Aspirant

Home Forum Stel jezelf even voor ! Aspirant

• Maker
    Discussie

• Erwin
    Deelnemer

Hallo iedereen. Ik ben Erwin en ik heb geen Porsche. Daar wil ik zo vlug mogelijk verandering in brengen. Ik heb vroeger een korte tijd een 911 SC targa 3.0 van 1982 gehad en de 993 turbo en de 996 heb ik al test-gereden. De oude targa was een miskoop omdat werkelijk alles aan de wagen behalve de motor aan vernieuwing toe was (hoewel hij heel lekker reed, paste als een oude handschoen) en de 996 was boven budget. Ik koos toen voor een nieuwe Z4 omdat ik niet wild was van de Boxter.

Onlangs reed ik mijn 11 jaar oude Z4 3.0 echter in de prak. Het gebeurde weliswaar aan lage snelheid, toen ik de weg wou oprijden reed ik nog net tegen het achterwiel van een voorbijrijdende 4×4 die ik totaal niet had gezien omdat die juist door een geparkeerde bus aan het zicht onttrokken was toen ik keek… De herstelkosten gingen evenveel bedragen als de auto nog waard was, dus heb ik hem maar verkocht zoals hij was.

Zaterdag ga ik een Cayman bezichtigen van een jaar oud. Ik heb het een beetje gehad qua cabrio rijden en de Cayman bevalt mij als model. Correctie: ik ben er wild van! Met mijn eerdere rijervaringen met Porsche en de totaal lovende commentaren overal kan het rijden niet ontgoochelen.

De centen zijn echter ook belangrijk en als BTW-plichtige is voor mij de basis Cayman met PDK de aangewezen keuze omdat de CO2-emissie 180 g is en dus nog juist 70% aftrekbare autokosten oplevert. De andere versies (manueel of S met of zonder PDK) zijn maar 60%.

Daarover heb ik al een vraag waar ik nergens online antwoord op vindt: soms zie ik 180 g CO2 en soms 183 g CO2 vermeld staan. Dit is wel essentieel. Weet iemand hoe het zit?

183 g op de Duitse website:
      http://www.porsche.com/germany/models/cayman/cayman/

180 g op de Belgische:
      http://www.porsche.com/belgium/nl/models/cayman/cayman/

Bedankt!

15 reacties aan het bekijken - 76 tot 90 (van in totaal 118)
      • Strevers! :mrgreen:
        Zo een marathon lopen… :respekt: , ik zou ‘t niet kunnen 😳

Bovenstaande is ondertussen met succes volbracht in 3u50′. Warmer en meer bergop dan vooraf gedacht. Saai tweevaksbaan-parcours, maar je kan meer dan 10.000 lopers natuurlijk niet over pittoreske binnenwegen leiden. Daarna nog een paar dagen de stad doorkruist met vrouw en dochter. Vooral maandag liepen er tientallen kerels in het centrum van de stad rond met het blauwe loopshirt dat je kreeg toen je je borstnummer ophaalde. Een beetje lachwekkend… Enkelen hadden zelfs de medaille om hun nek hangen! :happy:

Dank u…

Nog 2 weken! Volgende week had ook gekund, maar dan loop ik de marathon tussen Marathon (!) en Athene. Als recreant, voor alle duidelijkheid! Aankomst in het antieke Panathinaikos stadium. Altijd hetzelfde met mij. Ik kan niet gewoon wat joggen en ik kan niet gewoon een normale auto kopen. Ik neem aan dat er hier wel meer van mijn type zijn trouwens.

Dat is een hele mooie.
              Heel veel plezier ermee en veel veilige km’s

Kunde die eerste 3 letters van de nummerplaat niet houden? :happy:
                Ik wil ze wel! :mrgreen:

Ferm kleurke en dito wagen :applaus: :applaus: :applaus:

Iedereen alvast bedankt voor de hartelijke ontvangst en reacties!

Hopelijk gaat het er op de baan ook fijn zo aan toe. Je hoort en leest soms dat Porsches nijdige reacties uitlokken. Bij een BMW ook, maar minder. Ik lette er op om heel hoffelijk met de Z4 te rijden, dat hielp wel. Zelf heb ik totaal geen jaloerse gevoelens ten opzichte van mensen die met superwagens rijden die 7 keer meer kosten dan mijn vehikel. Want ten eerste zie ik graag exoten in het straatbeeld, zelfs als het geen vrouwen maar auto’s zijn, en ten tweede kan de staatskas en de werkgelegenheid er maar wel bij varen…

[quote=”cabrio wim” post=182426]Welkom Erwin, en niet te hard van stapel lopen hè. 😉

En koop met verstand, niet met het hart. :idea:[/quote]

Het heeft niet lang geduurd!
                      En zo een knappe gele, dat is er eentje naar mijn hart!
                      Cabriowim… we hebben ne rappe met goede smaak in ons midden!

