912 oldtimer ombouwen naar elektrische aandrijving

Home Forum Porscheforum Fotoboek Porsche Conversion Foto’s 912 oldtimer ombouwen naar elektrische aandrijving

  • Maker
    Discussie
  • nu de wetgeving op oldtimers recent aangepast werd en ons milieubewustzijn steeds geprikkeld wordt, kunnen we meer en meer gaan wennen aan deze gedachte. alhoewel … als het elders (in het buitenland) regent dan druppelt het nog niet in België. de vraag blijft of je zo’n conversie vandaag de dag volledig legaal kan (laten) uitvoeren ??

    Veel liefhebbers van oldtimers zullen huiveren bij de gedachte dat de motor, het hart van al die legendarische oude automodellen, volledig uit de wagen wordt gegooid. Met deze Porsche halen ze 140 kilometer per uur, en met de beste batterijen kun je tot 300 kilometer rijden voor je hem weer moet opladen in het stopcontact.

    als intro alvast dit oude filmpje
    en hier een blog over de conversie van een 924

    Het Brugse bedrijf N.Solar haalt de motoren uit oude sportwagens en vervangen die door een elektromotor. Je retro-Porsche laad je vanaf dan gewoon op in het stopcontact. Kostprijs: tussen 15.000 en 40.000 euro.

    De Porsche 912 uit 1969 die Klaas Martens en Patrick Naeyaert van het Brugse bedrijf N.Solar hebben omgebouwd ziet er volstrekt ‘normaal’ uit, behalve dan dat een klein klepje op de kant van deze oldtimer een stekker verbergt. En onder de motorkap zit een gigantische elektromotor en batterij. Wie met deze oude racewagen rondzoeft, doet dat in volstrekte stilte.

    ‘De elektrische motor maakt weinig of geen geluid’, zegt Klaas Martens van N.Solar. ‘Oude auto’s als deze zijn normaal echte benzineverslinders. Door de hoge benzineprijzen dreigen zo veel autoliefhebbers hun schitterende oldtimers op stal te laten, en dat is echt zonde. Dan is een elektrische motor een goed alternatief. En zo kun je eindelijk ook eens met een sexy elektrische auto rijden, met alle respect voor de paar modellen die nu al op de markt zijn.’

    N.Solar kreeg al talloze vragen om oude wagens om te bouwen. ‘We zijn nu pas definitief uit de testfase’, zegt Martens. ‘Het moeilijkste is voorlopig nog de papierwinkel om zo’n auto gekeurd te krijgen. Daar bestaan voorlopig nog geen duidelijke wetten en regels rond, waardoor je een lange procedure moet doorlopen.’

    De kostprijs is alvast niet min: voor minder dan 15.000 euro hoef je niet te dromen van een elektrische oldtimer. ‘Maar daarin zit dan wel al de prijs van je auto zelf ook’, zegt Martens. ‘Voor auto’s met sterkere batterijen die sneller en langer kunnen rijden, gaan de prijzen tot 40.000 euro. Veel hangt af van welk model je precies wil verbouwen.’

    hier het origineel webkrantenartikel

10 reacties aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
    • voor de liefhebbers en doe het zelvers… http://rebirthauto.com/

        Nope. Vind ik maar niks. Ben absoluut voorstander van elektrische wagens en indien ik zelfstandige zou zijn, stond er hier een Tesla S voor de deur maar een oude Porsche elektrische maken….nee, nee, nee. :bounce:
        En ja die elektrische wagens trekken goed op maar bij een oldtimer is dit het minst belangrijke…..vind ik persoonlijk.

          oldtimer keuring met elektrische motor is geen enkel probleem

            Ik heb 2 oude porsches staan, een 914 en een 911, de 914 zou ik opofferen om te converteren naar elektrisch en er voor gaan hoor zeker met die nieuwe wet dat je nu niet meer in bepaalde steden binnen mag zonder vette boete te betalen… zou de oorspronkelijke motor op een mooi statiefje zetten in de garage… probleem is echter zoals ze zelf aanhalen dat je de wagen niet zo maar gekeurd krijgt… volgens het keuringsstation hier in de buurt zelfs helemaal niet, of je moet de wagen oldtimer laten keuren en daarna de conversie doen, maar ja, wat als je dan iets aan de hand hebt…

            PB

              Deze conversie heeft me enkele jaren geleden al aan ‘t dromen gezet.
              Als het morgen wettelijk kon, ik zou op slag zo’n ding overwegen.
              Het koppel van zo’n elektrische motor is echt niet normaal! :first:

              En wat de sound betreft van zo’n 912? Een kever is er niks tegen. :mrgreen:

                Zonder de geur van benzine en olie is er geen auto .
                Gr. Marc

                  Dan kun je beter op bio-gas rijden.

                    :bounce:
                    laat ons maar niet reageren :bounce:
                    krijg je er dan een bose interieur en exterieur geluidsinstallatie bij?
                    damn, net gedaan…. hopelijk geen volgers.

                      [quote=”deepee” post=141829]
                      Door de hoge benzineprijzen dreigen zo veel autoliefhebbers hun schitterende oldtimers op stal te laten, en dat is echt zonde.[/quote]

                      Ja want €40k is een koopje! :bounce: Kun je heel wat kilometers mee rijden denk ik… 😉
                      Trekt nergens op, de charme van een oldie verpesten door zo’n elektrische motor erin te stoppen. 🙁

                        Tja…het karakter van de auto is natuurlijk wel volledig verdwenen dan hé.
                        Anderzijds wanneer je alleen maar wat toerritten maakt…waarom niet…

                      10 reacties aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.