autokeuring (voor verkoop) in apenland!!!

Home Forum Zeverhoekje autokeuring (voor verkoop) in apenland!!!

• Maker
    Discussie
  • Vrienden, het is weer eens prijs!!! Waarom mij dat meer dan de anderen moet overkomen, is voorlopig een raadsel, waarschijnlijk in een vorig leven eens tegen een kerk gepist of zo, God zal het weten… maar bottom line is: fucked again!!

De meesten zullen wel al gehoord hebben van mijn trieste ervaring met de aankoop van de 993 4S in 2002, die ondanks de oogverblindende looks en het prijskaartje van +50.000 euro een opgelapte perte totale bleek te zijn met valse keuring uit Anderlecht. Resultaat: geld kwijt en mogen beginnen procederen tegen die malafide verkopers, die ondertussen hun matten al opgerold hebben… en tegen dat het proces er ooit zal aankomen al lang verdwenen zullen zijn… Luke heeft de foto’s gezien van die wagen, en kreeg waarschijnlijk net als ik terplaatse een depressie… 😉

Heel ergerlijk was dat dezelfde dag als mijn proces ingeleid werd (om te bepalen in welke taal het uiteindelijk proces ooit zou gevoerd worden) ook die autokeurders van Anderlecht voor de rechtbank stonden wegens het ‘verkopen’ van autokeuringen. Mijn haar kwam recht als ik nadien in de krant las dat de meesten opschorting van straf gekregen hadden “omdat ze enkel maar kleinigheden door de vingers zagen, en nooit zaken zouden goedgekeurd hebben die de veiligheid in het gedrang zou den kunnen brengen!” Yeah right, bij mijn wagen bleken de remleidingen zelfs aan elkaar gelast te zijn!! Waarschijnlijk ook voor de veiligheid… 👿

We spoelen dus enkele jaren verder naar nu, en zoals jullie weten verkoop ik vanwege het komende vaderschap binnen enkele weken mijn 996 cabrio, zowel omdat het gestuntel met een kinderzitje in de winkel van babymateriaal weinig goeds liet voorspellen, alsook omdat de financiële situatie door de versnelde aankoop van een huis wel enigszins anders geworden is. Dus besloot ik om voorlopig naar iets goedkopers uit te kijken, daarna zien we wel. Via Ebay (eerste en laatste keer!!!) vond ik een BMW 725 TDS voor de prijs van 6100 euro, wat een goede prijs leek voor een auto met weinig kilometers. Toen ik de wagen ging bekijken viel wel meteen op dat de wagen vooraan ooit een ongeval moet gehad hebben, vandaar dat de voorlopige schriftelijke overeenkomst stipuleerde dat de wagen door de keuring voor verkoop moest geraken alvorens ik hem zou kopen, en indien niet door de keuring, dat ik dan mijn voorschot zou terugkrijgen. Ik dacht op die manier relatief veilig te spelen, zeker voor die prijs… Om een lang verhaal kort te maken; enkele dagen later was de wagen dus gekeurd voor verkoop, ik ga die gaan ophalen, en breng de wagen nog diezelfde avond rechtstreeks naar mijn BMW-garage om alvast te beginnen met een groot onderhoud… en daar begint het hele grapje weer…

De volgende morgen krijg ik telefoon van de garagist om te vragen wat voor een wrak ik in mijn handen laten steken heb?! Zowat alles is kapot aan de wagen (bvb bijna geen enkel achterlicht werkt, de ruitenwissers gaan niet, één remschijf is gebarsten, geen enkele airbag zit nog in de wagen (! enkel de dekseltjes er mooi weer op geplaatst!), er zit geen reservewiel in, geen brandblussers, en ga zo maar verder 👿 ), en tot overmaat van ramp blijken er onregelmatigheden te zijn met het chassisnummer, waardoor ik nog eens problemen zou kunnen krijgen wanneer ik de wagen wil inschrijven, hetzij nu, hetzij bij mijn eerstvolgende eigen jaarlijkse keuring… MAAR de wagen is wel ferm gekeurd voor verkoop!!!??? 😯

