964C2-Hoeveel betalen jullie voor een 20.000km onderhoud

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 964 964C2-Hoeveel betalen jullie voor een 20.000km onderhoud

  • Maker
    Discussie
  • Hallo iedereen,

    Ik wil bij deze eens een beroep doen op de “power of the community” om een idee te krijgen van de gemiddelde prijs die jullie betalen voor een groot onderhoud (is dat 20.000km ?) en voor een klein onderhoud (5000km?) voor een 964C2 (BJ1991)

    Ik heb nml sinds kort mijn bestaande ahum…collectie uitgebreid, het is te zeggen, ik had reeds een 911SC Coupé uit 1979 en heb me nu dus een 964 cabrio uit 1991 bijgekocht. De SC is een droom voor een doe-het-zelver en alle onderhoud deed ik dus zélf. Maar de 964 is toch een iets ander verhaal… nu toch nog want ik ben me er in aan het verdiepen (Adrian Streather boek en alle fora afschuimen)

    Maar om met een blanke lei de nieuwe 964 aankoop te bezegelen zou ik dus een groot onderhoud willen laten uitvoeren, zodoende ben ik op mijn gemak dat alle noodzakelijke dingen in orde zijn of worden nagekeken, en kan ik op mijn gemak zelf beginnen sleutelen op een step-by-step basis.

    Nu ben ik onlangs eens binnengestapt bij Carrera-Motors in Latem, maar ik kan me niet van de indruk ontdoen dat ze me ook de “chi-chi” en het dure sfeertje zullen factureren die er in de showroom hangt. Temeer omdat het doorsnee klienteel misschien wat meer financiële draagkracht heeft.

    Daarom twee concrete vragen:
    1. Gemiddelde prijs die jullie betalen voor onderhoud (klein en groot)
    2. Wie kunnen jullie me aanraden, en waarom (omwille van de vakkennis van de zaak of eerder omdat er een schoon madammeke achter den toog zit?)

    alvast bedankt voor de reacties
    B

    PS: ben zelf van Gent, dus bij voorkeur niet verder dan 60km
    PS2: wou foto toevoegen van de “Collectie” maar dat lukt me (nog) niet

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 27)
    • dat zou inderdaad best kunnen… 😉 Maar in het vorige verhaal zal zefls dat niet gebeurd zijn, kunnen we veronderstellen 🙄

        Met moeilijk bedoel ik even logisch nadenken en je tijd ervoor nemen. Als je de motor van een 911 eruit haalt, samen met de bak, loop je risico om nodeloze schade aan te richten. Kan me niet voorstellen dat men elke 20000 km het blok eruit gooit bij Porsche… Denk eerder laten kantelen. 😉

          “beetje moeilijk gaat ook”… ALS men doorzettingsvermogen heeft!! En helaas blijkt dat niet iedereen dat heeft, zeker als het niet voor hun eigen wagen is! Ik weet persoonlijk zelf van een vriend die zijn 964 binnenstak voor onderhoud bij zo’n ‘garagist van om de hoek’… en na een tijdje liep zijn motor heel slecht! Bleek dat ook die garagist het blok er niet uitgehaald had bij een groot onderhoud, en die twee achterste bougies, die blijkbaar zo moeilijk bereikbaar waren, dan maar gewoon laten inzitten had! Toen die uiteindelijk het wel moesten begeven, kan je je al voorstellen hoe mooi dat motorblok nog draaide… 🙄

            Ik onderhoud al zo een 10 jaar Porsches, en 964 ook. Heb voor groot onderhoud nog nooit de motor eruit gehaald om de bougies te vervangen. 🙄
            Beetje moeilijk gaat ook…

              cafepraat die toch uiteindelijk ook wel door de OPC’s als verklaring gegeven wordt waarom de onderhoud van de 964 duurder is! 😐 blijkbaar zouden er twee bougies achteraan zeer moeilijk bereikbaar zijn zonder het blok uit te halen; dus vandaar uitlaten eraf, alles losmaken, blok er van onder laten zakken, groot onderhoud doen (was ik denk bij mijn 140.000 km onderhoud?), en daarna alles weer monteren met nieuwe spanriemen en dergelijke.. Dat is de uitleg die ik gekregen heb… doch een factuur van 27000 frank vond ik nog min of meer te doen.

