tank kapot te zijn, vervangen en hopla daar kwam er brandstof voor maar we krijgen hem niet aan het lopen!

      ik heb de injectors er uit gehaald en uiteraard, helemaal dicht en dus weg gebracht na de garage om te laten ultra sonisch reinigen. Heb ze vandaag op gehaald en wou ze er inzette, maar dacht eerst is ff kijken hoe de brandstof er uit komt, en misschien wel goed om de leidingen ff te spoelen met schone brandstof voor ik de injectors er weer in doe…

      maar ik krijg geen brandstof? ik hoor de pomp onder de tank lopen, maar die gaat zwaar lopen, alsof hij de brandstof niet weg krijgt, alsof er ergens verstopping zit of zo.

      nu heb ik alle injectors er uit, dus 8 groten gaten, kan het zijn dat hij daar mega veel valse lucht aanzuigt en dus GEEN brandstof inspuit? of is er gewoon een verstopping en dus iets goed mis?
      iemand een idee?

      alvast bedankt,

      Groeten,
      Wout Oosterink

      Attachments:
      • IMG-20130427-WA0003_2013-04-29-2.jpg
    15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
      • Zou graag wat foto’s zien.
        Zo’n motor is zo vreselijk complex dat je die zonder kennis en vooral gereedschad nooit goed zult kunnen afstellen.
        Weet natuurlijk niet wat voor instrumenten je thuis hebt staan????
        En hoever je persoonlijke kennis gaat.
        Ik zou schrik hebben van nog meer schade.
        Na 10 jaar stil te hebben gestaan zijn alle afdichtingen aan vervanging toe.

          Wat die knal betreft: je ontstekingstijdstip is onveranderd gebleven? Heb dat ook even gehad en bleek dat een darmpje van één van de vacuumvervroegers niet goed zat. Goed gestoken en opgelost.
          De tik die ik had was een tikkende klep dat loste zich op door verse olie maar die heb je onlangs vervangen blijkbaar dus is de kans groot dat het probleem elders gezocht moet worden.

            ik ben er mee aan het stellen gegaan en hij liep best mooi. maar ik gaf hem nog ietsje bij en toen verzoop die. toen ik hem probeerde te starte hoorde ik een soort knal onder de kap. niet super hard, maar gewoon alsof er iets vast sloeg. toen heb ik met een sleutel op de poulie alles achteruit gedraaid om de brandstof er uit de drukken, ik dacht hij zal wel verzopen zijn. maar nu ik hem weer probeer te starte gaat hij wel rond zoals gewoon normaal maar iedere keer ook een TIK om de halve seconde als die rond gaat. TIK TIK TIK TIK TIK TIK….. hij sloeg zelfs heel even aan en dat klonk niet heel slecht… maar ik durf niet meer verder te gaan… enig idee wat het kan zijn? toch geen zuiger stang???????? iemand alsjeblieft….

              ik heb inmiddels de spinnekop zelf gereviseerd, gezien ik op het werk veel kan krijgen voor hyrdomotoren en dergelijken(o-ringen, pakking, enz..) dacht ik toch wel dat mij dit op een goede manier moest lukken ondanks dat mensen zeiden dat je er niet aan moet beginnen omdat het 99 van de 100x fout gaat.

              maargoed, heb de verdeler(spinnekop) eerst maar is even goed schoon gemaakt van buiten zodat mn handjes niet 1 en al vette zooi zijn en toen hem even rustig aan uit elkaar getrokken.. het viel me meteen op: een zeer simpel ding van binnen, dit moet lukken! Echter waren bijna alle O-Ringen beschadigt en duidelijk versleten. Ik heb alle O-ringen er af gehaald, op gemeten en gelijk nieuwe bestelt op het werk.