Het mag dus als zo goed als zeker aanzien worden dat ook dit weer een geval is waar een malafide keuring gebeurde, vermoedelijk tegen betaling!? De verkoper (telefonisch) voelt zich zeker van zijn stuk en weet doodleuk te vertellen dat het hele grapje mij misschien meer aan advocaten zou kosten dan de wagen waard is, en trekt zich niets aan, en vrienden bij de politie zeggen dat er nog een ferme kans inzit dat bij officiële klacht de wagen in beslag genomen wordt, waarna die een beetje kan staan verroesten en beschimmelen in één of ander depot tot de zaak ooit eens voorkomt… wat ook niet echt een leuk scenario is…

Het is dus triest om in dit apenland te moeten vaststellen dat zulke praktijken hier nog zo makkelijk kunnen… Als je eens een boete voor parkeren niet betaald hebt, OOO maar dan zal je snel voor de rechtbank kunnen gaan staan… 👿 Maar zulke rotzakken… die gaan maar lekker hun gang….

By the way, ik heb het er onlangs met Luke over gehad, en we dachten dat het misschien goed was onze andere forumleden eens te waarschuwen… Bij die beruchte 993 4S die ik toen kocht zat een mooi afgestempeld onderhoudsboekje met stempels van RS Motersport uit Ingelmunster… en daar bleek dus geen moer van te kloppen. Onlangs ging ik langs bij een vrij beruchte autohandelaar in het Gentse (die gekend is voor zijn onfrisse zaakjes), om eens te kijken naar een 996 die te koop stond, en wat lag daar mooi geëtalleerd op het dashboard: een onderhoudsboekje met stempels van RS Motorsport uit Ingelmunster… En ook bij Van Dessel staat momenteel een 996 waar als enige van alle Porsches die er staan een onderhoudsboekje geëtalleerd ligt, met stempels van…? U raadt het al… Het blijkt dus (zijn we via via te weten gekomen door mijn zaak van de 4S) dat de stempel(s) van RS Motorsport uit Ingelmunster ooit gestolen zou(den) geweest zijn!! Dus vrienden, als je een tweedehands Porsche aangeboden ziet, met onderhoudsstempels (hetzij een volledig boekje, hetzij vanaf een bepaald ogenblik) van RS Motorsport uit Ingelmunster, wees dan misschien extra voorzichtig… want het zou wel eens een zoveelste geval van fraude kunnen zijn…En blijkbaar kennen veel van die halve gangsters elkaar maar al te goed, want de Ferrari Maranello die diezelfde beruchte Gentse autohandelaar ooit zelf perte totale reed, stond nadien weer als ‘topakkazie’ te koop bij…de verkoper van mijn 4S in Anderlecht!

En geloof me, ik wil jullie echt wel besparen wat ik, nu helaas voor de zoveelste keer, moet meemaken!! 😡

Amicale groet,

Michael

15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 32)
  • Anoniem

Mooi verhaal en een redenering waar ik me in kan volgen. Ik zou net hetzelfde doen.
      En nog een geluk dat we niet allemaal altijd even rationeel denken en handelen, anders zou porsche al 50 jaar failliet zijn…

S2

Da’s duidelijk 😉 (Al hoefde je je helemaal niet te verantwoorden )

(Ik ging een beetje van de foute veronderstelling uit dat de Porsche afbetaald was en dat het geld mooi op je rekening kwam, beetje naief misschien 😳 )

Veel succes met je nieuwe huis en met de baby op komst!!!
        Je blijft natuurlijk hier op het board posten hoop ik.

rationeel gezien heb je overschot van gelijk: als je een wagen bekijkt als iets om van A naar B te rijden, kan je veel goedkopere of even dure dingen vinden, die zonder veel zorgen van A naar B zullen rijden… En we moeten het toegeven, die zijn vaak inderdaad van Japanse makelij! Doch, als autoliefhebber, voor wie een auto toch dat ietsje meer is dan een transportmiddel van A naar B, zit je toch liever met je krent in een 7-reeks dan in een Yarris… en dan hebben we het nog maar over gewoon rijden… de moment dat er ooit een ongeval zou komen, weet ik wel helemaal in welke auto ik wil zitten!! Ik heb het ooit gepresteerd (het zou ik weer niet moeten zijn) om een lief te hebben dat in mijn eigen gat (van de auto! 😉 ) reed met haar wagen!! Ik BMW 7-reeks, zij Mitsubishi Colt… je had het verschil in schade tussen die twee wagens eens moeten zien!! Wat crashtesten en eurocap en dergelijk ook mogen aantonen, de wetten van de fysika veranderen niet zomaar; een massa van 1.8 ton tegen 1 ton… reken maar uit…

