biv en rijtaks

  • Maker
    Discussie
  • heeft er ooit iemand geprobeerd zijn p te laten verlagen naar bv 100pk?

    Heb 28 jaar met de motor gereden en heb de laatste motoren steeds op 100pk laten inschrijven. Dit omwille van de biv en de rijtaksen, waarom kan dit niet met auto’s?
    Laatste was er eentje met 165pk. Dealers vragen vriendelijk of je full power wil met 100pk papieren of dat je echt maar 100pk wil.

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 31)
    • [quote=”RODONDO” post=127581]Eénmanszaak = geen VAA.[/quote]

      VAA enkel bij wagens ingeschreven op naam van een vennootschap .

        Tik eens BIV in op Google. Dan de eerste link: “Belastingportaal Vlaanderen”.

          Waar vind je eigenlijk die nieuwe tarieven van de BIV?

          Die van Autogids daar moet ik me dus niet meer op baseren zeker, 62euro voor een 996 van ´97?

            Eénmanszaak = geen VAA.

              zou eerst even uitrekenen hoeveel VAA je op een M5 gaat betalen…

                Dat is stof tot nadenken :think: :think:
                Boekhouder eens aanspreken.

                  Start even een éénmanszaak in Wallonië. Dan moet je je domicilie adres niet eens wijzigen. Als je M5 dan aldaar op inschrijvingsplaat gezet is stop je je activiteit en neem je de auto mee naar huis.

                    De makkelijkste manier om BIV te besparen is in Brussel of Wallonië gaan wonen.
                    Daar bestaat nog steeds het oude systeem.
                    Hier in Vlaanderen hebben we nu 1/3 oude systeem en 2/3 nieuw.
                    Volgend jaar word het volledig het nieuwe dus zal het nogmaals veeeeel duurder worden.
                    Ik droom er al enkele jaren van om een BMW M3 of M5 te kopen.
                    De V8 of de v10 dus, de laatste zonder turbo.
                    Ben uit mijn droom ontwaakt nadat ik de BIV heb berekend 7500 tot 10000 euro 😯 :puke: voor die auto’s.
                    Dus als er iemand een adres heeft in onze goedkoper landdelen wil ik er gerust enkele maanden gaan wonen om alsnog een M in te schrijven.
                    Leasing is ook nog een mogelijkheid in België is leasing altijd volgens het Brusselse systeem.
                    Kunnen ze het nog ingewikkelder maken :bounce:

                      Zolang ze er niets aan doen, kunnen we er maar baat bij hebben. Door het hogere verbruik van onze oudjes en grotere V8 e.d. tegenover huidige moderne wagens stroomt er via accijnzen op brandstof toch nog iets terug naar de Staat. Draai of keer het zoals je wilt: auto (en ook wel onroerend goed) zijn gemakkelijke melkkoeien om de staatskas te spijzen.

                        Er zal m.i wel een moment komen dat “ze” even gaan inzien dat de lichte vracht, oldtimer en mototaksen echt wel belachelijk zijn. Weeral gemakkelijk X miljoen euro binnen. Zeg nu zelf: 3O euro/jaar voor een oude sportwagen, 150 euro/jaar voor een dikke V8, enz…. Als ze dat vervijfvoudigen is het nog schappelijk te noemen. Er zijn geen zekerheden meer……

                          Men kope een lichte vrachtwagen met autoaanhanger. Dus geen BIV en lage taks. Men zette zijn vrouw achter het stuur van de LV en stapt zelf in zijn niet-ingeschreven P op de aanhanger (dus geen BIV-taks-verzekering-verbruik-slijtage) voor de puristen met CD-ke met motorgeluid en laat Uw madam toerke doen.

                            Eind vorig jaar twee nummerplaten ingediend en ik moest nog geld terugkrijgen aan verkeersbelasting.
                            We zijn nu al 4 maanden verder en van één heb ik het nog niet terug.
                            Voor mijn nieuwe inschrijving was ik beetje te laat om te betalen.
                            Krijg ik een boete omdat ik te laat was, 31 euro.

                            Echte schande !

                              Zelfde verhaal bij mij. Als “gewoon loontrekkende”… maar groot P liefhebber heb ik voor de aankoop van de mijne (911 sc ’83) snel beslist dat hij zowiezo 25 jaar of + moest zijn (oldtimer). Met het aankoopkapitaal dat ik voorzien had kon het evengoed een 3.2 G50 of 996 worden, maar de taxen deden mij snel anders beslissen. Tax oldtimer = €30 😀 , BIV was iets van een € 50 als ik mij niet vergis. ‘T is tenslotte “maar” een hobbywagen. Elke € tax die ik daarvoor aan vaderste staat moet betalen is er ééntje te veel. Voor dat geld krijg ik tenslotte niks terug, of wel, een “Albanees” wegennet waarop ik mijn groene Billstein sportophanging kapot rij… 😡 😥

                                Ik betaal ook niet graag BIV en taks, en zeker al niet voor de kms die “wij” er maar mee rijden, maar het is nu zo, en ja, ik vind het ook oneerlijk.
                                Ik had een mooie 997S zien staan, effe gerekend en ‘t ging mij op een kleine 5000 Euro komen om ‘m in te schrijven + een jaar verkeersbelasting :bounce: Mijn enthousiasme was snel weg. Nu weet ik het en duurt dat een tijd voor dat “aanvaard” wordt, eens aanvaard is het slikken en betalen. There’s nothing you can do.
                                Zoals ik al op voorhand aanvaard had dat ik de 996 4S ging moeten weggeven, ‘t is een proces geweest van anderhalf jaar maar uiteindelijk moet je buigen.

                                  Onlangs de belasting aanslag van de in januari gekochte 997 4S 2006 ontvangen.
                                  Ik vind de prijs heel hoog maar wist dat van te voren.
                                  Neemt niet weg dat als ik er onderuit kan het niet zal laten.
                                  Maar zou niet weten hoe.
                                  Kan moeilijk hard maken dat hij slechts 100 pk heeft.
                                  BIV €3791,–
                                  Verkeersbel. €1548,–
                                  Met tegenzin voldaan met des te meer met plezier rijden!!!!!

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 31)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.