2e Aircooled Saturday in Stevoort – 8 SEPTEMBER 2007

Home Forum Porsche Uitstappen 2e Aircooled Saturday in Stevoort – 8 SEPTEMBER 2007

  • Maker
    Discussie
  • .
    [url=http://buggyboys.be/forum/viewtopic.php?t=2100:24mdduru]

    [url=http://buggyboys.be/forum/viewtopic.php?t=2100:24mdduru]
    .

15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 56)
    • Zeer rare uitspraak .
      Temeer daar ik persoonlijk iemand ken die met een perfect gerestaureerde originele Speedster wel zeer regelmatig zelf rondrijdt op Belgische en Buitenlandse wegen.
      Eén van zijn eerste uistapjes was even op en af (neen niet op een trailer) naar een 356meeting in Italië en kwammet “the best off show” beker terug naar huis.
      Kleine voetnota . Op de terugweg zijn ze over de Alpen ipv door de passen gereden en zijn ze met de Speedster in één trek naar huis gereden.
      Zelf bezit hij meerdere Porscehes en zegt nog steeds dat hij het liefste in de Speedster RIJDT
      Dus niet op een trailer 🙄 😉

        helemaal mee eens 914orange

        amaai een een spel voor die geschiedenis zo bekvechten nog slechter als kleine kinders 😆 😆 😆
        en buggy heeft gelijk zonder de kever was er geen porsche want dat moest inderdaad gefinancierd worden
        wie twijfeld moet maar eens het boek van L’Epopeé de Porsche lezen

        [quote=”porsche914orange”:15naq516][quote=”the body docter”:15naq516]denk dat de meesten wel voor het origineel gaan maar die zijn meestal onbetaalbaar

        en welke zot gaat er met een authentieke speedster van plus 100 000 euro
        treffens of zelfs rond rijden mocht je iets voor krijgen de verzekering zal lachen
        [/quote]

        euhm, vind je uitspraak wat raar 😉
        Waarom zo’n geld geven voor een porsche (of eender welke wagen) en er dan niet mee rijden 🙄 ❓

        ik vind dat je van je uitgaven moet kunnen genieten.
        Waarom niet op een mooie droge winterdag of in de zomer een tourtje maken met je oldtimer of andere wagen? er is toch niets leuker 😆

        Als je wagen geschat is, is er toch geen enkel probleem voor de verzekering? Dan weten ze toch de waarde van de wagen.[/quote]

          [quote=”the body docter”:3r85soca]denk dat de meesten wel voor het origineel gaan maar die zijn meestal onbetaalbaar

          en welke zot gaat er met een authentieke speedster van plus 100 000 euro
          treffens of zelfs rond rijden mocht je iets voor krijgen de verzekering zal lachen
          [/quote]

          euhm, vind je uitspraak wat raar 😉
          Waarom zo’n geld geven voor een porsche (of eender welke wagen) en er dan niet mee rijden 🙄 ❓

          ik vind dat je van je uitgaven moet kunnen genieten.
          Waarom niet op een mooie droge winterdag of in de zomer een tourtje maken met je oldtimer of andere wagen? er is toch niets leuker 😆

          Als je wagen geschat is, is er toch geen enkel probleem voor de verzekering? Dan weten ze toch de waarde van de wagen.

            denk dat de meesten wel voor het origineel gaan maar die zijn meestal onbetaalbaar

            en welke zot gaat er met een authentieke speedster van plus 100 000 euro
            treffens of zelfs rond rijden mocht je iets voor krijgen de verzekering zal lachen

            denk dat de echte exemplaren op een remorque van beurs naar beurs gaan dan hebik liever een kitkar maar mee je dagelijks kan rond rakken

            bekijks heb je meestal evenveel want 80 procent van de bevolking ziet het verschil amper en denk als er eentje voorbij rijd zelf 95 procent de echte van de originele exemplaren niet kan onderscheiden dus waarom dan zorgen maken

            kosten ook maar een vierde van de originele

            en moest ik een echte rs of speedster hebben dan zou die ook niet uit de garage geraken vrees ik 😉

              .
              @ 911-lover,

              Voilà, nu zitten we weer op dezelfe lijn.

              Een paar illustraties …

              Pré-history ?

