Home › Forum › Porsche Talk › Antwerpen verboden gebied voor luchtkoelers en 996
- Dit onderwerp bevat 67 reacties, 37 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 10 jaren geleden door Jan ML Bosmans.
-
MakerDiscussie
-
17 oktober 2014 om 22:52
De toekomst ziet er niet zo goed uit voor luchtgekoelde Porsches en 996 eigenaars die in Antwerpen een toertje willen gaan rijden!!!!
Toerriten zullen dus ook niet meer door Antwerpen mogen trekken?
Wagens die meer of 10 jaar oud zijn zullen in de toekomst niet meer in het stadscentrum mogen rondrijden!!!!
Waar gaan we naar toe :bounce: :bounce: :bounce:
Controle zal uitgevoerd worden via nummerplaatherkenning :what: :what: :what: -
MakerDiscussie
-
[quote=”RODONDO” post=185687]Wat betreft de 996’s….. er is wel wat verschil tussen een model 1999 en een 2004 denk ik qua norm, of maakt het niets uit voor het betreden van de Antwerpse LEZ ? Echt duidelijk kan je het momenteel niet noemen toch ?.[/quote]
Alles voor 1999 wordt onder de categorie “oldtimer” geplaatst (classic car). Dit wordt zo gedaan omdat ze de leeftijdgrens van oldtimers van 25 naar 40 jaar nu nog niet wettelijk rond krijgen. Ook is er in de wandelgangen nog veel discussie over hoe en wat te gaan doen met oldtimers en het begrip lichte vracht. Dus vandaag is het alles ouder dan 1999 niet meer in de steden en dit normaal vanaf 01/01/2016. Maar binnen enkele weken = 2015 kan het een heel andere richting uit gaan (zo is er ook nog ergens een officieus voorstel om alles +2.2 liter cilinderinhoud te gaan verbieden)was ook mijn eerste gedacht…….
Sommige studies moet je echt wel met een korrel zou nemen hoor! Allemaal te zien wie ze besteld heeft. Deze zal waarschijnlijk door de petro wereld besteld zijn 🙂[quote=”DST” post=188021]… … Recente benzine wagens stoten meer fun stof uit dan recente diesels[/quote]
Moedwillige typfout 😯
of niet :what:[quote=”DST” post=188021]Enkele weken terug was te lezen dat electrische wagens meer fijn stof uitstoten dan benzine tegenhangers wegens meer slijtage aan banden en remmen.[/quote]Hoe weten banden en remmen welke krachtbron onder de motorkap zit?
Dat zou ik héééééééél graag eens weten 😳Fabrikant kan natuurlijk altijd keramische remmen als standaard gebruiken (geen meerprijs) als investering voor een propere toekomst :first:
http://www.vmx.be/meer-fijn-stof-bij-benzinewagens-dan-bij-diesels
Recente benzine wagens stoten meer fun stof uit dan recente diesels
Gisteren nog gelezen dat uitstoot fijn stof bij diesel meer dan 90% is gedaald tussen 1990 en nu.Opm: dit geld waarschijnlijk niet voor onze bussen van de Lijn, welke volgens mij evenveel fijn stof produceren als 100 autos. Er zit dan wel 2 of 3 man op :censored: :bounce:
Enkele weken terug was te lezen dat electrische wagens meer fijn stof uitstoten dan benzine tegenhangers wegens meer slijtage aan banden en remmen.
Tja
Ik snap best wel dat ze iets voor het milieu willen doen maar zoals altijd is er weer niet echt over nagedacht.
Ze hadden jaren geleden al moeten beginnen met dieselvoertuigen fiscaal minder interessant te maken.
Nu heb je nog een wagenpark dat waarschijnlijk vooral uit dieselwagens bestaat en dat wil je nu plots op enkele jaren tijd uitdunnen.
Allemaal goed voor wie een recente (firma)wagen heeft maar ik kan me best voorstellen dat in de grootsteden heel wat minder gegoede mensen wonen die nog met een oud diesel rondrijden. Die mensen moeten nu allemaal ineens een andere auto kopen?
Ik ben toch eens benieuwd wat dat nog allemaal teweeg gaat brengen.
Dat zal de criminaliteit en diefstal toch zeker niet ten goede komen lijkt me. :what:
Ik zou met m’n *porsche die grootsteden niet eens meer durven binnen rijden … 🙁als dat er door komt, wordt dit later wel uitgebreid met classic wagens….tenzij er een evenement plaatsvindt.
In sommige steden elders in de wereld is het al zo.
Kortzichtig, want de wagens vervuilen inderdaad meer, maar doen minder kilometers dan de doorsnee wagens.
😯 😯 😯
Er is sprake van dieselwagens :think:
‘ t Is te hopen, anders kunnen we binnenkort alleen nog in onzen hof rondtoeren met de luchtkoelers :ass:Juist ja…daar trekken we de lijn…omdat er PORSCHE opstaat :happy: en omdat de meeste milieutaks betalen, inschrijvingstaks, extra verzekering en zo veel meer… als je voor iets betaalt wil je er iets voor terug!
