Autobelasting op CO2 in 2009

Home Forum Zeverhoekje Autobelasting op CO2 in 2009

  • Maker
    Discussie
  • Zal wel weer in ons nadeel uitdraaien zeker ?

    http://www.standaard.be/Artikel/Detail. … =GA818250F

    Autobelasting op CO2 in 2009
    foto 1/2

    Aansluitend bij dit artikel

    * Systeem moet technisch en juridisch deugen
    * Leterme praat vignet door met Balkenende
    * Niets beslist over uitstoot CO2 auto’s

    Dossier

    * Kyoto
    * Jaaroverzicht 2007 – Binnenland

    Web TV

    * EU: ‘CO2-uitstoot auto’s moet naar beneden’

    Forum

    * Milieuvriendelijke auto’s

    Bekijk de pagina uit de krant

    In 2009 wordt de verkeersbelasting in Vlaanderen berekend op de milieu- vriendelijkheid van de auto.
    Vanaf 2009 zal de verkeersbelasting in Vlaanderen niet meer berekend worden op grond van de fiscale pk, maar op grond van de CO2-uitstoot en de algemene milieuvriendelijkheid van de auto. Voor milieuvriendelijke auto’s moet dan veel minder betaald worden. De technische besluiten daarvoor zijn over enkele weken klaar, zegt de Vlaamse minister van Milieu, Kris Peeters (CD&V).

    Hij antwoordt daarmee op de kritiek dat Vlaanderen talmt met de uitvoering van de Europese aanbevelingen over het ontmoedigen van milieuonvriendelijke auto’s. Dat antwoord geeft hij op de dag dat Europa zelf besliste de strengere verplichtingen die het wou opleggen aan de autoproducenten, wat af te zwakken.

    Minister Peeters zegt dat over die Vlaamse technische besluiten nog wel overleg gepleegd moet worden met de andere deelstaten en met de federale overheid. Maar vanaf 2009 zijn de deelstaten autonoom bevoegd voor de verkeersbelasting.

    De invoering kan dus samenvallen met de invoering van die andere vernieuwing: het wegenvignet, zegt minister Peeters. De Vlaamse minister-president, Yves Leterme (CD&V), bevestigde gisteren dat dit wegenvignet er waarschijnlijk pas komt in 2009 omdat er nog overleg moet komen met Europa en met de buurlanden, en omdat Vlaanderen wil dat het systeem technisch perfect in elkaar zit. Dat lokte gisteren boze reacties uit van de Waalse minister van Financiën, Michel Daerden (PS). Wallonië staat erop dat het vignet er komt in 2008: het rekent op die inkomsten om zijn begroting-2008 rond te krijgen.

    Minister Peeters zegt nog dat de Vlaamse verkeersbelasting niet alleen rekening zal houden met de CO2-uitstoot, maar ook met andere milieuaspecten zoals de uitstoot van kleine stofdeeltjes en de geluidshinder. Er is daarvoor een ,,ecoscore” uitgewerkt. Er is een website waarop geleidelijk almaar meer informatie komt over de milieuvriendelijkheid van voertuigen.

    http://www.milieuvriendelijkvoertuig.be

2 reacties aan het bekijken - 16 tot 17 (van in totaal 17)
    • Reken daar maar niet op!

        Ik hoop maar dat men dan ook gaat kijken naar de werkelijke vervuiling en niet enkel de theoretische vervuiling zwaar gaat afstraffen! Indien ze dit niet doen is heel het systeem een grote luchtbel en zal het enkel weer dienen om “onze” schatkist op een makkelijke manier te spijzen.

        Een grote motor, zoals die in onze Porsches, produceert inderdaad meer CO2/km dan een kleine motor. Maar de relevantie van dit alles komt er pas wanneer je natuurlijk de werkelijk gereden kilometers mee in rekening brengt! Een wagen met kleine motor die 40.000km per jaar rijdt draagt héél wat meer bij tot de CO2 uitstoot dan – bijvoorbeeld – een Porscheliefhebber die per jaar vb 5.000km doet.

        Zou er nog iets of wat “common sense” aanwezig zijn? 🙄

        SidewindR.

      2 reacties aan het bekijken - 16 tot 17 (van in totaal 17)
      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.