              Onderkant spinnekop, afdichting na de luchtweger:
              1maal 35mm x 2mm dik
              Om de plunjer bus, waar de regelplunjer in zit:
              2maal 22mm x 2mm dik
              Om de inlaat poortjes na de benzine kamers:
              8maal 7mm x 3mm dik
              Binnen in de veerschroef die de retour leiding bediend:
              1maal 7mmm x 2.5mm dik
              [url=http://postimg.org/image/p25t44f75/]

              Hier de bovenkant. De koppen na de injectorleidingen met veertjes en plaatjes. Even de veertjes er af gehaald, alles met remmenreiniger brandschoon gemaakt maar alles zag er prachtig uit. niks aan doen.
              [url=http://postimg.org/image/yq5xllpdd/]
              [url=http://postimg.org/image/x9uf3gmgh/]
              Hier de spinnekop zelf, inmiddels al met nieuwe O-ringen gemonteerd! Deze voor de tijd ook grondig gereinigt met remmenreiniger maar was ook netjes van binnen.
              [url=http://postimg.org/image/8j9c3dwhd/]

              Pakking der weer op. Let hier bij goed op! in de Pakking zit een PIEPKLEIN gaatjes, die moet op de zelfde gaatjes(ietsje groter) vallen als op beide helften, en geloof mij, je ziet het gaatje niet als je hem niet in het licht houd.
              [url=http://postimg.org/image/lx5gq8bav/]
              zie daar het kleine gaatje.
              [url=http://postimg.org/image/80cz210c1/]

              En weer dichtschroeven de handel! Belangrijk is om altijd eerst de binnenste vast te draaie, gezien je pakking wordt gedrukt/klemt gaat die uitzetten, en daarom altijd van binnen na buiten anders wordt de kans op lekkages 10x zo groot. en uiteraard wanneer de boutjes aanzijn, kruislings, slag voor slag een gelijkmatige druk.
              [url=http://postimg.org/image/qkbirzynr/]
              Plunjer der inlaten vallen met een beetje multispray, heerlijk soepel glijd die! 😉

              Er weer opgeschroefd, en weer even de CO schroef zo gesteld dat er een kopje brandstof uit de leiding kwam, 1 kwartslag terug en hopla en liep meteen! Viel meteen op dat er GEEN blauwe rook meer uit de uitlaat kwam maar mooi blank. echter krijgt hij nog steeds ietsje teveel heb ik het idee maar lijkt me kwestie van afstellen. maar wanneer ik dit wou doen was me tank leeg, aarggghh! dat was gistere avond, straks ff beetje benzine der in en verder proberen/stellen/testen.

                hij was aan het verzuipen telkens, liep veel te rijk. toen ik dit wou herstellen ging het mis. nu doet hij helemaal niets meer. slaat niet aan.

                heb de co stelschroef helemaal na links gedraaid, zodat die op z’n armst stond. toen er een brandstofleiding af gedraaid, pomp gebypassed zodat die continue bleef lopen en toen de toen langzaam, kwartslag voor kwartslag rijker gezet tot dat ik er langzaam brandstof uit zag lopen en toen kwartslag terug. maar krijg hem niet meer aan het lopen. heb hem paar keer met 2 kwart slagen rijker en armer geprobeerd. maar doet NIETS meer….

                denk dat ik maar opzoek ga na een andere verdeler.
                maar heeft iemand een idee hoe ik de co weer goed krijg zoals die moet zijn?

                  @bully reeds gebeurd! 😀

                  inmiddels zit er nieuw koelvloeistof op en nieuwe olie en filters. heb hem een half uur warm laten draaie. metertje liep mooi op. maar ik heb wat vage dingen die ik zo gauw niet kan plaatsen.

                  vraag 1: De oliedruk blijft op 5 bar staan, nu snap ik dat die in het begin hoger is dan bij een warme motor maar zelfs toen de temp. meter in het midden stond en hij een half uur had gelopen bleef die op 5 bar. hoort dit? zoja, wanneer daalt ie dan een keer?