Ik koop liever 7-reeksen in okkazie dan kleinere recente wagens (bvb 3-reeks), omdat dit auto’s zijn die nieuw meestal (‘enkel’) maar door mensen gekocht worden die het zich kunnen permiteren om 1 de wagen rijkelijk uit te rusten, 2 te onderhouden zoals het hoort (!!), en 3 ook niet de rijstijl ambiëren om aan elk rood licht met gierende banden te vertrekken… Toch worden die wagens achteraf vaak aan belachelijk goedkope prijzen verkocht, omdat weinig tweedehandskopers er naar op zoek zijn, vanwege de zwaardere fiscale lasten op dergelijke auto’s. Ik weet genoeg hoe (goed) de Japanse kleine autootjes rijden, want ik rijd vaak wel eens met de kleine Honda Jazz van mijn moeder, en heb er ook 5000 km in de passagierszetel doorgebracht als begeleider van mijn partner om haar te leren rijden… Die dingen rijden best wel goed, maar qua comfort en gevoel van veiligheid niet hetzelfde, doch in aankoop (tweedehands) even duur of duurder als sommige 5- en 7-reeksen die ik gehad heb, en die wel goede wagens waren…

En om toch even terug te komen op het oorspronkelijke verhaal: het voorziene budget voor een andere wagen was inderdaad 10K… maar het leek een ‘koopje’ om via Ebay een wagen aan 6K te kunnen vinden… De gedachte was om er eventueel nog wat kosten aan de doen (tot een maximum totaalprijs van 10K), en dat ik dan een wagen zou hebben waar ik een tijdje mijn plan mee kon trekken… Op die manier kan de 996 cabrio verkocht worden, de lening aan de bank afbetaald worden van de wagen, en komt er heel wat meer financiële ademruimte vrij nu het huis aangekocht werd, en het eerste kind op komst is… Als ik wil kan ik met de inruilwaarde van de 996 en een eventuele opleg makkelijk zelfs een nieuwe 520D kopen, en dan zouden in principe alle autozorgen (op technisch vlak) voorbij moeten zijn, maar dan kan ik de lening van de 996 niet in één maal terugbetalen… en voorlopig kies ik liever voor de financiële ademruimte…

Wat bewijst dat we inderdaad wijzer worden met ouder te worden zeker.. 😉 En dat de prioriteiten, als men niet enkel meer aan zichzelf dient te denken, zeker en vast verschuiven…

S2

Het zijn natuurlijk mijn zaken niet, maar waarom ga je in ‘s hemelsnaam van een (zoals je zelf aangeeft) 50K+ Porsche naar een BMW 7-serie van 6,5K?

Ik weet uit ervaring dat een huis bouwen veeeeel geld kost, maar had je dan niet beter bvb. 10K uitgegeven aan een recentere middenklasse wagen?

Voor 6,5K Euro vind je een recente en goede Toyota Yaris met een 20.000km max of iets dergelijks, maar een 7-serie voor dat geld, is ofwel oud met veel km, ofwel enkel goed voor export. Toen wij bouwden wilden we zeker zijn dat de auto’s tenminste geen zorgen of grote kosten meer gingen vormen, kwestie van op veilig te spelen.

tja, garantie… de factuur is natuurlijk wel particulier (ook al is er iemand met een Z-plaat naar de keuring geweest), dus garantie mag uitgesloten worden. Het keurstation aanpakken kan dus ook, maar begint bij navraag al met het aanstellen van een expert, kostprijs 500 euro. Zij stellen dan een tegenexpert aan… die zoals iemand van de keuring mij zelf gisteren zei “nogal eens geneigd blijkt te zijn in het voordeel van het keurstation uitspraak te doen”… 🙄 Ondertussen ben je mooi je wagen kwijt… Dus moraal van het verhaal: beaucoup de caca! 😕

