aanpassen koeling mijn 996 4S door resto nijmegen

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 996 aanpassen koeling mijn 996 4S door resto nijmegen

  • Maker
    Discussie
  • heb vadaag een koeling modificatie laten doen om niet het risico te lopen van een plofmotor
    en niet meer te warm kan worden wat uiteindelijk het plof probleem is !!!! voor 3.4 – 3.6 – 3.8 er gaan nu veel 3.8 stuk door het koelprobleem

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 24)
    • @Deepee – het stukje op het forum van de noorderburen is van Michel van Resto Nijmegen en dat is exact wat hij bij mijn 997 heeft gedaan. Het is trouwens een foto van mijn 997 die hij post 😯 . In tegenstelling tot wat hij op het Nederlandse forum schrijft is er geen defect aan het AOS en gebeurde de modificatie volledig preventief. Het valt mij wat tegen dat hij iets anders beweert :think:

      Wat het ledigen van het extra opvangtankje betreft, dat is zeer eenvoudig en zou bovendien slechts sporadisch nodig zijn. Zoveel olie zit er nu ook weer niet in die carterdampen. 😉

      0

        @Deepee – het stukje op het forum van de noorderburen is van Michel van Resto Nijmegen en dat is exact wat hij bij mijn 997 heeft gedaan. Het is trouwens een foto van mijn 997 die hij post 😯 . In tegenstelling tot wat hij op het Nederlandse forum schrijft is er geen defect aan het AOS en gebeurde de modificatie volledig preventief. Het valt mij wat tegen dat hij iets anders beweert :think:

        Wat het ledigen van het extra opvangtankje betreft, dat is zeer eenvoudig en zou bovendien slechts sporadisch nodig zijn. Zoveel olie zit er nu ook weer niet in die carterdampen. 😉

        0

          bij mijn 986 was de carterontluchting (AirOilSeperator) aan vervanging toe na 17 jr en 140dkm. KLIK de eerste signalen zou je al veel vroeger moeten kunnen waarnemen. ik zou iig zo lang niet blijven doorrijden met rookontwikkeling zoals in het filmpje dat Bones hier postte.

          de oplossing die HIER voorgesteld word is niet de AOS met kapot membraam vervangen maar een extra catchcan plaatsen op de slang tussen de AOS en het gasklephuis. dat potje mag je niet vergeten af en toe te legen 😐

          0

            bij mijn 986 was de carterontluchting (AirOilSeperator) aan vervanging toe na 17 jr en 140dkm. KLIK de eerste signalen zou je al veel vroeger moeten kunnen waarnemen. ik zou iig zo lang niet blijven doorrijden met rookontwikkeling zoals in het filmpje dat Bones hier postte.

            de oplossing die HIER voorgesteld word is niet de AOS met kapot membraam vervangen maar een extra catchcan plaatsen op de slang tussen de AOS en het gasklephuis. dat potje mag je niet vergeten af en toe te legen 😐

            0

              Ik wilde deze topic KLIK niet vervuilen.

              Rookontwikkeling is eigenlijk het eerste wat men ziet wanneer het membraan in de AOS (air oil separator) lek is. Door kleine hoeveelheden olie in de cilinders krijg je blauwe rook uit alle uitlaatpijpen (zie dit filmpje). Bij een probleem met de achterste cilinders verwacht je enkel rook aan de rechter uitlaat (of is het links 😕 ?), want de uitlaat van beide cilinderbanken is gescheiden. Als ik zie wat een totale revisie kost, loont het dus waarschijnlijk de moeite om dit preventief aan te pakken. Of probeer ik nu gewoon mezelf iets wijs te maken :engeltje:

              0

                Ik wilde deze topic KLIK niet vervuilen.

                Rookontwikkeling is eigenlijk het eerste wat men ziet wanneer het membraan in de AOS (air oil separator) lek is. Door kleine hoeveelheden olie in de cilinders krijg je blauwe rook uit alle uitlaatpijpen (zie dit filmpje). Bij een probleem met de achterste cilinders verwacht je enkel rook aan de rechter uitlaat (of is het links 😕 ?), want de uitlaat van beide cilinderbanken is gescheiden. Als ik zie wat een totale revisie kost, loont het dus waarschijnlijk de moeite om dit preventief aan te pakken. Of probeer ik nu gewoon mezelf iets wijs te maken :engeltje:

                0

                  Ik heb gisteren met de 997 ook een dagje Nijmegen gedaan. Bij de terugrit is het duidelijk dat de temperatuur van het blok een stuk lager blijft – bij mij rond de 90° olietemperatuur waar het voorheen vlot naar de 100° ging.

                  Ik kreeg gisteren ook een hele uitleg over een probleem dat ik nog niet kende, maar waaraan blijkbaar ook vele motoren stuk gaan: olieslag. Blijkbaar gaan de dampen van de carterventilatie bovenaan het blok naar het AOS (air-oil-separator). Wanneer bij hoge snelheden het gas plotseling gelost wordt, kan het zijn dat – door de enorme onderdruk in de carterpan – het membraan scheurt en er dus olie uit de carterpan wordt aangezogen. De AOS ventileert normaal de dampen naar de luchtinlaat, dus als het membraan scheurt komt de olie via die weg in de cilinders terecht. Als je dan terug op de gas gaat dan proberen de pistons om de olie te comprimeren, wat natuurlijk niet gaat, met enorme motorschade tot gevolg. Ze hebben daar een blok liggen dat tegen hoge snelheid letterlijk ontploft is, hallucinant. 😯

                  De oplossing bestaat uit het afleiden van de carterventilatie naar een extra vatje waar eventuele olie wordt opgevangen. Dat kan je geregeld controleren en de olie aflaten. De dampen gaan via een buis naar de luchtfilter en komen op die manier ook in de luchtinlaat terecht. Er kan dus nu geen olie meer in de inlaat gezogen worden.