                [quote=”GHHALLY”:2lczgx7t]Ik had het over het uitlaatsysteem verwijderen om de motor uit de wagen te halen.[/quote]

                inderdaad nog zo een fabeltje en cafepraat…

                  Hey iedereen,
                  Het is inderdaad de bedoeling dat ik zélf het onderhoud ga doen op mijn C2 😉 . Het sleutelen is een hobby en ik heb dan ook reeds in de motorruimte gestaan van mijne 911SC..(ik moest de Koppeling en drukgroep vervangen en heb hydraulische kettingspanners gestoken, etc…). Dat is trouwens in de US hét teken bij uitstek om te bewijzen dat de wagen van jou is (voor de weinigen die onbekend zijn met dit fenomeen: je moet maar eens zoeken op forum Pelican of Rennlist onder zo’n topic..gegarandeerd zie je gelukkige eigenaars/DIY’ers gefotografeerd worden terwijl ze in de ruimte staan waar anders de motor steekt.)

                  Maar zoals eerder gezegd ben ik me nu volop aan het verdiepen in de 964-kunde 😀 en in afwachting van mijn afstuderen in deze wetenschap wil ik de wagen wel de zorg geven wat hij nodig heeft, vandaar dat ik hem op groot onderhoud zou sturen.
                  De wagen heeft nu 176dkm, heeft een volledige onderhoudshistoriek en laatste factuur is van Maart dit jaar. Oliewissel was oktober 2008…
                  dus eigenlijk moet ik er niet zo mee inzitten…Maar toch….jullie zullen wel de laatste zijn die ik dit moet uitleggen zeker?

                  trouwens…Mocht ik hier ooit kunnen uitpluizen hoe ik een foto online plaats 😕 , dan zou ik mijn nieuwe aanwinst eens kunnen showen.
                  BESLUIT:
                  Vermoedelijk ga ik hem op onderhoud doen bij Carrera-motors, nu ik weet waaraan ik me ongeveer moet verwachte is de verrassing bij ontvangst van de factuur achteraf minder onaangenaam.

                  PS: ik heb ooit eens ergens gelezen dat Porsche ooit alle wisselstukken met 300% heeft vermeerderd qua prijs….tja
                  PS2: De Power of the community…. ze werkt wel degelijk! bedankt aan iedereen die hier iets aan deze topic heeft toegevoegd 😀

                    Ik had het over het uitlaatsysteem verwijderen om de motor uit de wagen te halen.

                      Enkel de katalysator en de dempers moeten verwijderd worden op een gewone 964, geen TURBO, om de onderste bougies te kunnen vervangen…

                      Dus Geert, bij jou turbo niet nodig. 😀

                        Uitlaatsysteem verwijderen ? 😯

                          [quote=”porschky”:37yy3nvb]alle koopgidsen zullen bevestigen dat de 964’s doorgaans bij de duurdere modellen hoort wat groot onderhoud betreft, door redenen als het uitlaatsysteem er eerst te moeten afhalen om de blok er uit te halen, de dubbele bougies die tevens niet allen bereikbaar zijn (hence de noodzaak de blok er uit te halen), allemaal tijd die betaald dient te worden. Als je dan ook al zag wat je aan materiaal nodig had aan olie, filters, bougies, nieuwe spanriempjes en dergelijke, ook dat liep al flink aan…zeker als men origineel materiaal gebruikt. Het zal dus zeker nooit de allegoedkoopste 911 zijn, en zeker al niet goedkoopste Porsche, als hij onderhouden wordt comme il faut 😐 [/quote]

                          Motor uithalen bij 964 om de bougies te vervangen… Hier kan men alles wijsmaken… 😀

                            alle koopgidsen zullen bevestigen dat de 964’s doorgaans bij de duurdere modellen hoort wat groot onderhoud betreft, door redenen als het uitlaatsysteem er eerst te moeten afhalen om de blok er uit te halen, de dubbele bougies die tevens niet allen bereikbaar zijn (hence de noodzaak de blok er uit te halen), allemaal tijd die betaald dient te worden. Als je dan ook al zag wat je aan materiaal nodig had aan olie, filters, bougies, nieuwe spanriempjes en dergelijke, ook dat liep al flink aan…zeker als men origineel materiaal gebruikt. Het zal dus zeker nooit de allegoedkoopste 911 zijn, en zeker al niet goedkoopste Porsche, als hij onderhouden wordt comme il faut 😐

                              BoscoBilly deed toch het onderhoud van zijn SC reeds ❓
                              Dus kennis, plaats, materiaal en tijd moet er toch zijn :

                              Ook hier slechte ervaringen met OPC, sindsdien alles zelf 😛

                                [quote=”GHHALLY”:ja19lc6t]En waarom niet zelf doen?
                                Heb een 964 Turbo 3.6 en doe alles zelf. 😀 [/quote]
                                Iedereen heeft niet de kennis, plaats, materiaal en tijd om dit te doen natuurlijk.
                                Indien dit wel het geval zou zijn zouden er al veel Porsche garages werkloos zijn. 🙁

                                  En waarom niet zelf doen?
                                  Heb een 964 Turbo 3.6 en doe alles zelf. 😀

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 27)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.