              Josef Ganz pleit voor een kleine en betaalbare auto: een ‘volkswagen’.
              In de jaren twintig zet hij een aantal ideeën op papier en dat concept bevat elementen die later zouden terugkomen in het ontwerp van Porsche.
              De Duitse autoindustrie is niet geïnteresseerd in Ganz’ concept.
              Begin jaren dertig klopt hij daarom aan bij verschillende motorfietsfabrikanten.
              Zo neemt uiteindelijk Standard begin jaren ’30 de auto ‘Superior’ in productie.
              In advertenties uit 1932 wordt de auto aangeprezen als ‘de Duitse volkswagen’.
              In 1933 komt Hitler aan de macht in Duitsland. Volgens Ganz zelf was de dictator onder de indruk van de Superior. De nazi’s testen de auto en in verschillende tijdschriften verschijnen lovende berichten over het wagentje. Het lijkt erop dat Ganz’ droom werkelijkheid zal worden en dat de Superior dé volkswagen wordt.
              Plotseling verbreken de nazi’s de contacten met Ganz. Waarom is nooit opgehelderd, maar het laat zich raden dat de nazi’s hebben ontdekt dat Ganz een jood is. Hij wordt opgepakt en enkele weken gevangen gezet. Documenten van Ganz worden in beslag genomen en hij wordt ontslagen als hoofdredacteur bij Motor-Kritik. In juni 1934 vlucht Ganz naar Zwitserland. Hij zal nooit meer terugkeren naar Duitsland.
              Diezelfde maand krijgt Porsche de opdracht van Hitler om de Volkswagen te maken. Porsche komt met een prototype van de Kever. Het prototype heeft veel weg van de Superior. Ook in het ontwerp van de Kever zijn ideeën van Ganz gebruikt, … AND THE REST IS HISTORY

              Prototype Zündapp

              Jaartal: 1932
              Aantal: enkele prototypes
              Specificaties: ontwerp Ferdinand Porsche voor Zündapp (motorfietsfabrikant).
              Motorisatie: Luchtgekoelde 3-cilindermotor (radiaalmotor achterin geplaatst)

              NSU type 32

              Jaartal: 1934
              Aantal: 3
              Specificaties: ontwerp Ferdinand Porsche voor NSU
              Motorisatie: luchtgekoelde viercilinder boxermotor, 1467cc

              V 1

              Jaartal: 1935
              Aantal: 1
              Specificaties: Eerste kever prototype. Porsche’s visie van Hitlers droom (elke Duitser een wagen). De V1 en V2 hadden een aluminium carrosserie over een houten frame. De bodem bestond uit houten planken.
              Motorisatie: Aangezien zowel de V1 als V2 een vroeg stadium was, werd er volop gezocht naar de geschikte motor. Verschillende krachtbronnen werden geprobeerd, gaande van 800cc, 960cc, 1000cc tot 1263cc.

              V 2

              Jaartal: 1935
              Aantal: 1
              Specificaties: cabrio-versie van de V1.

              V 3 ( = VW3)

              Jaartal: 1936
              Aantal: 3 stuks.
              Specificaties: De tweede serie van prototypen. Hetzelfde ontwerp als V1, maar met een stalen chassis. De drie stuks die gebouwd werden, waren niet identiek. Elke wagen had zijn nummer en eigen kenmerken.

              Na de prototypes kwamen de Test-wagens en daarna de KDF-wagens.
              Hoe het verhaal verder gaat kan je zien op :
              http://www.bugland.be/Verschillende_Vw-types.html
              .

