- Dit onderwerp bevat 10 reacties, 10 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 10 jaren, 1 maand geleden door .
-
Discussie
-
9 september 2013 om 16:37
nu de wetgeving op oldtimers recent aangepast werd en ons milieubewustzijn steeds geprikkeld wordt, kunnen we meer en meer gaan wennen aan deze gedachte. alhoewel … als het elders (in het buitenland) regent dan druppelt het nog niet in België. de vraag blijft of je zo’n conversie vandaag de dag volledig legaal kan (laten) uitvoeren ??
Veel liefhebbers van oldtimers zullen huiveren bij de gedachte dat de motor, het hart van al die legendarische oude automodellen, volledig uit de wagen wordt gegooid. Met deze Porsche halen ze 140 kilometer per uur, en met de beste batterijen kun je tot 300 kilometer rijden voor je hem weer moet opladen in het stopcontact.
als intro alvast dit oude filmpje
en hier een blog over de conversie van een 924Het Brugse bedrijf N.Solar haalt de motoren uit oude sportwagens en vervangen die door een elektromotor. Je retro-Porsche laad je vanaf dan gewoon op in het stopcontact. Kostprijs: tussen 15.000 en 40.000 euro.
De Porsche 912 uit 1969 die Klaas Martens en Patrick Naeyaert van het Brugse bedrijf N.Solar hebben omgebouwd ziet er volstrekt ‘normaal’ uit, behalve dan dat een klein klepje op de kant van deze oldtimer een stekker verbergt. En onder de motorkap zit een gigantische elektromotor en batterij. Wie met deze oude racewagen rondzoeft, doet dat in volstrekte stilte.
‘De elektrische motor maakt weinig of geen geluid’, zegt Klaas Martens van N.Solar. ‘Oude auto’s als deze zijn normaal echte benzineverslinders. Door de hoge benzineprijzen dreigen zo veel autoliefhebbers hun schitterende oldtimers op stal te laten, en dat is echt zonde. Dan is een elektrische motor een goed alternatief. En zo kun je eindelijk ook eens met een sexy elektrische auto rijden, met alle respect voor de paar modellen die nu al op de markt zijn.’
N.Solar kreeg al talloze vragen om oude wagens om te bouwen. ‘We zijn nu pas definitief uit de testfase’, zegt Martens. ‘Het moeilijkste is voorlopig nog de papierwinkel om zo’n auto gekeurd te krijgen. Daar bestaan voorlopig nog geen duidelijke wetten en regels rond, waardoor je een lange procedure moet doorlopen.’
De kostprijs is alvast niet min: voor minder dan 15.000 euro hoef je niet te dromen van een elektrische oldtimer. ‘Maar daarin zit dan wel al de prijs van je auto zelf ook’, zegt Martens. ‘Voor auto’s met sterkere batterijen die sneller en langer kunnen rijden, gaan de prijzen tot 40.000 euro. Veel hangt af van welk model je precies wil verbouwen.’
hier het origineel webkrantenartikel
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.