3.2 loopt onregelmatig

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 3.2 loopt onregelmatig

• Maker
    Discussie
  • hallo,

Gisteren een rit van ong. 220 km gemaakt in de Westhoek, met verschillende onderbrekingen. Na zo’n 100 km viel het mij op dat hij onregelmatiger begon te lopen. Bij het accelereren kuchte hij af en toe, maar bij het verder doortrekken verdween het weer. De laatste rit was een stuk autostrade, ong. 30 km, die tegen 140 werd afgehaspeld, zonder haperen. Bij het thuiskomen was het daar echter weer, nu leek het alsof er op ralenti minstens 1 cilinder achterbleef. Sedert 2001 heeft hij ong. 25.000 km gelopen. Hij staat nu zo’n maand bij mij op stal en er zijn ondertussen een 800 km bij gekomen. Pas nu begint hij wat moeilijk te doen. Kan het om ontsteking gaan? Bobine (s)? Bougie (s)? Een injector? Waar begin ik best mee?
    14 dagen terug heb ik de kleppen van de rechterkant nagezien. Stonden alle 6 perfect op 0,1 mm. De linkerkant moet nog worden nagezien, maar ik veronderstel dat deze ook in orde zal zijn. Roken doet hij totaal niet.
    Alle suggesties welkom!

Hendrik

12 reacties aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
    • Hangt er vanaf hoe ver die ingedeukt zijn ?
      Misschien even een fotoke plaatsen.
      Ik zou denken, als die deuken minder zijn dan 20 % van de diameter, zo laten.
      Anders, vervangen die handel 👿

0

Tank werd donderdag terug gemonteerd. Gevuld met 20 liter benzine en Bardahl injecteur-reiniger. Hij draaide direct stukken beter dan ooit tevoren. Hij neemt nu soepel op, een heel verschil. Dank voor de tip ivm mogelijk condenswater in de tank. Het was inderdaad de juiste 😀
        Volgend probleem in het rijtje, het monteren van de isolatie in het motorcompartiment. Iemand die wat raad kan geven?
        Verder zit er nog iets wat ik ooit wil oplossen. Een onverlaat moet ooit een poging ondernomen hebben om onder de P een krik te plaatsen waar het niet hoort: ter hoogte van de olieleidingen. Halfweg zit een deuk in beide leidingen, waardoor aller & retour mogelijk gehinderd worden. Olietemperatuur, druk, niveau lijken allemaal normaal. Wat vang ik er best mee aan?

groeten,
        Hendrik

0

hallo,

Ondertussen ben ik even technisch werkloos (wachten op benzinefilter + coating voor de tank). Omdat bij de laatste ritten het lawaai uit het motorcompartiment wel erg uitbundig werd ben ik ook hier even op onderzoek gegaan. Blijkt dat de isolatie in flarden uit elkaar hangt 😳 . Hoe pak ik dit best aan of is hier reeds vroeger een topic over gestart?

dank
          Hendrik

0

hallo,

heren, bedankt voor de bruikbare tip. Deze middag met zoonlief de benzinetank gedemonteerd en inderdaad: toen ik de laatste liter uit de tank liet lopen leek het wel karnemelk. Het zal dus overduidelijk aan condenswater hebben gelegen. Nu zou ik graag de randen van de tank, terwijl hij gedemonteerd is, opnieuw voorzien van coating, samen met de mousseband. Iemand tips hieromtrent? De originele coating lijkt wel vloeibaar rubber, bestaat deze in spuitvorm of wat doe ik er best mee?
            Verder weet ik niet direct hoe ik de minderwaardige brandstof die in het injectiesysteem zit eruit kan krijgen. Het zal wellicht gewoon rijden worden totdat propere benzine door heel het systeem gelopen is. Kan het kwaad dat ik nog enige tijd wacht? Is het water dat er nu in zit niet nefast. De benzinefilter is besteld, maar nog niet toegekomen. Wellicht nog een weekje wachten.
            dank voor alle tips. Deze was in elk geval een meer dan bruikbare 😛 .

groeten, Hendrik

0

Zo had ik het nog niet bekeken 💡 . Condenswater lijkt me niet interessant in combinatie met gevoelige techniek zoals injectors. Na wat goochelen heb ik op de site van mechatechnic gezien dat men er Bardahl voorstelt. Ik had er destijds goeie ervaringen mee als motor-olie-additief. Ik veronderstel dat ook het benzine-additief van dit merk ok is. Ik heb vorige week voor een tweede maal vol-getankt. Kan ik een additief zomaar in een halfvolle bak gooien of dien ik hem eerst leeg te rijden?
              Verder zou ik ook graag bobine, bougies en benzinefilter vervangen. Het is niet de grote kost en we zien wel wat het resultaat is.

groeten,
              Hendrik

0

[quote=”Desmo007″ post=166334] Een verontreinigde filter lijkt me minder waarschijnlijk.[/quote]Auto heeft veel stilgestaan de laatste jaren. Dan krijg je condensvorming in de benzine. Filtertje en injector-reiniger kosten een paar tientjes. Heb je het dan nog kan je verder zoeken.

0

Zijn er bepaalde pistes die ik kan uitsluiten? Een verontreinigde filter lijkt me minder waarschijnlijk, omdat je de problemen even goed zou merken bij een constant toerental van vb. 3.500 toeren. Het is vooral bij het accelereren dat het blok stottert. Bij wat hogere toeren gaat de hapering schijnbaar weg. Ik verdenk dan ook eerder elektronica zoals bobine, bougie, delco, rotor enz… Foute redenering?
                  Dank voor alle suggesties.

0

Wim + 1. Nieuw benzine-filter. Gooi er bij een lege tank injector-reiniger in, dan vol-tanken en zeker een halve tank verrijden, dan weer voltanken.

0

Ik zat wat verward met over welk model het nu ging ,de titel zegt alles maar had me half weg men bericht wat laten misleiden door de 2001 die daar ergens in vermeld werd :bounce: 😳

Het is al gezegd , van voor af aan alles eens nalopen !
                      Ontsteking componenten (timing)
                      benzinedruk
                      Verder :
                      mogelijke vacuum lek
                      CO meting uitvoeren
                      Bougies uithalen en kijk welke kleur ze hebben en of er onderling verschil zit in slijtage
                      Lambda sensor controleren
                      luchtmassameter doormeten
                      enz.
                      succes

0
                      Wim

Kan inderdaad meerdere zaken zijn, dus alles van ontsteking en benzine checken, en ook zeer zeker het filter en benzinedruk.

0

Mijn 3.2 had dat ook . Ik heb in de winter de bobine, onstekingskabels, delcokap en rotor vervangen en sindsdien loopt hij als een zonnetje :engeltje:
                          Heb dat gedaan omdat de delco en de kabels er allesbehalve fris uitzagen in ik niet wist hoe lang of hoe oud deze waren en om zo een nieuw startpunt te hebben voor later. En het heeft duidelijk effect gehad.
                          Wat niet wil zeggen dat het bij jou ook niet om een andere oorzaak kan gaan.
                          Injectors ……..vervuilde leidingen of tank …… ❓

0

Ik ben niet thuis aan een ??? (Boxster)??? dus kan je er weinig technisch over vertellen maar zijn er dingen die je onlangs veranderd hebt misschien , ik zeg maar wat zoals afstelling of andere bougies bv.
                            Misschien iets stoms zoals andere benzine getankt of derg. ?

0
                          12 reacties aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.