Auto (oldtimer) kopen buitenland en inschrijven in België

Home Forum Porsche Talk Auto (oldtimer) kopen buitenland en inschrijven in België

  • Maker
    Discussie
  • Omdat auto’s soms goedkoper zijn in het buitenland maar omdat sommigen twijfelen over het hele gedoe met invoeren, hieronder de stappen die ondernomen moeten worden die ik gevonden heb na veel opzoekingswerk want onze diensten zijn meesters om veel uit te leggen zonder iets deftig uit te leggen.

    Auto (oldtimer) kopen buitenland en inschrijven in België 

    Wat hebt u nodig:

    –        Aankoopbewijs met alle technische gegevens + kilometerstand + aankoopsom, ondertekend door beide partijen
    .-        Origineel buitenlands inschrijvingsbewijs
    –        Indien aanwezig COC, niet nodig voor inschrijving als oldtimer 

    Wat te doen:

    1)     Aangifte douane via plaatselijk kantoor met alle documenten of via MyMinfin (fgov.be)   zie ook handleiding E705 MYMINFIN-handleiding (belgium.be)  Dit is zeer eenvoudig en makkelijk te doen. Wat heb je hiervoor nodig; Een PDF van aankoopbewijs, inschrijvingsbewijs en evt. gelijkvormigheidsattest COC, dit laatste niet echt nodig. Pdf’s aanmaken vermits je deze moet meesturen bij de aanvraag. De aanvraag wordt snel verwerkt en het document E705 wordt in je persoonlijke box geplaatst waar je deze dan kan downloaden en afprinten. 

    2)     Naar de technische keuring met de wagen. Wat betreft met welke nummerplaten zie; Oldtimer – keuring voor inschrijving | Autoveiligheid  Aan te reiken documenten; document E705, origineel buitenlands inschrijvingsbewijs, en eventueel het laatste buitenlands technisch keuringsrapport van minder dan 2 maanden geleden. Volgens de site van de keuring zou het dan enkel een visuele keuring zijn maar ik heb me al laten vertellen dat de keuringmeesters dit anders zien. 

    3)     Naar de verzekering. Op de keuring krijg je het ingevuld inschrijvingsformulier. Hiermee ga je naar de verzekering dat zij verder invullen en er een sticker op kleven. 

    4)     Nummerplaat en inschrijving aanvragen via DIV. Een oldtimer kan men niet online inschrijven dus moeten documenten opgestuurd worden met de post, of je gaat naar een plaatselijke DIV antenne. Waarom zelf naar de antenne gaan? Je kan de documenten opsturen maar er is een kans dat ze verloren gaan (zelf meegemaakt met alle miserie ten spijt). DIV antennes Adressen en openingsuren | FOD Mobiliteit (belgium.be)     Wat moet je afgeven/meesturen: het inschrijvingsformulier, document E705 en het origineel buitenlands inschrijvingsbewijs. Dat laatste is een zeer belangrijk document, als dit verloren geraakt heb je een berg miserie. 

    En dan wachten op uw plaat, deze bevestigen en knallen maar……..

6 reacties aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
    • [quote=”Fox30-911 post=290019 userid=12894″]Dank u wel voor de info.
      Ik kocht vorig weekend een nederlandse 993 uit 1994.
      Hopelijk kan ik hem nog voor 31/12 ingeschreven krijgen als een 25+ oldtimer.
      Zoniet zal hij 1 jaar gestald worden totdat hij 30 jaar wordt.[/quote]
      Als je van de lage BIV (50 euro) en wegentaks (42 wordt 100 euro in 2023 zegt men)  wil genieten moet de wagen sowieso 30 jaar zijn. Als je hem daarvoor inschrijft, ja zelfs dit jaar nog, betaal je +/- 6.400 euro (2800 euro wegentaks en 3600 euro BIV) alles bijeen. 
      Doe zelf de test via onderstaand kanaal. Uitstoot is 298 g/km en, met wat geluk, euronorm 2.
      Vlaams Belastingsportaal (fenb.be)

      XXX

        Knap, da’s vlot gegaan.

          Nederlandse 964 gekocht alles liep snel en supervlot :
          1) woensdag : trein naar Hilversum, NL-exportkenteken door verkoper geregeld, met 964 naar België (NB is 2weken geldig incl verzekering).
          2) woensdagavond : online invoer doen : factuur nodig en gegevens kentekenbewijs, voor oldtimer geen COC of PVG nodig.
          3) donderdagochtend : bericht dat E705 in orde is 
          4) vrijdagochtend : zonder afspraak naar keuring : even rode kaart kentekenplaatverlichting, namiddag herkeurd en groen. (NB voor oldtimerkeuring niet nodig om afsprk te maken)
          5) vrijdagnamiddag : naar verzekering voor sticker op roze formulier
          6) dinsdag : had op voorhand via verzekeraar afspraak gemaakt bij DIV (Alken) : langsgaan met print van E705 en roze formulier : inschrijving in orde
          7) woendag : kentekenplaten thuis !

            Dank u wel voor de info.
            Ik kocht vorig weekend een nederlandse 993 uit 1994.
            Hopelijk kan ik hem nog voor 31/12 ingeschreven krijgen als een 25+ oldtimer.
            Zoniet zal hij 1 jaar gestald worden totdat hij 30 jaar wordt.

              Tnx 4 sharing !

              XXX

                Eenvoudig en goed uitgelged Luc 

              6 reacties aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.