                  Zo ziet dat eruit:

                  Ik geef toe, het was een beetje een ‘leap of faith’, maar ik heb het toch maar laten doen. Je merkt er in iedere geval niets van bij het rijden. Ik vermoed dat er bij het volgende onderhoud wel raar zal opgekeken worden bij Porsche 😕

                  0

                    Ik heb gisteren met de 997 ook een dagje Nijmegen gedaan. Bij de terugrit is het duidelijk dat de temperatuur van het blok een stuk lager blijft – bij mij rond de 90° olietemperatuur waar het voorheen vlot naar de 100° ging.

                    Ik kreeg gisteren ook een hele uitleg over een probleem dat ik nog niet kende, maar waaraan blijkbaar ook vele motoren stuk gaan: olieslag. Blijkbaar gaan de dampen van de carterventilatie bovenaan het blok naar het AOS (air-oil-separator). Wanneer bij hoge snelheden het gas plotseling gelost wordt, kan het zijn dat – door de enorme onderdruk in de carterpan – het membraan scheurt en er dus olie uit de carterpan wordt aangezogen. De AOS ventileert normaal de dampen naar de luchtinlaat, dus als het membraan scheurt komt de olie via die weg in de cilinders terecht. Als je dan terug op de gas gaat dan proberen de pistons om de olie te comprimeren, wat natuurlijk niet gaat, met enorme motorschade tot gevolg. Ze hebben daar een blok liggen dat tegen hoge snelheid letterlijk ontploft is, hallucinant. 😯

                    De oplossing bestaat uit het afleiden van de carterventilatie naar een extra vatje waar eventuele olie wordt opgevangen. Dat kan je geregeld controleren en de olie aflaten. De dampen gaan via een buis naar de luchtfilter en komen op die manier ook in de luchtinlaat terecht. Er kan dus nu geen olie meer in de inlaat gezogen worden.

                    Zo ziet dat eruit:

                    Ik geef toe, het was een beetje een ‘leap of faith’, maar ik heb het toch maar laten doen. Je merkt er in iedere geval niets van bij het rijden. Ik vermoed dat er bij het volgende onderhoud wel raar zal opgekeken worden bij Porsche 😕

                    0

                      En ze kunnen je motor checken of de schade al geleden is ( krassen door het kantelen van de piston in cylinder 5 en 6 )…. indien dat zo is kunnen ze nieuwe cylinderbussen plaatsen. Nu, ja , dan zijt ge eigenlijk een revisie aan’t doen…. en dan kost het 8000,-… ligt er dus maar aan hoelang ge nog met uw 996 wilt rijden 😆

                      0

                        En ze kunnen je motor checken of de schade al geleden is ( krassen door het kantelen van de piston in cylinder 5 en 6 )…. indien dat zo is kunnen ze nieuwe cylinderbussen plaatsen. Nu, ja , dan zijt ge eigenlijk een revisie aan’t doen…. en dan kost het 8000,-… ligt er dus maar aan hoelang ge nog met uw 996 wilt rijden 😆

                        0

                          [quote=”jacques911″ post=208101]zou dit nog interessant zijn voor een motor met iets meer dan 150dm[/quote]

                          Interessant! … zeker voor de “Resto” prijs … kost je wss meer dan een 10-voud als je blok kapot loopt 😐

                          0

                            [quote=”jacques911″ post=208101]zou dit nog interessant zijn voor een motor met iets meer dan 150dm[/quote]

                            Interessant! … zeker voor de “Resto” prijs … kost je wss meer dan een 10-voud als je blok kapot loopt 😐

                            0

                              Ik heb die aanpassing ook laten doen, eerder dit jaar, in Februari… wat nog niet vermeld werd in dit topic is dat de temperatuurverschillen tussen cylinder 1 en 6 een stuk kleiner wordt ( en dus minder verschil in uitzetting van de pistons ). De thermostaat wordt ook verplaatst naar het eind van het koelcircuit in het blok. Cylinder 6 krijgt dus veel eerder koud water om zich te koelen…. etc.

                              de watertemperatuurmeter gaat bij mij niet over de net-boven-80 graden heen…

                              Ze hebben toen ook de tussenaslager nagekeken en de keerringen verwijderd. Die loopt nu dus lekker constant in de olie 🙂

                              supervriendeljijke mensen daar bij resto… je krijgt uitleg, en je mag zelfs blijven kijken terwijl ze de modificatie uitvoeren.

                              0

                                het heeft zeker nog nut om te laten doen
                                ze gaan ook nog gewoon stuk op hogere km standen
                                de 996 997 dus de 3.4- 3.6-3,8
                                allemaal het zelde probleem in de toekomst

                                0

                                  zou dit nog interessant zijn voor een motor met iets meer dan 150dm

                                  0
                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 24)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.