                OK dan maar , hier de geschiedenis

                Ferdinand Porsche is geboren in 1975 in het Oostenrijkse dorpje Maffersdorf (nu Tjechië). De naam Porsche komt waarschijnlijk voort uit het Tjechische woord Bores. Hij werd erfgenaam van de metaalsmederij van zijn familie. Maar dat zag hij niet zo zitten, hij hield meer van mechanica. Toen hij 18 jaar was kreeg hij een baan in Wenen. Na vijf jaar kreeg hij een baan bij Jacob Lohner. In 1900 lanceerde Porsche als zijn eerste ontwerp de Lohner-Porsche auto. Het vehikel kon een snelheid van ruim 60 kilometer bereiken. In 1903 trouwde Ferdinand met Alois Kaes, ze kregen een dochter Louise en een zoon Ferdinand (Ferry genoemd).
                In 1906 rekruteerde Austro-Daimler Ferdinand als hoofd ingenieur. Hij ontwierp benzinemotoren en racewagens. In 1917 kreeg hij een eredoctoraat van de Weense Technische Universiteit. Hij heeft ook vele autoraces gewonnen. Tijdens de Eerste Wereldoorlog legde Ferdinand Porsche zich toe op het ontwerpen van vliegtuigmotoren. In 1916 werd hij benoemd tot algemeen directeur van Austro-Daimler. In 1924 kreeg hij een tweede eredoctoraat door de Technische Hogeschool van Stuttgart. Hij had het idee om goedkope auto’s te maken. Toen hij daarover tegen zijn werkgever was begonnen, betekende dat meteen in 1923 het einde van de samenwerking. Hij ging naar Daimler dat drie jaar later Daimler-Benz zou worden. Door de fusie werd de positie van Ferdinand verzwakt, zodat hij in 1928 geen contract vernieuwing kreeg. In 1931 is Ferdinand Porsche begonnen met het bedrijf ” Dr Ing.h.c.Porsche Gesellschaft” dat zich ten doel had gesteld om auto’s te ontwikkelen. (zie hier meer over in de Bijlage bij de geschiedenis van het bedrijf Porsche). In 1931 werd het ” Porsche Konstruktionsburo für Motorenfahrzeug und Wasserfahrzeugbau” te Stuttgart ingeschreven en begon Porsche te werken aan zijn idee voor een kleine, zuinige auto, die iedereen zich zou kunnen veroorloven. Dit zou gaan leiden tot de Volksauto. In 1932 kreeg Porsche bij NSU een contract om de auto te gaan bouwen ( zie nadere gegevens over NSU in het toevoegsel). 28 mei 1937 werd opgericht “Gesellschaft zur Vorbereitung des Deutschen Volkswagens mbH” en in 16 september 1937 het “Volkswagenwerk GmbH”.
                In 1933 steunde Hitler zijn idee om een auto voor het volk te ontwerpen: de volkswagen. Hitler was bezeten van auto’s, alhoewel hij zelf niet kon rijden. Hij had tijdens zijn gevangenis in 1923 de biografie van Henry Ford gelezen en was daar diep van onder de indruk geraakt. De auto mocht volgens Hitler niet meer dan 900 Duitse Rijksmarken kosten. In 1935 was het zo ver en rolde de eerste VW3 van de band. Er is ook een ander verhaal over wie het eerste het idee van de volkswagen heeft gehad. In de twintiger jaren zou Joseph Ganz (1898-1967) al een ontwerp hebben gemaakt van de volkswagen. Hij pleit voor een kleine en betaalbare auto. De Duitse auto industrie is niet geïnteresseerd in Ganz concept. Begin jaren dertig klopt hij daarom aan bij verschillende motorfietsfabrikanten. Zo neemt Standard de auto in productie. In advertenties uit 1932 wordt de auto aangeprezen als de Duitse volkswagen. Als Hitler aan de macht verbreken de nazi’s alle contacten met Ganz. Het is zeer waarschijnlijk dat ze ontdekten dat Ganz een jood was. Hij wordt opgepakt en enkele weken gevangen gezet. In juni 1934 vlucht Ganz naar Zwitserland. Hij zal nooit meer terugkeren naar Duitsland. Hij sterft in Australië in 1967. In 1938 begon Porsche met de KdF fabriek. Hitler noemde deze fabriek “Kraft durch Freude”. Dit viel niet in de smaak van Ferdinand Porsche en hij steunde de propaganda niet die Hitler met zijn auto voerde. In 1945 werden Ferdinand Porsche, zijn zoon Ferry en zijn schoonzoon Anton Peich door de Fransen uitgenodigd om over het ontwerp van een nieuwe auto te komen praten. Aanvankelijk verliepen de besprekingen in een vriendelijke atmosfeer, maar uiteindelijk gooiden de Fransen hun gasten in de gevangenis. Ferry kwam eerder vrij dan zijn vader en ging naar Gmund, waar Karl Rabe de zaak draaiende probeerde te houden door het herstellen van VW-jeeps. In het najaar van 1951 overkwam de familie Porsche een tragedie, toen Dr. Ferdinand Porsche een beroerte kreeg. Dit was een slag die de grote pionier niet meer te boven kwam en stierf op 30 januari 1951.

                  .
                  [quote=”911-lover”:1yfhmt72]Porsche is dus niet ontstaan dankzij de Kever , maar de Kever is ontstaan dankzij Porsche.
                  Logisch dat er dus een direct verband is tussen deze wagens daar de “schepper” één en dezelfde persoon is .
                  En ja , VW mensen horen dit niet graag, net als dat ze willen vertellen dat Porsche bij VW hoort
                  Was Porsche er niet EN de oorlog (en dus Hitler) er niet was er geen VW[/quote]
                  Dit lijkt wel het verhaal van de kip en het ei 😆

                  “Porsche is dus niet ontstaan dankzij de Kever , maar de Kever is ontstaan dankzij Porsche.”

