Afstellen hoogte zijruit

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 993 Afstellen hoogte zijruit

  • Maker
    Discussie
  • Omdat ik op m’n spoiler onderdeel moet wachten ben ik aan iets anders begonnen…
    Sorry trouwens voor alle vragen, ik ben uit eerlijke schaamte en oprechte support net donor geworden 😉

    Mijn zijruit (passagierskant) sluit niet volledig. Vooral bij hoge snelheden, tja, genereert dit wel wat lawaai! En omdat het een cabrio is, is het uiteraard beter dat de zijruit volledig afsluit. Het gaat over niet veel, <5mm, maar toch genoeg om te trachten op te lossen.

    Ik heb het deurpaneel etc verwijderd en dan zie je zoiets als op de eerste foto. De enige bouten waar je volgens mij mee kan spelen zijn nr 1 en nr 2. Nr 1 is naar ik vermoed bedoeld om links/rechts af te stellen, en Nr 2 is om de hoogte af te stellen. Op foto 2 is dit duidelijker te zien. Nr 2 is een soort stopdeeltje dat glijdt in een rail en als de ruit volledig omhoog is houdt dit de ruit tegen. Ik heb Nr 2 echter volledig naar links gezet, zodat de arm helemaal omhoog gaat, maar de ruit gaat geen milimimeter hoger 🙁
    Er lijkt iets anders (?) ze tegen te houden...

    Ik heb ook wat met Nr 1 gespeeld, in combinatie met Nr 2 etc, maar ik kan eigenlijk niets veranderen aan de ruit.

    Ik doe duidelijk iets verkeerd, maar als ik naar foto 3 uit de PET kijk, zie ik niet meteen wat ik nog kan proberen om de ruit hoger te krijgen (ter info, bout nr 4 is de Nr 1 op de foto en de andere nr 4 staat iets naar links)

    Vraag is dus wie hier ervaring mee heeft en wat tips wil geven... Ik vermoed dat andere 911's hetzelfde systeem gebruiken dus dit is geen 993-only onderwerp (maar toch maar hier gepost).

    Dank alvast voor de hulp!!

14 reacties aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Wim

      Schreef ik toch dat het niet moeilijk is, maar je moet goed controleren of alles juist is ingesteld.

      Nu kun je het de volgende keer ook zelf (als het nog eens nodig is)

        Het is onderdeel ‘nr 5’ op de PET die je in verschillende posities kan monteren die ervoor zorgt dat het raam weer volledig naar beneden kan…
        Ik ben er als leek 2 uur mee bezig geweest, hij 10 minuutjes ;-/
        Nu opnieuw een folie besteld (waterdicht maken) en dan alles weer monteren.

        Wim

          Is een kwestie van alle afstand regelingen goed zetten, dus ook van de aanslag naar beneden.

          Punt kan ook zijn dat ze ergens tegenaan lopen op de onderste stand, en dan stopt het ook.
          Dus alles goed nalopen, zo moeilijk is het niet.

            Hi Vonheist, spijtig dat het niet helemaal lukte met ‘moer 7’. Bij mij werkte het perfect (rechter zijruit).

            Ik ben wel geinteresseerd in wat je mekanieker nog heeft gedaan om de zijruit helemaal naar beneden te krijgen.
            Bij mijn andere (lijnker)zijruit heb ik ook het probleem dat ze niet helemaal naar beneden gaat.
            Heb daarover eens een filmpje gepost maar heb nog geen oplossing gevonden:

            https://porscheforum.be/index.php/pfb-forum/13-993/123756-993-zijruit-moet-helemaal-naar-beneden-advies

              Door dit topic heb ik de moed gevonden om ook eens te kijken hoe ik mijn ruit enkele milimeters hoger kon krijgen.
              Na alle bekleding af te nemen zag ik dat er vroeger wel wat moest geprutst zijn aan dit mechanisme en met jullie aanwijzingen hier wou het maar niet lukken.
              Al mijn courage samengelegd en alles eens losgemaakt en opnieuw samengestoken. En dan begonnen met ‘moer 7’ bij te stellen en ja hoor het is gelukt 🙂
              Tis te zeggen, alles sluit nu weer mooi aan op het cabriodak maar de ruit zakt niet meer volledig in de deur… Morgen komt mijn mecanicien even mijn werk inspecteren en hoogstwaarschijnlijk nog wat bijstellen.

              IMG_9795.jpg

              IMG_9796.jpg

              IMG_9793.jpg

              IMG_9794.jpg

                Hallo,

                Ik wou even terugkomen op dit topic, met goed nieuws! Ik ben er nml in geslaagd de hoogte correct af te stellen.

