997S en 9974S

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen 997S en 9974S

  • Maker
    Discussie
  • Hallo,

    Zoals in een eerder topic gepublished ben ik op zoek naar nieuwe velgen voor mijn 9972S Cabrio (kleur artic grey – licht grijs dus).

    Voorlopig gaat mijn voorkeur uit naar de Classic S velgen, zie:
    http://cgi.benl.ebay.be/19-Zoll-Carrera … dZViewItem

    maar de turbo velgen vindt ik ook wel mooi:
    http://cgi.benl.ebay.be/19-Zoll-Turbo-S … dZViewItem

    Mijn vraag nu: passen de turbo velgen ook op een 9972S (op ebay staat dat ze passen op een 4 en 4S). Vraag het liever niet aan de verkoper omdat die er alle belang bij heeft om “ja” op mijn vraag te antwoorden 😕

    Trouwens, wat is jullie mening; welke zijn de mooiste: de classic S of de turbo velgen??

    Greetz,

    Plumber

11 reacties aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
    • [quote=”plumber”:37ht3j1q]
      Kan ik er beter die spacers dan van tussen halen?
      Vreemd eigenlijk want bij de wagen was een TUV dokument die die spacers goedkeurde en het zijn originele Porsche spacers.
      En dacht eigenlijk dat spacers van 7mm vooraan en 14mm achteraan niet zo een verschil maakten 😯 [/quote]

      TUV : dat is dus een misvatting bij ons Belgen. Als het “TUV” is het getest denkt men. niet correct !!
      TUV test niets behalve de stevigheid van het product zelf.
      Om het even extremer te stellen. Je koopt TUV gekeurde spacers van 10cm en je maakt je Porsche zo breed dat de banden volledig gedekt wordt door de wielkassen. Dan is het voor de TUV in orde. Natuurlijk op voorwaarde dat de spacers van 10cm wel TUV gekeurd zijn. Dit is enorm vaak gebeurt in het verleden tijdens de crazy tuning periode van de jaren 80.

      Je moet ze er maar is afhalen en testen hoe je wagen aanvoelt bij zeer sportief rijden , je zal een andere balans van de wagen opmerken.
      Dan kan je zelf bepalen wat je verkiest.
      Lagers van een Porsche zijn enorm sterk en 14mm zal niet direct voor problemen zorgen. Hun leven wordt zeker korter maar niet in die mate dat je daarvoor de spacers moet verwijderen.

        Thnx 😆
        Zoals reeds gemeld ben ik informaticus en kan ik niet goed tellen …
        000
        001
        010
        011
        100
        101
        110
        111

        Verder kan ik niet 😀 lol:

          [quote=”plumber”:2mqp9l19]

          Aangezien de ET 1 lager is (57-56) steekt de velg 1 mm meer naar buiten.
          Dus zal in totaal de turbo velg 1,27cm/2 +1 mm meer naar buiten steken (en 1,27cm/2 naar binnen).
          Niet? Dat geeft dan 0,735mm meer naar buiten en 0,635mm naar binnen.
          Kan iedereen nog volgen 🙄
          Klopt mijn berekening ❓
          [/quote]

          Bijna 😉
          0.735 + 0.635 = 1.37
          0.5″ = 1.27 , dus meer naar buiten 7.35mm , meer naar binnen 5.35mm = 1.27cm

            Denis, thanks voor je reply.
            Snap nu waarom er speciale turbovelgen gemaakt worden voor de S, wist dat niet 🙁

            Ter info: mijn S is een jonge occasie die 8.000 km op de teller heeft/had.
            Die spacers heb ik er niet tussen gezet, die stonden er reeds op van de vorige eigenaar.
            Ik wist niet dat dat de lagers zwaarder kan belasten en de wegligging kan beinvloeden 🙄

            Kan ik er beter die spacers dan van tussen halen?
            Vreemd eigenlijk want bij de wagen was een TUV dokument die die spacers goedkeurde en het zijn originele Porsche spacers.
            En dacht eigenlijk dat spacers van 7mm vooraan en 14mm achteraan niet zo een verschil maakten 😯

              Een wagen wordt op een bepaalde manier ontwikkeld om een perfecte balans te vinden
              Dit geldt uiteraard ook voor het chassis, ophanging enz.

