Home › Forum › Porscheforum Fotoboek › Porsche Motorsport Foto’s › 24 Hours of Le Mans 2015
- Dit onderwerp bevat 62 reacties, 15 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 5 maanden geleden door deepee.
-
MakerDiscussie
-
MakerDiscussie
-
update na 2,5 uur racen: de 6 eerste plaatsen zijn permanent bezet door de 3 porsches die regelmatig haasje over doen met de 3 audi’s
Fantastisch inhaalbeweging van Lotterer waarmee de Audi op kop komt, ik denk dat ze toch nét iets meer race-pace hebben. Lotterer rijdt weg van de Porsches op dit moment.
De GTE Porsche met nummer 92 gaat net de fik in.
Na een uur ligt de Porsche 17 op kop voor de 18 Porsche gevolgd door Audi 8 en Audi 7.Vanmorgen de warm-up bekeken op Eurosport en het belooft weer spannend te worden. 🙂
Vooral als de audi’s elkaar al voor de wielen rijden in de warm-up 🙂
De 3 Audi’s waren deze ochtend het snelst in de warm-up, voor Porsche 18 en 17. Als dat een indicatie is van race-pace gaan we toch uit ons pijp mogen komen.
Op tv kijk ik naar eurosport
Ok deepee het is ook geen weer om voor tv te zitten als je zo’n speelgoed hebt, vanavond kan ik wel een paar uurtjes meepikken en hopelijk morgen de finish 😉
Hoe kijken jullie live ?
Heb hier al 2 links :http://www.porsche.com/international/motorsportandevents/motorsport/worksracing/raceseries/fiawec/
ik heb voor de ‘Gele Gravin’ van het JAG/LR dealership een wild card ontvangen voor de Coppa Classic in Westerlo op 13/06 en14/06.
dus ik zal de start en finish helaas ook niet live kunnen volgen.Ik moet werken dit weekend en zal dus zelf rondetijden mogen afhaspelen, mocht er iemand hier op het forum af en toe eens een update geven van het gebeuren dan zal ik daar zeer dankbaar voor zijn, kwestie van niet te veel van de sfeer te moeten missen 😉
Porsche knabbelt op Le Mans 5 seconden af van de rondetijd op een circuit dat trager gemaakt is tov vorig jaar
Afgelopen jaar heeft men in Weissach de 919 hybrid volledig onder handen genomen: aandrijving, aerodynamica, ophanging, gewicht, banden … echt alles.
Chef techniek Alex Hitzinger vat samen: “Wir haben auf allen Gebieten ungefähr gleich dazu gewonnen. Einer der großen Faktoren war das Gewicht. Wenn 30 Kilogramm rauskommen, gewinnst du gleich einmal 1,5 Sekunden in Le Mans.”
Sinds 2014 werkt men doorgedreven in twee windtunnels aan de aerodynamica van de auto. Bij Williams obv een 60% schaalmodel en in eigen huis op de werkelijke grootte. FIA controleert en bant nu ook buigzame onderdelen zoals vleugels, bodypannels en bodemplaat.
De hydraulische ophanging is zelf ontwikkeld en slechts per as verbonden met elkaar, niet over de vier wielen zoals bij Audi die hun systeem kopieerden uit de F1.De wagens met benzinemotor zijn echter in het nadeel. FIA legt normen op mbt toerental, vermogen en verbruik en ze legt bij elke verbetering deze als nieuwe standaard op aan alle deelnemers. Toyota is hierbij het slachtoffer van elke nieuwe ontwikkeling bij Porsche. Terwijl Audi als enige met hybride dieselmotoren in de 4 megajoule-klasse rijdt bepalen zij daar zelf de norm.
bron: automotorundsport
de start van d kwalificatie was redelijk spectaculair. De Porsches gingen loeihard. Gisteren concentreerde iedereen zich op race-pace en kwamen de tijden niet meer in het gedrang. In de laatste sessie was het wel Audi n°7 van Fässler, Lotterer en Tréluyer die het snelste was. Het lijkt dat die net iets constanter zijn en dus iets meer race-pace hebben. Hebben ‹el veel set-ups geprobeerd dus het duurde even tegen ze het voor elkaar hadden. T gaat reuzespannend worden dit jaar en ons favoriete merk maakt een zeer goed kans. Mijn redbull en thermossen koffie staan klaar om de nacht door te komen zaterdag 😀
@ Rocco: tnx voor de hotlink !
@ Igordiver: we rekenen op u voor de verslaggeving ter plaatse !Porsche heeft voor het eerst sinds 1997 de pole-positie in Le Mans te pakken.
De Zwitser Neel Jani zag tijdens de kwalificaties op donderdag zijn recordtijd van woensdag niet meer in gevaar komen. Zaterdag om 15 uur zal de zwarte Porsche 919 Hybrid het veld van 56 wagens aanvoeren voor de start van de 83ste editie van de 24 Uur van Le Mans.
Samen met zijn teamgenoten Marc Lieb en Romain Dumas beleefde Jani een relatief rustige donderdag. Er werden, onder meer door enkele incidenten en het warme en vochtige weer, amper nog tijden verbeterd. Vooraan bleef alles bij het oude, met een top-3 voor Porsche. De Porsche van Mark Webber start als tweede, die van Nico Hülkenberg als derde. Enkel de man uit Nijvel, André Lotterer, kon met zijn Audi R18 e-tron Quattro een plekje winnen, van 6 naar 5. Audi neemt de plaatsen 4 tot 6 in, Toyota volgt op de startplaatsen 7 en 8. Nissan van zijn kant kon een beetje progressie boeken, maar op 20 seconden van Porsche blijft het Japanse merk het kneusje van de paddock in Le Mans.
De laatste pole-positie van Porsche stond op naam van de betreurde ex-F1-rijder Michele Alboreto (1997 TWR Porsche). De Italiaan won dat jaar met een andere ex-F1 rijder Stefan Johansson, en Tom Kristensen, die toen zijn eerste van negen zeges in Le Mans behaalde.
In LM P2 is de pole-positie voor de Fransman Nicolas Lapierre (Oreca 05-Nissan), terwijl Laurens Vanthoor (Ligier-Honda) zich met een zevende plaats tevreden moet stellen. In GT tot slot was er wel wat opschudding met de zware crash van de Corvette van Jan Magnussen. De Deen mocht ondertussen de medische post verlaten en lijkt klaar voor de service zaterdag. Bij het Belgische ProSpeed brandde één van beide Porsche 911 uit na een lek in een olieleiding. Vooraan ging de eerste startplaats naar Aston Martin, met de Nieuw-Zeelander Richie Stanaway achter het stuur.
bron: HLN
kwalificaties bezig op eurosport, voorlopige stand :
1 18 3:16.887 Porsche 919 Hybrid
2 17 3:17.767 Porsche 919 Hybrid
3 19 3:18.862 Porsche 919 Hybrid
4 8 3:19.866 Audi R18 e-tron quattro
5 7 3:20.561 Audi R18 e-tron quattro
6 9 3:21.081 Audi R18 e-tron quattro
7 & 8 Toyota TS 040 – Hybrid
9 & 10 Rebellion R-One
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.