Bandendruk

  • Maker
    Discussie
  • Een vraagje aan de kenners.
    Voor een trackday op Francorchamps met mijn Ford Focus RS.
    Ik wil donderdag namiddag op Francorchamps gaan rijden maar mijn bestelde banden gaan niet tijdig binnen zijn.
    Dus ga ik op de banden rijden die ik gebruikte voor keuring.
    235/35r19.
    Normaal rijd ik op Yokohama advan 8 225/40r18 met 2 bar vooraan en 1.9 bar achteraan.
    Iemand een idee wat de ideale drukken gaan zijn bij de 19 inch wielen?

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 36)
    • Ik kan de RDK in circuit modus zetten, maar weet niet of die functionaliteit ook in de Cayman zit ?! Indien niet, melding gewoon negeren !

        Ben gestart met banden af te laten tot 1.9 en na paar rondjes stond ie op 2.4 wat wel goed is..
        De bandendruk is af te lezen maar wat ik heel lastig vind is dat de display een bandendruk waarschuwing geeft, ook wanneer ze op temperatuur zijn.
        Misschien is dat te resetten, zal de manual nog maar eens doornemen !

          Op Sportcup2:
          OF eerst paar toerkes doen, dan binnenkomen en aflaten tot 2.0
          OF koud vertrekken op 1.8 (Michelin schrijft voor dat je niet onder de 1.8 mag rondrijden) en dan een paar toerkes van de curbs afblijven tot uw druk wat gestegen is of je rijdt uw banden kapot

          Wanneer de druk 2.5 bar wordt begint de boel te smeren en verlies je grip, dan moet je even een toerke rustiger aan doen.

          123

            Het hangt af van je banden (breedte dia) , het weer (nat droog/ warm/ koud, je rijstijl limit niet, hoeveel ronden na mekaar je doet..

            banden druk is geen constante op circuit.

            Heb je druk sensoren op je 718, kun je die uitlezen op je scherm?

              Ik start op 1,7 koud na 4 ronden binnen en dan naar 2,1 is voor mij best. Banden Michelin Pilot Sport Cup 2

                Na wat research : 35 psi zou een goede druk zijn met warme banden.

                  Morgen een trackday op Francorchamps, ik vraag me af wat te doen met de bandendruk..
                  Ik laat de bandendruk zakken naarmate de banden warmen maar is er een aanbevolen bandenspanning voor circuit of best gewoon dezelfde aanhouden als voor straatgebruik ?

                    Ah dat verklaart de ijzige kalmte in het keverincident, ik had als kijker eerder een “holy shit vanwaar komt die zot”-moment. Ik kon dat uit de beelden niet opmaken dat je hem gezien had, en hoorde ook de pinker niet. Anyhow, cool as a cucumber :first:

                      [quote=”Harley G” post=259162]Die vliegende kever was duidelijk op zoek naar de limiet. :shock:[/quote]

                      Ja was wel grappig. Ik zag hem al van ver komen, had ook mijn linker pinker aan om hem door te laten.
                      Hoopte wat mooie lijnen te kunnen volgen 😀
                      Ik denk dat daar verschillende piloten mee reden.
                      Ik ben die meermaals tegen gekomen.
                      In de bochten is die sneller, veel lichter en betere piloot.
                      Echter op de rechte stukken vlieg mijn focus daar vlot voorbij als ik wil.

                        [quote=”Bert V.” post=259159]En blijkbaar vrij relax achter het stuur :driver:[/quote]

                        Dat is maar een gedacht hoor :popcorn:

                          [quote=”Bones” post=259160]Heel leuk filmpje en inderdaad oogt het erg relax :respect2: Leuk speelgoed trouwens zo’n Focus RS :drink:

                          Tof ook dat je positie, snelheid, … allemaal weergegeven wordt in je beeld: waarmee en hoe doe je dat? :geek:

                          Geen last van misselijkheid? Dat was jij toch die daar vroeger wel eens problemen mee had?[/quote]

                          Wel wat de misselijkheid betreft neem ik nu pilletjes om adrenaline te onderdrukken.
                          Wat niet wegneemt dat ik toch last heb gehad. Denk wat te weinig gegeten.

                          Filmen doe ik met een Garmin Virb, daar kan je vooraf kiezen welke layovers je wenst in uw opname.
                          Ook nog makkelijk nadien te verwijderen indien gewenst, ook het bijknippen van de filmpjes gaat snel.
                          Wel best een goede PC want de mijne deed er 2 uur over om het geposte filmpje om te zetten naar MP4

                            [quote=”Jorge” post=259153]Leuk filmpje :up:
                            [quote=”Ghost” post=259146]Ik ben toch verschoten van de goedkope banden die in eronder heb staan.[/quote]
                            Wat bedoel je hiermee? Presteren ze beter dan je had verwacht of net niet?[/quote]

                            Wel het zijn banden van 2013 :engeltje:
                            Gekocht enkel en alleen voor de wagen jaarlijks door de keuring te krijgen.
                            Ik rij steeds op andere wielen en banden.
                            Merk INFINITY, made in CHINA :think: hebben wel een hoge load index.
                            Ze vielen verrassend goed mee na enkele ronden, enkel vol door remmen lukte niet.
                            Tractie bij uitkomen bochten is altijd een probleem, ook met semi slicks.

                              [quote=”Mart” post=259151]Dat zijn mooie rondjes, mooi baantje, heb zelf op een circuit heel veel moeite om de bochten te kunnen overzien [/quote]

                              Mart ik moet ook nog veel leren over de juiste lijnen.

                                Die vliegende kever was duidelijk op zoek naar de limiet. 😯

                                  Heel leuk filmpje en inderdaad oogt het erg relax :respect2: Leuk speelgoed trouwens zo’n Focus RS :drink:

                                  Tof ook dat je positie, snelheid, … allemaal weergegeven wordt in je beeld: waarmee en hoe doe je dat? :geek:

                                  Geen last van misselijkheid? Dat was jij toch die daar vroeger wel eens problemen mee had?

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 36)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.