Aos (oliescheider) defect of niet?

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches Cayman Aos (oliescheider) defect of niet?

  • Dit onderwerp bevat 20 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 5 jaren geleden door 123.
  • Maker
    Discussie
  • Hallo, sinds vorig jaar terug n porsche in de garage, betreft n cayman 987 gen 2 van 2011, 2.9 l, nu merkte ik toevallig of niet dat bij de start meer witte rook verscheen dan anders, dacht dat het aan het koude weer geralteerd was, nu vroeg ik mij af of de 2 gen 2009/2012 ook gevoelig waren aan defecte luchtoliescheiders (AOS) ik heb wel veel zuigkracht wanneer ik de motoroliedeksel los zet(vacuum trekken?) k weet dat de eerste generatie hier gevoelig aan was aan dit euvel? Wanneer ik de wagen stil leg merk ik wel water (condens) in de uitlaat, oliepeil zakt niet gedurende maanden! Iemand ervaring mee, vervangen aldan niet? Of is de rook enkel condensvorming( enkel witte rook) alvast met dank, janick

5 reacties aan het bekijken - 16 tot 20 (van in totaal 20)
  • 123

      Het is net daarom dat ik hem een +- 0.1 liter OVER het maximum zet.
      lees het nog eens.

      Als hij dan plots niet meer over max toont, ben ik maximaal – 0.1 liter kwijt

      Bovendien moet je dat nu ook niet overdramatiseren het is niet omdat een motor een halve liter olie per 5000 verbrand dat hij daarom defect is.
      zelfs een halve liter per 2500 of 1000 is geen drama.

      Het is gewoon “een” indicatie over de conditie van je motor, maar daarom niet “de” definitieve indicatie.

      Ik weet nu gewoon dat ik op 5000 km < 0.1 liter olie verbruik heb Das nu mijn benchmark, en als dat plots verandert, dan heb ik misschien iets meer sleet op de motor, of moet ik even kijken of er nog andere symptomen zijn zoals bv lekkende RMS, of AOS of iets minder compressie. In mijn geval is dat 0.1 met 0w40.. ik zou dan nog kunnen 5w40 in kappen en kijken of dat een beetje helpt zoja is het eerder een koude motor lek dan warme motor lek (wat op zich beter is)

        Akkoord met wat Vandamme schrijft.
        Maar :
        Tussen de minimum en maximum indicatie op de oliepeilmeter is het verschil 1,25 liter. Per blokje dus ongeveer 0,4 liter. Om nu te wachten totdat het olie niveau één blokje gedaald is, heb je zeker al een grote hoeveelheid olie ‘verstookt’. Niet goed voor de motor, ook niet voor het milieu.
        Een te grote hoeveelheid olie is ten allen tijde te vermijden. Je weet niet hoeveel olie er téveel is ingegoten, waardoor je ook geen controle hebt op het olieverbruik. 0,4 liter of 0,6 liter boven het maximum zal dezelfde indicatie geven.

        123

          als je aos defect is ga je olie verbranden via de inlaat.
          dat moet je dan ook gaan merken in olie verbruik.

          olie niveau boven maximum is natuurlijk ambetant, want je weet niet echt “hoeveel” over max je zit.

          Ik doe mijn olie zelf, en ik vul hem in 4-5 keer af
          kleine beetjes, wachten tot het zakt, keer rijden wachten
          vullen wachtne vullen
          etc etc

          maar door zo te vullen maakt het mij niet uit als hij plots op overmax staat
          want ik weet dat ik maar een minieme hoeveelheid vulde om hem over de max te zetten.

          En op dat moment is die olie peil meting wel interessant, want als ik dan olie verbruik ga hebben
          ook maar een beetje

          zal mijn olie plots niet meer overmax staan.
          20 000 km verder, en om de 5k verversen heb ik het ding nog geen enkele keer zien zakken.

          Bij koud weer meer condens
          en ik zie ook soms een grotere scheet bij opstarten als ik niet volledig vlak geparkeerd sta
          kont omhoog : geen startup rook
          neus omhoog : wel

          allemaal redelijk normaal bij de flat6 😀

            Alvast bedankt voor uw antwoord! Heb onder tussen ook al n nieuw exemplaar gekocht ter preventieve vervanging, de cayman heeft ondertussen al bijna 170.000 kms, ik heb die vorig jaar gekocht van 1 ste eigenaar met volledig ohb van porsche st maertens latem, zag dat het olieniveau altijd boven maximum stond, hiervoor geinformeerd, kan geen kwaad! Vandaag 0,4 liter afgelaten en staat nu tot aan zijn max, soit tot daar, schadelijk of niet? K lees dat overfill ook symptomen als slechte aos geeft? De nieuwe aos monteren bij gen 2 is n stuk gemakkelijker dan gen 1, zit ook op een andere plaats vooraan aan de motor, de rook is nu met warmer weer n stuk beter en lijkt enkel van de condens te komen, ook goed zichtbaar in de uitlaat tip! Mijn eerstvolgende controle ging ik idd controleren of er olie in de vacuum luchtleiding zit. Ik ging de nieuwe aos steken als ik de riem moet vervangen bij 180.000km, eens vervangen zal ik de oude aos in 2 doen en hier verder in de post vertellen wat ik eventueel erin vind, tot binnenkort!

              Janick,

              In deze periode van het jaar is het inderdaad moeilijk om te bepalen of de witte rook het gevolg is van condens of eventueel van een slecht werkende AOS. Ikzelf heb een Boxster 987.2 met 2.9 liter. Dus dezelfde motor als in uw Cayman. Begin verleden jaar had ik af en toe een dikke rookwolk bij het starten, ongeacht het starten na enkele dagen of na een 2-tal weken. Ook niet altijd, en soms zowel na een lange rit of een kortere trip. De witte rook was merkbaar heviger dan tengevolge van condens. Bij controle in de garage hadden ze in de leiding van de AOS naar de luchtinlaat van de motor vastgesteld dat er nogal veel olie aanwezig was, waar in feite enkel gerecupereerde lucht zou mogen aanwezig zijn. Ik heb een afspraak gemaakt om de AOS te laten vervangen tijdens het jaarlijks onderhoud. Het vervangen van de AOS heeft minder dan 2 uur geduurd, en is zeker geen grote kost. Ik denk er zelfs aan om deze na een 8-tal jaar preventief te laten vervangen, gewoon voor de gerustheid. Alhoewel de kwaliteit van de recentere AOS-en mogelijks reeds beter zijn geworden. Ik had ook geen olieverbruik vastgesteld.

            5 reacties aan het bekijken - 16 tot 20 (van in totaal 20)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.