                  vraag 2: toen die warmer werd begon die hoger in toeren te lopen, na een poosje stabiel op 1500rpm stationair. hoe krijg ik dit omlaag of wat kan de oorzaak zijn?

                  vraag 3: als ik het gas in 1x goed intrap en meteen weer los laat krijg ik 1 zwarte wolk uit de uitlaat en valt ie uit. is de lucht/brandstof verhouding de rijk? lijkt me dat ie gewoon te veel brandstof krijgt. is dit niet te regelen met de CO schroef?

                  hopelijk krijg ik wat oplossinkjes, ben helemaal in de ban van deze wagen, mot hem an de praat krijgen! 😛
                  alvast bedankt!

                    Vergeet je lucht en brandstof filters niet te vernieuwen :think:

                      hij is weer gangbaar, en de Porsche loopt!!!! na 10 jaar te hebben rusten is er weer leven in de brouwerij! een hoop witte en blauwe rook de eerste 5 minuten en daarna begon hij rustiger te lopen en mooier! heb hem een half uur stationair laten lopen en ondertussen op eventuele lekkages gelet en metertjes in de gaten gehouden en toen uit gezet. alle (heel erg) oude motorolie, bakolie, koelwater er af gelaten en laat ik lekker lekken, morgen nieuw er op en laat ik hem weer ff rustig op temperatuur komen. laat hem ff rustig lopen want het hele blok heeft 10jaar stil gestaan dus mega veel roest en corrosie overal, eerst ff beetje schoon lopen. als ik 1maal een aantal uren heb kunnen rijden ben ik van plan de motorolie nogmaals te verversen. maar dat komt nog (hopelijk, ga ik van uit!) 😉

                      Ik heb de hele spinnekop een 10uur lang compleet kopje-onder in een bak kruipolie laten liggen, toen alles af gedopt, op de leiding bovenop na en hier door middel van hyrdoliek leiding en koppelingen die ik van het werk hem mee genomen de compressor aangesloten, toen ik 13bar had in 1x de kogelkraan los en hij plopte er zo uit. heb het hele blok door geblazen met lucht, nageblazen met remmenreiniger en weer gespoelt met multispray en na het plunjer te hebben bekeken(compleet krasvrij) er weer rustig in laten glijden. en viola, hij functioneerd. uiteraard is er nog geen 100% garantie, het afstellen en rijden moet immers nog komen! toch ben ik super blij dat het blok eindelijk loopt!

                      ik denk dat ik met de afstelling van de CO waarde en dergelijke nog wel enige hulp nodig hebt, want ik heb nog geen flauw idee hoe waar en wat. heb vluchtige zitte kijken, maar heb zelfs geen idee waar die schroef zit! maar dat komt goed, wanneer het zover is laat ik het weten. er komen nog wel meer vragen.

                      in ieder geval ben ik mega trots en blij nu! wat een monster! 😀

                      Wim

                        Is onbegonnen werk. 😥

                        Als je hem los krijgt zal deze na verloop van tijd de geest geven of geen goede gelijke druk geven.
                        Haal hem niet open, want deze krijg je nooit meer lekvrij, want worden onder druk in elkaar gezet.

                        Ik heb dit ook allemaal geprobeerd op mijn oude BMW 525 indertijd, maar oplossing was een nieuwe spinnenkop.
                        Daarna geen problemen meer.

                        Schrik niet van de prijs, want zal met de jaren wel duurder geworden zijn.

                          @straffen haha misschien binnenkort ff profieltje bij werken als ik zin en tijd heb 😉

                          maaaaaar….. de plunjer zit bovenin vast, en kan hem met geen mogelijkheid los krijgen.

                          iemand ideeen of ervaring mee om hem los te krijgen?

