997 vs 991

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • PM

      Zijn er forum leden die de overstap hebben gemaakt van een 997.2 naar een 991.1? Ik overweeg een overstap maar twijfel wat. Ik vrees dat er weinig verschil in rijbeleving zal zijn. Graag jullie ongezouten meningen en bedenkingen. 

        Uiterlijk veel

          Ik vond de overstap van de 997.1 naar de 991.1 een deftige stap, zowel meer comfort als pk’s …, auto klinkt wel rustiger dan de 997…, mijn mening…

            PM, misschien best eens eentje testrijden, want de perceptie en appreciatie voor “verschil in rijbeleving” gaat voor iedereen anders zijn.
            Persoonilijk kan ik me nauwelijks inbeelden dat er een gigantisch verschil gaat zijn tussen beide generaties.  Conceptueel zijn de auto’s gelijk, en Porsche is gekend voor zijn evolutie, niet zijn revolutie. 
            Of je zou van bijvoorbeeld een carrera naar een turbo s overschakelen, dan heb je significant meer power.  Of van een carrera naar een GT3, dan heb je significant meer rauwheid en feedback.

             

              Met name de langere welbasis zal voor meer rust en stabiliteit zorgen maar de 911-beleving wat doen vervagen, het is maar wat je wenst. Ikzelf ben wel fan van de 997 (MKII).

              PM

                Ik vrees dat ik inderdaad wat zal inboeten aan ‘rauwheid’. Onlangs kon ik in een 991 gts rijden. Veel power, zeer leuk en stabiel maar binnen de lijntjes. De beleving in mijn 997 mk2 vind ik ook puurder. We zullen er nog een paar nachtjes over slapen…

                  Ik rijd met een 991.1 4S en heb nog met een 997.1 gereden.  Het verschil is toch vrij duidelijk mi.  De 997.1 reed zoals ‘oudere’ 911, met voelbaar gewicht naar achter.  De 991 heeft daar komaf mee gemaakt en rijdt efficiënter en zuiverder door het zwaartepunt meer naar voor richting het midden te brengen. Alle tests bij de introductie van de 991 toonden de enorme evolutie aan versus de 997.2, een grotere sprong dan van 991 naar 992.  En de 991.1 is nog atmosferisch wat, naast het hoogtoerig motorregime, de combinatie met de sportuitlaat mij nog altijd rillingen geeft. Best even testen inderdaad…

                    Ik vind persoonlijk de 997 er net iets mooier uitzien dan de 991, maar smaken verschillen natuurlijk. Ik heb nog nooit zelf met een 991 gereden, maar uit verschillende reviews heb ik wel opgepikt dat de manuele transmissie van de 997 beter is/leuker rijdt dan die van de 991. En zoals je zelf aangeeft, de 997 zal wat ‘rauwer’ rijden dan de 991, wat ik persoonlijk apprecieer aan het 997 platform. Het is minder efficient, maar leuker. Qua straight-line performance zal er amper verschil zitten tussen een 991 S (400 pk) en 997.2 S met X51 (408 pk). De 991.2 heeft met zijn turbo’s natuurlijk meer koppel, daar zal het verschil wel duidelijker voelbaar zijn. De sound van een 997.2 met PSE mag er trouwens ook best zijn.

                    Al bij al denk ik dat een 997 Carrera, in de (verre) toekomst, net dat tikkeltje meer ‘collectible’ zal zijn dan een 991 Carrera. Ik zou eerder een overstap overwegen naar 997 GT3 dan 991 Carrera S.

                      Zelf een 997.1 (C4 cabrio tiptronic) gehad en later een 991.2 (C2S coupe – PDK)

                      1. De 991.2 is op quasi alle vlakken een veel beter auto, doch je moet veel discipline hebben om u in te houden (zeker in sport / met sportuitlaat)
                      2. De 997.1 gaf veel meer voldoening, met zijn ‘slechts’ 325pk kon je die immer nog min of meer ‘volle bak’ rijden (*)
                      (*) je mocht toen nog quasi overal 90km/u ipv van de kassavullende 30/50/70

                      Gezien de CO2 uitstoot bij een 991.2 gevoelig lager ligt, zal deze het op de (Belgische) 2de hands markt beter blijven doen dan een 997 of 991.1

                       

                        Ik denk toch dat een 991.1 liefhebbers zal blijven hebben gelet de laatste atmosferische gewone Carrera. En het geluid van een 991.1 is rauwer (en voor mij mooier maar dit zijn smaken) dan van de 991.2 zeker in combi met sportuitlaat.

                          Geef mij toch maar dat extra duwtje in de rug van die twee variabele blazers. Want het geluid van die 3.0L stofzuiger is meer dan luid genoeg (sportuitlaat en PDK sportstand).
                          In Duitsland slingeren ze zo op de bon voor teveel Db in de binnenstad.(kijken vanaf 3:10 min)

                            “original von Porsche”

                            Geloof ik niets van.

                          12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.