                Indien iemand ooit ook dit probleem zou hebben: uiteindelijk is het toch moer ‘nr 7’ in de tekening uit de PET die de maximum hoogte regelt.
                Deze moer, dichtbij het motortje, bepaalt hoeveel de arm kan uitzwaaien. Verplaatsen naar de voorkant van de wagen betekent hoger, verplaatsen naar de achterkant betekent lager.

                Ik heb deze moer dus helemaal naar voor gezet (zie foto) en heb daarna met het stopdeeltje (nr 2 uit de foto’s hierboven) de fijne afstelling gedaan.
                Eind goed al goed, toch voor deze zijruit…

                Ik zit nog wel met een probleem met de andere zijruit die niet helemaal naar beneden gaat (zie foto boven). Dit blijkt een totaal andere oorzaak te hebben die ik nog niet begrijp. Als ik wat tijd heb zal ik wat foto’s plaatsen. Hopelijk heeft iemand hier al ervaring mee…

                  [quote=”cabrio wim” post=178672]Ramen moeten volledig in de deur verdwijnen.
                  Dus waarschijnlijk is aan gewerkt door iemand die er geen verstand van had.[/quote]

                  Klopt spijtig genoeg… Nu zien of ik dit kan rechttrekken 😀

                  [quote=”Mart” post=178677]Je moet wel kunnen cruisen met het elleboogje naar buiten natuurlijk …en de pet achterstevoren … :mrgreen:[/quote]

                  Ja! Moet inderdaad mogelijk zijn! Zeker met een cabrio! :driver:

                    Je moet wel kunnen cruisen met het elleboogje naar buiten natuurlijk …en de pet achterstevoren … :mrgreen:

                    Wim

                      Ramen moeten volledig in de deur verdwijnen.

                      Dus waarschijnlijk is aan gewerkt door iemand die er geen verstand van had.

                        Sorry :engeltje:
                        Die van mij verdwijnt volledig 😈

                          Ik ga binnenkort nog eens proberen die zijruit perfect te krijgen (ben een beetje m’n moed aan het verzamelen ;)) maar ik begin me nu ook af te vragen wat eigenlijk de correcte positie is als de zijruit helemaal omlaag is.

                          M’n andere zijruit gaat nml wel tot de juiste hoogte omhoog maar als ik ze naar beneden doe is in de foto onderaan te zien hoe ver ze maximum gaat (dus schuin aflopend met vooraan nog een stuk uit de zijdeur).

                          Is dit ook hoe ver jullie zijruiten naar beneden gaan? Of moet die zijruit normaal gezien helemaal naar beneden gaan zodat je er niets meer van ziet?
                          Ik hoop van niet, want anders moet ik langs beiden kanten de deurpanelen verwijderen, maar ik vrees het ergste… 😯

                          Wim

                            Bij de rest van de pre 911s stel je dit door nr 1 los te zetten en dan naar boven of beneden verstellen tot je de juiste hoogte van de ruit heb.

                            Mocht hij dan tegen de aanslag lopen dan kun je die iets verstellen.

                              Bedankt voor de info!

                              In de eerst link laten ze zien hoe het ‘stopdeeltje’ (Nr 2 in mijn foto’s) gebruikt wordt om de ruit minder hoog te laten gaan (naar de buitenkant van de rail verplaatsen zodat de arm minder ver kan gaan). Ik heb dit dus omgekeerd gebruikt omdat ik de ruit hoger wil laten gaan, dus het stopdeeltje naar de andere kant van de rail, maar dan merk ik dat de ruit toch door iets anders wordt tegenhouden… 😕

                              De rubber caps onderaan de deur heb ik niet meteen opgemerkt. Is misschien toch voor een ander Porsche model? Kan het nu niet meteen nakijken.

                              Als ik terug naar de PET tekening zie, zou het wel kunnen dat bout nr 7 iets te maken heeft met de maximale hoogte? Die lijkt te bepalen hoe ver het tandwiel van de motor gaat?? Die moet dan waarschijnlijk nog achter de folie zitten (heb’m er niet helemaal afgehaald…:|)

                              PB

                                Neem hier eens een kijkje: >> klik <<

                                en dit vond ik ook terug:

                                You can adjust that by loosening the bolts on the bottom of th regulator and moving them outboard, which will push the window glass inboard. They are accessible through the rubber caps on the bottom of the door, so you don’t have to remove the interior door panel to access them.

                              14 reacties aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.