En het is eigenlijk tragicomisch op vast te stellen hoe er in het leven vaak vicieuze cirkels zijn… Bijna iedereen in de autobranche die ik ken (en dat zijn er nogal wat) zegt dat ik het best eieren voor mijn geld kan kiezen, en de auto verkoop aan marchands voor export, die natuurlijk weinig betalen voor de auto, maar “waar het allemaal niet zo nauw steekt”, en “voor wie deze auto uiteindelijk waarschijnlijk nog eens van de beste en mooiste zou zijn die ze kunnen vinden voor dat geld, vergeleken met andere wrakken die ze (ver)kopen”. Op die manier zullen uiteindelijk wederom weinig kosjere verkopers er weer iets aan verdienen, wat de cirkel rond maakt , en ben ik als particulier op een week tijd waarschijnlijk iets van een 3000 euro kwijt, gezien de biedingen die ze doen en de kosten die ik er aan gedaan heb… 🙁

als je hem officieel gekocht hebt heb je recht op 1 jaar garantie

onder deze garantie vallen niet alle mankementen maar toch vele

ik zelf verkoop geen enkle auto omdat ik vind dat er ook veel kopers zijn die op de letter van de wet spelen en dan kan het veel geld gaan kosten van mijn zijde en daarom weiger ik een tweede hands auto aan te kopen om te verkopen

ik wil gerust werken voor mijn geld maar heb in het verleden al een paar goeie fratsen aan de hand gehad

ok als je jonge wagens verkoopt dan kan je je verzekeren maar karren met plus 150 das altijd een tikkende tijdbom tenzij hij natuurlijk altijd dealer onder houden is

en ja de keuring das een menselijke opinie op een bepaald moment en alles hangt af van de goodwill van de keurder

gisteren een jeep naar de keuring gebracht van een klant deze vertelde mij dat hij de chasis had opgevuld met kippen gaas en mastiek , dus toch maar naar de keuring gevolg afgekeurd maar niet voor de chasis hadden er niks aan gezien maar voor de banden maat ( snelheids index )
                moest volgens de computer een S band op terwijl er een N op lag rode kaart tot gevolg ………………….. bij de klant aangekomen natuurlijk ne hoop gegrommel instruktie boekje gechekt op banden maat en type wat blijkt de jeep was en is origineel geleverd met een N band

terug naar de keuring zonder jeep met instruktie boekje …. keuring geannuleerd en groene kaart naar buiten …. foutje van de computer ………..kon wel eens een grapje zijn van dik 500 zakken

het is maar een menselijke beoordeling ik zelf ben ook nog in loondoenst voor een baas en de auto s das een bijberoep maar ik wil maar aantonen dat het onmogelijk is om alles te zien ik keur en test en herstel alarm systemen voor mijn werkgever en het is echt onmogelijk om alles te zien

en sommige dingen kunnen niet door de beugel en worden dan ook afgekeurd maar zoals hier al diverse malen herhaald is sommige handelaars kunnen inderdaad wonderen , maar vergeet niet elke keurder dient een persoonlijke badge aan te bieden per afgehandeld pakket dus er kan altijd achterhaald worden wie dat heeft doorgelaten en deze mensen riskeren natuurlijk hun job

en sommige stations zijn er inderdaad voor bekend bonafide praktijken er op na te houden inzake keuringen en het is natuurlijk zeer lullig dat iemand voor een iets of wat afwijkende lamp een herkeuring aan zijn broek krijgt terwijl er naast hem een sportwagen of dergelijke passeerd welke nog niet eens gekeurd wordt behalve door de nieuwsgierigheid van de keurders

wraak roepend maar helaas de waarheid en dan kan ik me soms ergeren dat als je op de keuring staat aan te schuiven de halve crew er een lekkere koffie klets aan het doen is terwijl de mensen buiten soms uren staan te wachten

mocht je morgen een bedrijf hebben waar aan het zelfde tempo gewerkt zou worden dan garandeer ik u binnen het half jaar een DIK falliesement aan uw broek maar ze zijn de enige bevoegde instelling in het land en ze houden hun zelf aan het werk zij beslissen en daar zal jij je moeten bij neerleggen zou niet de eerste keer zijn dat de lichten of remmen niet goed zijn en je na het verlaten van de kassa direkt de herkeuring binnen rijd en alles is ok

dat allemaal ter zijde ik zou me proberen te heroepen op de garantie

[quote=”stefx911″:d8ktl4vx]Vandaar ALTIJD een aankoopkeuring laten doen VOOR de aankoop.

