911 3.2 1987 restauratie…

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 911 3.2 1987 restauratie…

  • Maker
    Discussie

  • bollocks
    Deelnemer

      IMG_20160811_153355.jpg

      Update
      De 911 is in Merchtem geraakt… zo een huur-autoambulance is toch gemakkelijk… geen gepruts met een aanhangwagen om 100m achteruit door een smalle oprit te rijden…. electrische takel die het werk voor je doet, veilig vast zetten en vooral stabiel rijden…. wie er eentje te huur zoekt… ACM Cars in Bornem…

      Karretje afgezet bij Auto Tech, in afwachting van plaats en tijd staat hij droog en in goed gezelschap…
      Dit is ook de eerste keer dat ik hem onder garagelicht zag… de lak ziet er in elk geval een stuk beter uit dan ik gehoopt had… en het polieren is zelfs nog niet gedaan… enkel de wondersteen gebruikt en op het eerst zicht zelfs geen swirls gemaakt… goed gedaan zou ik zo zeggen… Natuurlijk moest het eens regenen terwijl ik onderweg was…. is hij terug vuil…. en dat zonder dat hij gereden heeft….

      IMG_20160811_181023.jpg

    15 reacties aan het bekijken - 121 tot 135 (van in totaal 194)
      • Nu zaterdag begint de opbouw… stukken liggen klaar, laatste onderdelen gespoten deze week en liggen te drogen….
        Zal er een heel stuk properder uitzien…

        20170327_170239.jpg

        20170327_170247.jpg

        20170327_172000.jpg

        20170327_172110.jpg

        20170327_172243.jpg

        Foto’s tijdens de opbouw volgen natuurlijk….

        Aftellen! Begint nu toch stilletjes aan serieus te kribbelen…. of zou dat het zonnetje zijn….

          :popcorn:

            Als alles een beetje volgens plan verloopt, zijn de opkuiswerken gedaan, enkel nog de twee wielnaven achteraan op te kuisen, en dan ligt ons tafeltje vol met ‘te monteren onderdelen’….
            Volgende week zal er niets gebeuren, andere verplichtingen, maar het weekend nadien worden de eerste stappen, gezet naar de ‘wedergeboorte’….
            gsmbernard.jpg

            Detailfoto’s volgen….

              Amaai knap werk zeg. Dat gaat een toppertje worden é. Respect :respekt:

                Was ook een mogelijkheid geweest…. heb het nu gedaan met “zure soda”, (ontstoppingsmiddel op basis van soda)… de verzepende eigenschap van de soda zorgt voor het oplossen van vette vervuiling, het zuur lost de oxidatie op…. en wordt door de opschuimende werking losgemaakt van de oppervlakte, resultaat is een zuivere aluminium die zijn zelfbeschermende eigenschappen onmiddellijk terug in werking stelt.
                Intussen boite ontvet, eerste laag zink-alu spray erop. Vandaag alu-spray erover gezet, nu goed laten drogen en afwerken met blanke lak, Motorlakspray.
                Ondertussen is ook de voortrein gereinigd en in tanik gezet. Morgenvroeg voor het werk eerste laag zink-alu erover en laten drogen tot morgenavond. Vervolgens weer alu spray erover en dan kan ik donderdag of vrijdag de lak spuiten.
                Laatste loodjes opkuiswerk…. toch plezant als je de tafel ‘te reinigen’ terug leeg ziet…. genoeg uren in gestoken, maar het resultaat mag er wezen… (al zeg ik het zelf, toch wel een beetje fier op mijn eigen werk)

                Uiteraard komen er nog foto’s naarmate het werk vordert…

                Het hermonteren kan beginnen…. :happy:

                Wim

                  In plaats van alle rommel Chemicaliën voor te reinigen zou ik dit liever toepassen.
                  Ben je in een keer klaar en als nieuw.

                  http://www.classiccarfactory.nl/soda-blasting/

                  Werkt samen met iemand in België , maar weet ik naam niet van. 😳

                    Nice! Dat moet het dus worden….. nog even geduld, dan kunnen we ze naast elkaar zetten….. :drink:

                    XXX

                      Ferm, zijn mooie vorderingen die je maakt :up:

                      Hier kan je naar uitkijken, mijn bakje na wat kuis en spuitwerk…

                      P1010083-1_zps58ef892f.jpg

                        blijkbaar zijn er hier toch meerdere forumleden die de weg naar Merchtem kennen, Willy ook blijkbaar… van kou viel het nogal mee…. als je hard werkt voel je dat minder hé…. :happy:

                        Intussen rustig verder geprutst vandaag…. versnellingsbak is er uiteindelijk stuk properder op geworden maar niet zonder slag of stoot :bounce: ; en al zeker niet dank zij het product dat me meegegeven werd bij de lakspecialist waar ik info ging vragen…. product dat ze me mee gegeven hebben was een heel zware ontvetter, speciaal voor machine en motoronderdelen…. “Dit geef ik altijd mee voor mechaniek van old-timers te reinigen, en de mensen zijn daar tevreden over'”
                        ik: “Ja, maar dit is een ontvetter, ik zoek iets om alu oxidatie te verwijderen”
                        hij “Ja, awel, gebruik het maar, met een borstel aanbrengen en 30′ laten werken, nadien afspuiten met koud water, en klaar is Kees”
                        Ok, we zullen eens proberen….