In auto-nirvana Duitsland is dit trouwens al lang in voege. Op bezoek in Frankfurt vorig weekend hadden wel degelijk alle auto’s een groene sticker op de voorruit, ten bewijze dat ze voldoen.
Hoe het daar juist werkt weet ik niet, en of je als buitenlander ook zo een sticker nodig hebt zou ik ook eens moeten uitzoeken. Bij mijn Cayman was de groene sticker niet meer aanwezig omdat men de voorruit heeft vervangen omwille van een kleine steenslag schade. De verkoper verzekerde mij dat ik hiermee in Frankfurt geen problemen zou krijgen omdat wagens met de 5-dagen plaat er van vrijgesteld zijn…
Edit: ook als buitenlander moet je de groene sticker op je auto hebben. Kost je 12 euro:
http://www.vab.be/milieuvignet
Ze zouden dit wel Europees mogen maken, of wordt er verwacht dat je zo een sticker hebt voor elk land?Eerlijk gezegd vind ik dit allemaal maar normaal. De regio Antwerpen-Rotterdam hoort bij de top vijf van plaatsen met het meeste fijn stof in de lucht ter wereld. Fijn stof is een sluipmoordenaar. Als ik in de stad een oude Porsche zie rijden is dit natuurlijk niet waaraan je denkt, eerder bij een straat-oude Mercedes of Lijn-bus… Maar waar trek je dan de lijn? Omdat er toevallig achteraan Porsche op staat?
pff…ze gaan het hier nooit leren in België…wij denken groen in Europa, maar de rest van de wereld doet wat ze willen.
Dus ik zal blijven rondtoeren met mijn heerlijk grommende en ruikende en vervuilende 996, al is het de straat uit en richting Wallonie en of Frankrijk… we zijn daar nog altijd welkom.
Opent trouwens perspectieven voor ondernemende steden … ben zeker dat er steden zijn die zich zullen openstellen voor de mooie motoren van heden en welleer…Maar vertik het om dat Antwerps Stadsbestuur zonder inzicht een Euro te gunnen wegens kortzichtigheid!
Bron:Ecohuis.be >> Klik <<
Zullen oldtimers de lage-emissiezone nog mogen binnenrijden?
Zal er een onderscheid gemaakt worden tussen oldtimers met en zonder O-plaat?
Voor oldtimers vanaf een bepaalde ouderdom (bijvoorbeeld 30 jaar) zal een maatregel voorzien worden die toelaat om de lage-emissiezone binnen te rijden. Hierbij zal geen onderscheid gemaakt worden tussen oldtimers met O-plaat en oldtimers zonder O-plaat.Wat betekenen die Euronormen en hoe kom ik te weten wat de Euronorm van mijn wagen is?
De Euronormen zijn Europese milieustandaarden waaraan de motoren van voertuigen moeten voldoen. Ze zijn bedoeld om de uitstoot van vervuilende stoffen te beperken.
Nieuwe personenwagens zijn op dit moment van het type Euro 5, vanaf najaar 2015 zijn ze van het type Euro 6. Nieuwe vrachtwagens zijn op dit moment al van het type Euro 6.
Euro 3 is in voege sinds 2001, Euro 4 sinds 2006. Diesels vanaf bouwjaar 2006 kunnen de stad zonder problemen in. Benzinevoertuigen moeten voldoen aan Euro 1, dat betekent dat ze geproduceerd moeten zijn na 1992. U kunt de Euronorm van uw wagen ook terugvinden op het inschrijvingsbewijs. Een voorbeeld van een inschrijvingsbewijs vindt u onderaan. Op de website ecoscore kunt u de euronorm van een bepaald type wagen (bestaand of nieuw) nakijken.Bron: Departement Leefmilieu, Natuur en Energie van de Vlaamse overheid >>klik<<
Kort samengevat, een 996 is minimaal euronorm2 dus kan deze zonder probleem in Antwerpen rondbollen.
Misschien tijd om de titel van deze topic aan te passen ? 😉
Wat betreft de 996’s….. er is wel wat verschil tussen een model 1999 en een 2004 denk ik qua norm, of maakt het niets uit voor het betreden van de Antwerpse LEZ ? Echt duidelijk kan je het momenteel niet noemen toch ?
Naar ik begreep voor benzine-personenwagens (dus ook de 996’s) van 2015 tot 2020 minimaal Euro 1-norm. Vanaf 2020 minimaal Euro 2-norm.
Dat ziet er niet goed uit voor Antwerpse eigenaars van iets wat oudere wagens :bounce: :bounce: :bounce:
Lap, Sint Anneke strand kunnen we ook al vergeten :what:
http://www.gva.be/cnt/dmf20141122_01390396/linkeroever-mee-in-lage-emissiezone
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.