Proficiat met de aankoop en veel lekker lopende kilometers toegewenst!

knappe wagen, geduld nu en vingernagels bijten, dikke proficiat met je aankoop :up:

Proficiat me je aankoop. :up:

Daarmee hebben we dan nog een kanarie op ‘t forum. Moeten we eens op :drink:
                          En nu aftellen voor de levering. Geduld, schone deugd.

[quote=”ken” post=182876]welkom hier op het forum en proficiat met je aankoop!!!

post meer foto’s zou ik zeggen als je hem hebt!!!
                            Porsche en geel gaat goed samen als je het aan mijn vraagt[/quote]

Bij ons in de buurt staat een zwarte te koop bij een alles-verkoper. Dan verstop je veel van het model vind ik. Belangrijk zijn de uitsparingen: luchtinlaten en wielkasten etc. Met een zwart koetswerk verstop je die visueel. Met geel toon je die aller-hevigst. Het is smaak, maar ik kick er op!

[quote=”S2″ post=182860]Heel knap in het geel!

Is dat nog steeds “Speed Yellow” of gebruiken ze tegenwoordig een andere naam?

En hoe is het nu uitgedraaid met het CO2 emissie verhaal?[/quote]

Ik zie steeds referenties naar “Racing Gelb”. Ik weet niet of dat hetzelfde is.

De verkoper toonde mij de papieren van de wagen en daarop staat alleen “180 g”, dus ik ben safe. Hij wist zelf niet waarom er nu 183 g op de website wordt vermeld, hij zei enkel dat er technisch helemaal niets werd gewijzigd aan de modellen. Naar mijn vermoeden is er onlangs iets veranderd in de wijze van berekenen, waardoor de waarde van een Cayman PDK nu opeens 183 g is. Opletten dus. Voor Duitsland maakt dit niet uit, maar voor ons wel, vooral als het een bedrijfswagen is. 180 g is 70% aftrekbare autokosten, 183 g is 60%! Ik maak straks ook even de simulatie voor de BIV en laat weten of dat een verschil maakt (in Vlaanderen uiteraard).

Edit: Zowel voor particulieren als BTW-plichtigen betaal je in Vlaanderen voor een 1 jaar oude Cayman PDK (benzine, euro 5) met 180 g CO2-emissie een BIV van 742,98 €. Met 183 g zou je 816,87 € betalen. Dat is dus maar een klein verschil.

Het verschil zit hem dus in de aftrekbare autokosten voor vennootschappen (met uitzondering van brandstof). Stel, je autokosten (afschrijving, BIV, rijbelasting, verzekering, onderhoud…) zijn jaarlijks 17.000 €. Indien 70% aftrekbaar, dan breng je 11.900 € in je kosten in. Indien 60%, dan slechts 10.200 €. Brandstofkosten zijn steeds 75% aftrekbaar.

Nog dit: in Duitsland hoort een Cayman PDK bij Energielabel F (standaard motor, S of GTS maakt niet uit) terwijl de manuele bij “G” hoort.

[quote=”stijnG” post=182853]holy shit die is cool in dat geel!!!!!
                                Proficiat!

Wanneer heb je hem?[/quote]

Ik heb nog nooit overwogen om zelf een gele auto te kopen. Mijn eerste auto in 1984 was namelijk een gele VW Polo (1ste generatie, hoekig model, bouwjaar 1976). Deze werd me “geschonken” toen de “secretaresse” van mijn vader een nieuwe auto kocht. Ik was 18 jaar en ik reed altijd en overal plankgas met het ding. Na één jaar was het beste ervan af. En doorgeroest! Enfin, omwille van de gele kleur werd ik wel eens het “kanarieken” genoemd. Of was dat omdat ik er altijd mee “vloog”? Maar na 30 jaar is dat trauma bij deze helemaal verwerkt, denk ik. 😀

Polo1975.jpg

PA257322.jpg
                                En die velgen…

De afhaling is voorzien op 15 november.

proficiat! ziet er een vette bak uit :up:

ken

welkom hier op het forum en proficiat met je aankoop!!!

post meer foto’s zou ik zeggen als je hem hebt!!!
                                    Porsche en geel gaat goed samen als je het aan mijn vraagt

15 reacties aan het bekijken - 76 tot 90 (van in totaal 118)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.