                        2 x ingeborsteld, 2 x 30min gewacht…. resultaat: :loser: Kees kwam niet klaar…. juist niks! 👿
                        Grondig gespoeld om alle mogelijke restanten weg te spoelen en laten drogen… daar was het vandaag het ideale weer voor… gelukkig maar.

                        Hoe lossen we het probleem dan wel op? Morgen ergens anders product gaan zoeken??? :think:
                        OF toch niet…..
                        ingeving van het moment, alu-reiniger opgezocht op internet… veel info waar ik niets mee ben, maar toch ergens één tip die bruikbaar lijkt te zijn…. we zullen maar proberen….

                        IMG_20170312_170939.jpg

                        met het resultaat van hierboven….

                        Mijn tip voor mensen die alu oxidatie willen verwijderen:
                        mijn reactie op alu-oxidatie: :ass:
                        Hier ben ik niet bang meer voor, ik weet wat te doen…..

                        gewone simpele leiding-ontstopper! :first:

                        Grof en loszittend vuil afborstelen (was dus al gedaan in de vorige stappen, dat was het enige resultaat van ‘het speciale product’)
                        Met een kwast de aluminium inwrijven en 15′ laten inwerken.
                        Nogmaals met de kwast over gaan en goed borstelen, eventueel met koperen borstel om vastzittende aanslag wat op te ruwen en nogmaals 15′ laten intrekken.
                        Spoelen met water en laten drogen.
                        Is het resultaat naar de goesting, mooi zo, zo niet, herhaal nogmaals.

                        Ik heb dus 2 maal gereinigd en het resultaat is meer dan wat ik wou. 99% van de vervuiling is weg, alu is donker grijs geworden (de zogenaamde “zwarte oxidatie”, die typische lichtgrijze kleur van alu is een beschermlaag door gecontroleerde oxidatie en anodiseren) Aluminium heeft de eigenschap zichzelf te beschermen tegen oxidatie door het zeer snel vormen van een oppervlakkige oxidatielaag…. en is zo glad al een babbypoepje geworden. Een betere bescherming kan je niet hebben tegen verdere oxidatie.
                        (wat zo een beetje google-en toch voor wonderbaarlijke info kan opleveren)
                        Goed afgespoeld en mooi weggezet om te laten drogen….

                        Morgen eerst ontvetten met aceton of carrosserie ontvetter en een eerste laagje zink-alu over spuiten.
                        Dinsdag laagje Alu spray erover en woensdag de blanke lak….

                        Foto’s volgen …. ik weet wat er gebeurd als ik die foto’s niet plaats :what: :what: :what:

                        Al bij al, een :happydance: dagje gehad, verder geraakt dan ik had gedacht….
                        De opbouwfase komst steeds dichter bij!

                          Goe bezig daar in Merchtem ! Serieus al wat werk verzet en daar zalhet resultaat ook naar zijn…maar misschien zou ik er toch ook eens mee willen rijden en de carrosserie even laten,kwestie van een break in het werkschema en plezier even voorop te stellen… en winterperiode is voor velen de gepaste tijd om werken terug op te starten. Zon zal je goed doen want die oude bokser van een serge zijne infrastructuur is nooit echt warm :happy: wel een goeie mecanicien natuurlijk! Ik heb er trouwens nog naar staan kijken naar uw bolide al even geleden en die is het werk zeker waard!!

                            Mag ik jullie gedacht toch nog even vragen…. ik twijfel over de volgende stap: technisch in orde en laten keuren, zomerseizoen mee rijden en in de winterperiode naar carrosserie brengen, of toch onmiddellijk de cosmetische kant laten bijwerken?

                            Persoonlijk zou ik het zomerseizoen overslaan en doorgaan tot hij 100% is, je gaat anders dingen dubbel moeten gaan doen :popcorn:

                            Leuk topic om te volgen :respect2: :up:

                              het elfje is iig nog steeds onderweg … naar een nieuw leven :up: :applaus:

                                Topic sluiten zou ik niet doen hoor
                                Misschien titel aanpassen…

                                  @moderator,
                                  Ik begin met net te realiseren dat vanaf post nr #240509, dit meer een ‘Porsche Restauratie’ topic geworden is dan een ‘Stel je even voor’ topic. Was misschien niet echt de bedoeling…. sorry 😳
                                  Indien gewenst, voel je vrij om het topic op te splitsen….

                                  Groetjes,
                                  B

                                    Ter verduidelijking, zo ziet de vernsellingsbak er nu uit…

                                    IMG_20170311_095139.jpg

                                    iemand tips?

                                    Bedoeling is om bak zuiver te maken, te ontvetten en vervolgens laag zink, laag alu en tot slot blanke lak als bescherming aan te brengen….

                                    Nog een paar avondjes werk, alle stukken terugbrengen naar Serge en dan kunnen we beginnen met foto’s met goed nieuws te posten…. :happydance:

                                  15 reacties aan het bekijken - 121 tot 135 (van in totaal 194)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.