992 BIV en wegenbelasting

Home Forum Porsche Talk 992 BIV en wegenbelasting

• Maker
    Discussie

• stefan
    Deelnemer

Weet er iemand welk de BIV en jaarlijkse wegenbelasting is op een nieuwe 992 en de 992 S ?

De 992 C2 heeft 385 pk en de 992 S heeft er dacht ik 450, iemand enig idee van deze prijzen ?

Blijkbaar zou dit in Januari weer veranderen en meer als verdubbelen betreft BIV ????
      Alvast dank voor de reactie :up:

11 reacties aan het bekijken - 31 tot 41 (van in totaal 41)
      • Wij hebben 18 februari getekend voor cabrio en zou augustus geleverd worden. Is uitgesteld en nog niets gehoord voor wanneer de levering wel zou zijn.

Bestelbon getekend op in januari,was normaal voorzien eind september.
          Heb hem toch een kleine maand vroeger mogen afhalen….waarom de wachttijd zolang was weet ik niet.

Filip, mooie wagen heb je daar…., veel plezier ermee zou ik zeggen…:driver: hoe komt het dat je negen maanden hebt moeten wachten ? levertermijn is normaal toch een 4 tal maanden ?

Ik denk er toch aan de wagen pas in te schrijven in Januari, ondanks de WLTP bekend is van de auto en mij de BIV meer dan het dubbele zou gaan kosten in Januari, want ik denk dat dit toch een meerwaarde zou zijn bij de verkoop achteraf, als de wagen van 2020 is, niet ? (of maak ik mezelf iets wijs?)

Ik heb de mijne vorige donderdag mogen afhalen:happydance: :driver:
              De biv en rijtaks zouden rond 4600€ zijn.

Idd, wel enkel voor voertuigen waarvan de WLTP van gekend is
                Andere blijven aan de co2 welke reeds op inschrijvingsbewijs /GVA staat

Ik had naar de dienst van de DIV gebeld, en eens gevraagd hoe het zat.., ze laten mij weten dat de BIV dit jaar berekend word op de NEDC CO2 waarden, en vanaf januari berekend zou worden op de WLTP CO2 waarden, en dit voor alle voertuigen, import of niet, dus de BIV zal in Januari hierdoor voor de “zwaardere voertuigen” waar wij dus liefhebber van zijn, gaan verdubbelen…:wtf: 😳

ben het even gaan opzoeken en het is blijkbaar de CO2 waarde die vermeld staat op de COC die gebruikt wordt om de verkeersbelasting te bepalen zen NIET de waarde op het inschrijvingsbewijs: het zou me verwonderen als op een Duitse 992 en een Belgische 992 met normaal dezelfde Europese COC verschillende waarden staan .

zie link https://belastingen.vlaanderen.be/FAQ_VKB_wat-is-de-co2-uitstoot-van-uw-voertuig

tekst belastingen Vlaamse Overheid

[i]De CO2-uitstoot (koolstofdioxide-uitstoot) van een wagen is een van de milieukenmerken die de hoogte van de verkeersbelastingen mee bepalen.

Voor de berekening van de verkeersbelastingen wordt de NEDC- of de NEDC 2.0-waarde genomen.

De CO2-uitstoot wordt bepaald tijdens de homologatieprocedure van het type wagen. Er zijn twee meetmethodes: de NEDC-procedure (New European Driving Cycle) en de nieuwe WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure). De WLTP vervangt stapsgewijs de oudere NEDC-procedure.

Voor de verkeersbelastingen wordt altijd een NEDC-waarde genomen:

als het om een ouder type voertuig gaat, is er enkel de NEDC-waarde;
                    als het om een nieuw type voertuig gaat, wordt de NEDC 2.0-waarde genomen. Die waarde bekomt men door het resultaat van de WLTP met een Europees wettelijk vastgelegde formule om te rekenen naar de oude NEDC-norm.

De NEDC-waarde kan men terugvinden op het gelijkvormigheidsattest in vak 49.1. of via de website http://ecoscore.be/nl/home

Opmerking: Het is belangrijk dat u op het gelijkvormigheidsattest kijkt en niet op het inschrijvingsbewijs.[/i]

blijkbaar zal vanaf 1 januari ook hier berekend worden op de WLTP ?? klopt dat ?

Opgelet: enkel geldig op “Belgische” 992’s! Als je eentje bestelt in het buitenland en dan invoert wordt er automatisch met de WLTP gerekend en niet met de gunstigere NEDC. Ze worden in ieder geval een pak duurder om in te schrijven!

Thx Stijn :up:

123

https://belastingen.fenb.be/ui/public/vkb/simulatie

de cc, de co2 en kw kun je bij Porsche.be terugvinden.

Wat het na januari zal kosten kan niemand zeggen want er is nog geen regering gevormd.
                            Afgezien van index kan er dus nu nog niet veel veranderen.

11 reacties aan het bekijken - 31 tot 41 (van in totaal 41)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.