Als de verkoper dit weigert weet je genoeg…

Controle van een onderhoudsboekje kan je ook doen: noteer het chassisnummer en bel de garage eens op. Die kunnen je de onderhoudshistoiriek wel geven.[/quote]

Idd, kan niet anders dan dit beamen!
                  Heb dit met mijn E46 ook laten doen en dan ben je toch wat zekerder en geruster! Die mannen van de VAB bijvoorbeeld zien écht alles! En zeker ook naar de garage bellen, met het chassis nr. De verkoper van mijn wagen was het originele onderhoudsboek kwijt, maar vertelde me waar en wanneer hij op onderhoud geweest was. Na een paar telefoontjes naar die BMW garages wist ik de volledige onderhoudshistoriek tot op een vervangen pinkerlichtje toe! Het verhaal klopte dus en je bent weer wat zekerder!

Veel sterkte in ieder geval!!

SidewindR.

Anoniem

Trieste verhalen, ik krijg er meer en meer schrik van om terug een P te kopen…
                    Interessant zou wel zijn als we wat namen van die oneerlijke verkopers zouden krijgen. Ik ben zelf op zoek naar een 911, en als ik al vooraf weet welke auto’s en verkopers zeker te mijden zijn, dan zou dat heel veel miserie achteraf kunnen vermijden ❗

4s

ik ben stevige voorstander om een rapport te laten opstellen zoals in duitsland, vanaf het begin alle waarden opgeslaan en uitgeprint op papier

co, remkracht, veringskracht, banden en noem maar op ….

gedaan met alle zever en iedereen gelijk voor de wet, je zou zo ook weten hoever het staat met bv de slijtage van remmen en schokdempers …

want de car-pass, echt schandalig ding, trekt op niets
                      een grijze kaart waarop alle vorige eigenaars vermeld staan, met alle nodige gegevens als bij de fahrzeugbrief

4s

het lijkt me eens interessant om het verhaal eens neer te schrijven en naar de minister van mobiliteit te sturen, dacht dat deze bevoegd is voor de keuringsstations,

heb ook al veel meegemaakt ondermeer de laatste keuring met mijn porsche,

een paar weken voordien gaan vragen of ik alle nodige dokumenten had en toen reed er een lamborgini over de brug, nergens omhoog enkel en alleen maar een hoop keurders eromheen, z-plaat, de bestuurder een pakske aan van lomborgini…

paar weken later met de porsche er naartoe …. over de brug vooraan een achteraan omhoog en omlaag …. tot vervelens toe

heb toen de opmerking gemaakt aan het hoofd dat dat met de lambo niet werd gedaan, als antwoord kreeg ik te horen dat er onder de lambo niets te zien was …. dat het om een beperkte keuring ging, heb hem verteld dat er eveneens van voor tot achter zelfs tussen de wieldriehoeken allemaal bodemplaten aangebracht zijn op de porsche

kon niets meer zeggen en blies de aftocht

zo zie je maar, schering en inslag en subjectieve mensen (lees lullen)

Vandaar ALTIJD een aankoopkeuring laten doen VOOR de aankoop.

Als de verkoper dit weigert weet je genoeg…

Controle van een onderhoudsboekje kan je ook doen: noteer het chassisnummer en bel de garage eens op. Die kunnen je de onderhoudshistoiriek wel geven.

jeezus wat een praktijken allemaal…en dan laatst met de P afgekeurd geraken omdat de lichten niet goed stonden…. 😯