                  Die zin snap ik niet helemaal.

                  “maar de Kever is ontstaan dankzij Porsche.”
                  Je bedoelt dus dat Ferdinand Porsche de “schepper” is van de (VW) Kever ?
                  … daar kan ik mee leven 😉

                  “Porsche is dus niet ontstaan dankzij de Kever,”
                  Als je hiermee bedoelt dat de Porsche (356, 912, 911) niet ontstaan is dankzij de Kever ?
                  … dan ben ik het daar niet mee eens.
                  Als Ferdinand Porsche de inkomsten uit de Kever-story niet gehad had,
                  dan had hij, in mijn zienswijze, nooit zijn eigen projecten kunnen financieren,
                  en was er wellicht nooit een 356, 912, 911 … gekomen.

                  De rest kan allemaal in twijfel getrokken worden :

                  – de “schepper” van de Kever ?
                  Was het Ferdinand op vraag van Adolf ?
                  Of is het gewoon plagiaat van het ontwerp van Josef Ganz ?

                  – het VW-logo op de Kever ?
                  Een vinding van Volkswagen zelf ?
                  Of een gestolen ontwerp van Nikolai Borg ?

                  Dus … hoe kan je nu VW Fan zijn ❓
                  .

                    Gaat ook , maar dan heb je dunne vingertjes nodig en met een kleine portie tevreden zijn 😈 😉

                    Guy

                      [quote=”911-lover”:26r5ec66]
                      Was Porsche er niet EN de oorlog (en dus Hitler) er niet was er geen VW[/quote]

                      En als ons kat een koe was, dan konden we ze melken 😈

                        [quote=”cris_blitz”:19v0u9yd].
                        Maar in dit geval wil ik jullie toch wel even op de geschiedenis van het origineel wijzen.

                        Ik zal jullie waarschijnlijk niet hoeven te vertellen dat de 356 de eerste productie-wagen was van Porsche.
                        En dat Porsche zijn fabriekje enkel heeft kunnen opstarten door zijn inkomsten uit het Kever-verhaal, dat zal ook wel iedereen bekend zijn.
                        Bovendien, zoals hogerop in deze topic al aangegeven staken de eerste 356’s oorspronkelijk voor 90% vol VW Kever onderdelen.

                        Tot zo ver de 356 in het algemeen. Nu de 356 Speedster.
                        De 356 Speedster is getekend door Erwin Komenda, toevallig ook de tekenaar van alle Kever-modellen van die tijd.
                        [/quote]

                        Als we het toch over geschiedenis hebben moeten we ook niet even uit het oog verliezen dat de Kever zijn bestaan te danken heeft aa Porsche . Was de oorlog er niet geweest was de “kever” zeker geen VolksWagen die ze te verdanken hebben aan Adolf maar waarchijnlijk een NSU.
                        Porsche is dus niet ontstaan dankzij de Kever , maar de Kever is ontstaan dankzij Porsche.
                        Logisch dat er dus een direct verband is tussen deze wagens daar de “schepper” één en dezelfde persoon is .
                        En ja , VW mensen horen dit niet graag, net als dat ze willen vertellen dat Porsche bij VW hoort
                        Was Porsche er niet EN de oorlog (en dus Hitler) er niet was er geen VW

                        Wim

                          [quote=”924carreragt”:386v75u6]Van Kessel[/quote]

                          Hebben de motor van deze gereviseerd, maar moet eerlijk bekennen dat ik al mooiere replica’s gezien heb.

                          Trouwens in England rijden er al meer replica’s rond als dat er gebouwd zijn door Porsche.

                            Probleem van onze tijd : alles is FAKE

                            Medicijnen worden vervalst, echte krabsla vind je bijna niet meer, monteursleutels worden vollenbak vervalst, vind nog maar eens een vrouw waarvan het voorhoofd nog beweegt, hahaha….ga zo maar verder. 😉

                            Effe serieus, een mooie replica kan mij toch bekoren. Alleen kom je dat niet vlug tegen. Een replica van een 550 Spyder zou ik bij gebrek aan 750.000 euro op mijn bankrekening nog zien zitten.

                              Van Kessel

                              Wim

                                😉

                                  U hebt gewonnen!!!

                                  Nu de vraag is: moeten we daar ook onze neus voor optrekken of gaan we staan “kwijlen” als een hond wanneer er eens een onbetaalbare echte RS langskomt. Omdat die “replica’s” not done zijn.

                                  😉

                                15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 56)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.