Home › Forum › Porscheforum Technisch › Watergekoelde Porsches › 997 › aankoop 997
- Dit onderwerp bevat 24 reacties, 15 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 10 jaren, 1 maand geleden door Hans van Turnhout.
-
MakerDiscussie
-
MakerDiscussie
-
Beste oplossing…. Metzger motor kiezen 🙂
Krijg je naast waardebehoud er meteen ook nog het allerbeste onderstel erbij…
GT3 all the way :first:Groot gelijk maar enige research is wel vereist vind ik.
Je kan met het minste wantrouwen kweken natuurlijk…Is vooral een designfout in het blok en inferieure materialen 🙄 …. tja het is nu zo. Het RMS komt minder voor bij de 997.1 als de 996.2 en zeker de 996.1 omdat het seal daar is aangepast. Volledig weg nee, maar als je een 997 met 80tkm of meer koopt mag je toch één van de de koppeling vernieuwen (wat nu ook weer ni de kost is) en dan kan je het rms ook meteen laten vervangen en oplossen.
Het IMS daarentegen is een on/off witch….zodra die ON zegt, zegt ie PLOFffffff…. gedaan met rijden! Kan je dit tegengaan of nakijken, nee. Oplossing is je motor te laten aanpassen en klaar, dan rij je “safe” of te wachten totdat het knopje op ON springt. Het voorkomen is uiteraard goedkoper als genezen! Wagens met een nieuwe motor van Porsche hebben spijtig genoeg nog hetzelfde probleem. Er is pas een echte update, oplossing gekomen bij de 997.2 die de directe inspuiting heeft.
Een minder erg (als je het op tijd doorhebt) issue is de waterpomp, die gooit ook nog al wel eens de handdoek in de ring. Bij een omwentelend geluid of ratelend geluid aan de motor het verst van de klep kan dit een voorteken zijn. Als deze springt is het bye bye koelingwater! Heeft het blokje ook ni graag.
Bij tikken van de kleppen waar ze ook wel wat van durven hebben zijn het de hydrolische klepstoters. Is niet zoooo erg maar kan uiteindelijk ook wel permanente schade toedienen. Zijn ook ni zo duur maar blokje moet wel helemaal open en dat zijn werkuren…..die zijn wel duur. All in all een kostelijke grap.Wil dit nu zeggen dat alle 997 slecht zijn, uiteraard niet!!!! Maar wil dit zeggen dat Porsche ergens wel een paar schuivers heeft gemaakt, jazeker!
Het komt gewoon teveel voor maar er zijn dan ook véél 997 en 996 verkocht. Tik in autoscout maar in en enkel op de 997 zit je op +370wagens, enkel voor Belgie!
Er zijn beweringen dat 5% geweten is van de problemen dus op 370 zou dat een 15tal wagens zijn. Dus je ziet, valt dan weeral mee.Indien je een wagen kan kopen met garantie aan een iets hogere prijs dan zonder, zou ik voor de schriftelijke garantie gaan. Bij een particulier kan je zelf zorgen voor via een bedrijf (bvb occalease) een 2ehandsgarantie af te sluiten. Hierdoor zal de wagen ook een aankoopkeuring ondergaan en verborgen verbreken komen zo ook weer aan het licht. Wil je absolute zekerheid, koop je gewoon een nieuwe bij porsche en verleng je meteen de garantie. Budget laat dit voor velen van ons spijtig niet toe of willen het er niet aan besteden, dus 2ehands en je dan zo goed mogelijk indekken. Denk eraan, goedkoop is meestal na de eerste check op probleem een héle duurkoop geworden!
Vanzelfsprekend maakt het een reuze verschil hoe de vorige eigenaar met zijn materiaal omgegaan is en het risico wordt aanzienlijk verkleind door altijd mooi warm te rijden voor je gaat “doorgeven”.
Maar helaas kan je het niet altijd aan de “verkopende partij” zijn gezicht zien hoe ze met het materiaal zijn omgesprongen (mede omdat je kan te maken hebben met een tussenpersoon)
En welke verkoper gaat nu vertellen dat hij steeds met koude motor uit de straat wegstoof?@ S2: ik denk toch dat veel afhangt van de vorige eigenaar(s) hoe dat met de *porsche is omgegaan, niet?
Volgens mij moet ik me nu ook niet direct zorgen maken met mijn 997 van 2005.
Ik ben ook nog redelijk een leek daarin…997.2 (vanaf MY2008) is volgens mij een ander soort motor (nl. directe injectie) dan de 997.1 en heeft geen last (bij mijn weten) van het “ploffersyndroom”.
De 3.8 heeft minstens evenveel kans om de geest te geven als de 3.6, dus wil je echt zonder zorgen rijden, dan zoek je een exemplaar van de 2de generatie.
Of je zoekt er eentje met een gemodificeerd koelsysteem. Of je calculeert een eventuele reparatie in in je aankoop.
Het is lang niet zo dat ze allemaal “ploffen” en het wordt waarschijnlijk fel overdreven. Maar probleemvrij zijn de motoren zeker niet.
Zoek eens op volgende trefwoorden (google 🙂 )997 IMS failure
en
997 cracked cylinder
Ik wil je zeker niet afschrikken, maar hou er in je budget best rekening mee.
ben heel tevreden van m’n 997.2 S cabrio. :coolness:
Ben zeker geen expert en heb hem maar 1,5 jaar.
Soms moet ik er wat olie bijdoen, maar zou “normaal” zijn.
Ik heb wel wat storing op de radio maar dat is deels te wijten aan de extra’s die ik er aanhang : GSM, Dashcam, …
Naast de motor en de “normale” *porsche inrichting, vind ik de verluchting in de zetel zalig.vind er niets van terug, nu weet ik toch al dat er problemen zijn…
zijn er ook problemen bij de 3,8cc motor de S
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.