@911lover
                              dergelijke praktijken heb ik helaas ook met mijn eerste 694 C2 meegemaakt, en dat bij een officiële Porschedealer!! Reeds snel na aankoop (ongeveer 4000 km na aankoop) begonnen de remmen een enorm lawaai te maken (schurend geluid) bij het remmen. Bij nazicht in een andere garage bleek dat de remmen compleet weg waren, maar dat de contacten van de remslijtageverklikkers afgekoppeld waren (mooi met een ‘krimpkousje’ erover, dus zeker niet per ongeluk losgekomen!)!! Dus zo zou men tijdens de testrit niet zien dat de remmen weg zijn, en zou bij het eerst komende onderhoud de remmen mooi op mijn rekening staan… Zeer povere praktijken… en niet verwonderlijk dat men over zulke garages op den duur in de wandelgangen amper andere verhalen te horen krijgt…Ik ben daarna nog enkele jaren op onderhoud geweest bij de ex-meestergast van die garage, die op zichzelf begonnen was, en de verhalen die die man (met enige walging voor zijn ex-werkgever) kon vertellen doen je haren ten berge rijzen! Alle trukjes waren goed om een frank uit de zakken van de klanten te slaan. Zo was men de code voor de radio kwijt toen ik de wagen kwam afhalen… maar wou men mij laten opdraaien voor de kosten van het “herprogrammeren”! Terwijl het hen welgeteld één telefoontje gekost heeft om het probleem op te lossen…

@jaques911
                              inderdaad Jaques, dat is nog het spijtige van al, dat door dit beschamelijke rechtssysteem dat we hebben de aanklager vaak nog meer in de problemen geraakt dan de bedoeling zou mogen zijn… Het leven zit soms vreemd in elkaar; gisteren had ik beroepshalve iemand over de vloer die notabene in een keurstation werkt. Hij zei dat er inderdaad mogelijkheden zijn om tegen het keurstation te beginnen procederen omdat er zeer ernstige fouten gemaakt zijn/// MAAR het zal inderdaad jaren duren, en jij bent ondertussen wel mooi je wagen kwijt! Ergerlijk om tijdens het telefoongesprek met de (particuliere) verkoper te moeten vaststellen dat hij zich daardoor extra zeker voelt! De wetten zijn reeds enigszins verbeterd wat de verkoop door handelaren betreft, maar tussen particulieren!? Daar blijft het Russische roulette, als men de keurstations blijkbaar ook al niet meer kan vertrouwen… Op den duur zou men al bijna argwaan moeten hebben als men op het schouwingsbewijs ziet dat de wagen gekeurd is met een “Z-plaat” (garageplaat).
                              Toen ik trouwens een tijdje geleden aan die keuring voor verkoop stond in Wondelgem voor mijn Boxster, zag ik trouwens nog een mooie grap; er kwam een vreemdeling aan met 4 wagens, waarvan maar één wagen (de eerste) nummerplaten had (garageplaten!). Hij liet telkens één iemand tussen elk van die wagens tussenrijden, en telkens ging hij diezelfde nummerplaten gaan versteken als een wagen gekeurd was… Men ziet wat gebeuren… 🙄

Als je een verzekering hebt met BA(gerechtsbijstand en dergelijk)kun je de verkoper voor de rechtbank aanklagen.En de rechtsbijstand betaald de onkosten.
                                Zelf heb ik dit ook eens meegemaakt met de aankoop van een porsche voor de prijs van ongeveer €7000 en dit heeft wel 2 jaar geduurdt met verschillende gerechterlijke expertiesen.
                                Uiteindelijk het proces gewonnen en juist voordat de handelaar de som moest gaan terugbetalen is deze bankroet verklaard geweest.
                                Niets van teruggetrokken .Dus goed nadenken vooralleer je iets onderneemt

Ik heb ooit (gelukkig niet zo erg) hetzelfde meegmaakt met een BMW 525TDS Touring (neen niet mijn laatste)

Ook deze had een volledig onderhoudsboekje van een gekende BMWgarage hier in de buurt en deze zijn met de wagen naar de keurin (Hechtel) gegaan voor verkoop.
                                  2 Maanden later en bij en ronde kilometerstand bracht ik deze binnen bij een andere BMW dealer voor nazicht en onderhoud.
                                  Gevolg was een rekening van 3000€ . Gloeibougies waren zo goed als op, alle 4 de remschijven waren op (braken zelfs bij het demonteren, zo dun ) , silentblokken waren op etc
                                  Het is duidelijk dat als een particulier met een perfecte wagen naar de keuring gaat ze ziekelijk streng zijn , maar een garage over het algemeen heelwat geforceerd krijgt.

15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 32)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.