                            hij woos
                            welkom op de forum

                            fototjes zie ik ook graag van de porsche en bij je naam kan ook een gezichtje bij
                            :happydance:

                              heb het probleem gevonden denk ik, in de spinnekop…

                              ik heb veel rond gezocht op internet, google en youtube en ben tot de conclusie gekomen dat in de spinnenkop een plunjer zit die op en neer kan, en die regelt hoeveel en waar de brandstof heen gaat. gelukkig heb ik t oude blok nog en heb daarvan de spinnekop helemaal uit elkaar gedraaid en ff bestudeerd hoe het werkt en in elkaar zit. deze spinnekop was helemaal verroest van binnen en de plunjer zat aardig vast, maar zag dat hij aan de onderkant er zo uit kan worden gehaald, ook als hij nog in elkaar zit gedraait. een beetje multispray maakte hem weer gangbaar en soepel op en neer gaand.

                              ik ga morgen de spinnekop van me nieuwe(ook oud maar vervangend :P) blok af halen. Omdat bij die ik echt meer dan 10 bar moest blazen in de spinnekop wilde ik de plunjer horen verplaatsen binnenin, denk ik dat die ook niet fijn meer beweegt en zo niet de juiste stand krijgt/heeft om de brandstof na de injectors spuiten. Hij slaat nu echter aan, maar meteen weer af en dan hikken met doorstarten. ik kwam tot de conclusie dat de koude start hulp boven op de lucht buizen boven het blok wel volledig druk had, en dus heel ietsje daar in spuit en dat geeft en natuurlijk net genoeg brandstof om ff een paar seconde rommelig te lopen maar daarna nemen de injectors het werk niet over(omdat die geen brandstof krijgen) en loopt hij droog en dus uit.

                              ik ga de spinneop morgen ff er af draaite, zoveel mogelijk met remmenreiniger door blazen en goed veel lucht druk door alle gaten, en daarna een nachtje laten weken in injector cleaner, weer door blazen en de plunjer er uit halen en gangbaar maken met multispray als dat wil lukken. hopelijk lost dit het (brandstof) probleem op, maar ik moet zegge dat ik het zuur in zie want ik vind op internet alleen maar berichten over dat het heeeeeel lastig of bijna onmogelijk is om een spinnekop die al zover gecorrodeerd is weer goed te krijgen. dus zal me benieuwen!

                                heb ik niet, en op het internet is engels en snap er weinig van.

                                  Staat volgens mij beschreven in de workshop manual.

                                    ik heb de toevoerleiding na de brandstofverdeler los gehaald en de pomp aan gezet, holpa brandstof! dus vanaf daar verder gekeken.

                                    heb alle brandstof leiding die aan de brandstofverdeler vast zitten los gedraaid en met lucht door geblazen, die waren mooi schoon. heb de verdeler vanaf alle gaten meerdere malen door geblazen met multispray er bij en daar kwam nog wel beetje zwarte gruis uit, dus dat is al beter. ik kwam er ook achter dat wanneer ik in de aansluiting blaasde waar normaal de toevoer leiding aan zit, er in de verdeler 1 of ander klepje of plunjer omhoog plopt. Verder zat de retour leiding ook helemaal dicht, die is nu los.

                                    Vraag 1: De auto start gelijk nu, maar gaat na paar seconden weer uit. daarna blijft hij bij doorstarten hikken. na 5seconden niks doen kan ik hem weer starten daarna gaat hij weer uit en bij door starten weer hikken. lijkt op te weinig brandstof druk???

                                    vraag 2: toen ik blaasde in het gat waar normaal de brandstof aanvoerleiding aanzit hoor ik binnenin 1 of ander klepje of plunjer bewegen, volgens mij omhoog schieten. hoort dit???

                                    vraag 3: als de pomp nu loopt dan gooit hij veel terug de retour in na de tank, ik denk wel meer dan de helft. hoort dit ook???

                                    vraag 4: als ik 1 brandstof leiding van de injector af haal en hem dan probeer te starten. Hoe hard moet het er dan uit lopen? druppelen of echt een straaltje???

                                    gr

                                  15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 19)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.