              Als je dus velgen monteert van een turbo dan verander je die balans.
              De velgen achter steken meer naar buiten en zullen dus voor meer stabiliteit zorgen dan je voorste as (verhoudigsgewijs) en dus voor meer onderstuur. De lagers zullen ook meer belast worden.

              Vandaar dat op een ‘S’ turbo velgen ‘technisch’ niet kunnen. Optisch is er plaats genoeg zoals je zelf al ondervonden hebt met je spacers.
              De meeste mensen ‘prutsen’ niet graag aan hun Porsche en preferen het chassis en wegligging te laten zoals Porsche bedoelt heeft.
              Als dit je niet stoort en je zit er ook niet mee dat de velgen meer naar buiten steken (duidelijk dat je dit prefereert want je hebt reeds spacers) dan is er niets aan de hand.

                Hallo,

                Wie kan er eventjes mee helpen rekenen om te checken of de turbovelg past op een 997S body.
                Heb reeds naar een Porsche dealer gebeld en naar de invoerder maar niemand kan me een sluitend antwoord geven.

                Even ter herhaling:
                – Mijn standaard voorste velg heeft als maat:
                8Jx19 ET 57
                De turbovelg heeft als maat 8,5×19 ET 56

                Maw, de voorste velg is 0,5 inch (8,5 – 8=0,5) breder.
                0,5 inch = 1,27cm

                Aangezien de ET 1 lager is (57-56) steekt de velg 1 mm meer naar buiten.
                Dus zal in totaal de turbo velg 1,27cm/2 +1 mm meer naar buiten steken (en 1,27cm/2 naar binnen).
                Niet? Dat geeft dan 0,735mm meer naar buiten en 0,635mm naar binnen.
                Kan iedereen nog volgen 🙄
                Klopt mijn berekening ❓
                En dan nu, tot slot, heb ik -op dit moment- een spoorverbreder van 7mm zitten. Als ik er die afhaal is dat dan toch precies hetzelfde, niet?? (op 0,035mm na 😈 )
                Klopt mijn berekening of waar zit ik verkeerd??

                En dan de achterste velgen:
                – Mijn standaard achterste velg heeft als maat:
                11Jx19 ET 67
                De turbovelg heeft als maat 11Jx19 ET 51

                Maw, de achterste velg is even breed voor de 997S als de turbo.

                MAAR, de ET is 16 lager (67-51) dus steekt de velg 16 mm meer naar buiten tov de standaardvelg.
                Aangezien ik achteraan -op dit moment- een wheelspacer zitten heb van 14 mm zal de turbovelg 2 mm meer uitsteken tov de huidige velg.

                Klopt gans mijn berekening of niet?? (ik ben informaticus dus eigenlijk kan ik maar tellen van 0 tot 1 😆 )

                En als mijn berekening klopt, waarom heeft Porsche dan een turbovelg gemaakt speciaal voor de 997 en 997S? 🙄

                Ik snap er niks van 😕

                Denis, waarom zeg jij dat de turbo velg niet past op de 997S?

                Indien het toch allemaal niet klopt kan ik bij Gert Carnewal terecht voor de originele Porsche turbo velgen die speciaal gemaakt zijn voor de 997S maar die zijn wel 2x zo duur dan diegene die je koopt op ebay (en dat zijn ook originele…) 🙁

                Thanks voor jullie hulp…

                Plumber

                  02/37 17 911 😉 no shit

                    Hallo Porschky,

                    OK, lijkt me een goed idee. Enige idee van een telefoonnummer?

                    Plumber

                      misschien eens een telefoontje doen naar de invoerder? Zullen daar zeker een antwoord op kunnen bieden, alsook kunnen antwoorden of dit problemen kan geven bij de keuring??

                        En nog een laatste vraag:
                        Passen mijn banden van mijn standaard velgen dan wel op de turbo velgen…

                        Pfff, k’wou dat ik meer afwist van wagens 😕

                        Plumber

                          Ter info trouwens:

                          volgens mijn P manual heb ik op de 9972S de volgende velgmaten:
                          Vooraan: 8×19 ET57
                          Achteraan: 11×19 ET67

                          De turbovelgen daarentegen zijn:
                          Vooraan: 8,5×19 ET56
                          Achteraan: 11×19 ET51

                          Ben echter een leek in die aanduidingen dus het is niet duidelijk of zoiets zal passen op mijn 9972S 😥

                          Plumber

                        11 reacties aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.