BIV nieuwe wagens

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen BIV nieuwe wagens

  • Maker
    Discussie
  • Hallo

    ik ben op zoek naar een tweedehands 911 cabrio 991.2 of 992.
    Bij een dealer vertelde men mij laatst dat de BIV van een 911 van na 2021 (of 2022?) op ongeveer 9.000 € zou komen, terwijl dat voor een iets oudere 991.2 of 992, bv van 2020 of 2021, iets meer dan 4.000 € is.

    Ik vind dit niet zomaar terug.
    Iemand die dit kan verhelderen?

    Bedankt!

    Patrick

6 reacties aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
    • Dag Patrick

      Het was inderdaad een nieuwe 992.

      Mvg

        Het heeft te maken met het feit vanaf 2021 de WLTP-waarden worden gebruikt ipv de NEDC-waarden voor CO2 voor de BIV-berekening.
        En dat zou toch een slok op een borrel kunnen schelen.
        Was het een NIEUWE 992 Carrera die hij zopas ingeschreven had?
        Dan moet het idd met de nieuwe WLTP-waarden zijn en is het toch niet zo’n verschil lijkt mij.

        gr, Patrick

          Patrick

          Ik zag gisteren een kennis van me die zijn nieuwe Porsche begin deze maand geleverd is.
          Het betreft een 911 Carrera Coupé.
          Ik vroeg hem wat hij juist moest betalen, want hij woont in Halle bij Brussel.

          VAA per maand: 1554,59 €
          BIV: 4957 €
          Jaarlijkse Taks: 931,66 €

          Moest hij in Vlaanderen gew0ond hebben dan waren de bedragen:

          VAA per maand: 1554,59 €
          BIV: 4900,46
          Jaarlijkse Taks: 1026,54 €

          Zoals je ziet zijn de verschillen bij een nieuwe wagen toch niet zo groot meer tussen de gewesten t.o.v. de aankoop van een tweedehandswagen waar er nog steeds een groot verschil is.

          Dit maar ter info.

           

            Bedankt!

            Maar hetzelfde type Porsche, met zelfde motor, maar enkel van verschillend jaar: 2020 t.o.v. 2022, en in dezelfde landstreek…

            Daar vind ik toch dat verschil niet hoor.
            Zal die dealer nog eens contacteren. Nu in congé.

              De gegevens van uw dealer kloppen hoor.

              Alles is wel afhankelijk van waar je woont. Lees “Kafka in Belgie”

              Dit betekent dat de regels met betrekking tot de belasting per inverkeerstelling per gewest bepaald worden. Niet overal worden dezelfde criteria gehanteerd voor de BIV. Hierdoor kan het voorkomen dat dezelfde auto in het ene gewest veel duurder is dan in het andere gewest. Dit verschil kan duizenden euro’s zijn.

              Autofiscaliteit is namelijk een gewestelijke bevoegdheid en niet overal worden dezelfde criteria gehanteerd voor het berekenen van die BIV. In Vlaanderen zijn een aantal milieukenmerken doorslaggevend, zoals de CO2-uitstoot, de uitstoot van fijnstof, het brandstoftype, de euronorm.

              Maar in het Brussels en Waals Gewest wordt de BIV nog steeds bepaald aan de hand van het vermogen van de motor, uitgedrukt in fiscale pk’s.

              In Vlaanderen (typisch) wil men vooral de vervuilende wagens doen betalen. In Brussel en Wallonië zijn het nog steeds de wagens met een groot motorvermogen die het moeten ontgelden.

              Dit is trouwens ook voor de taks van uw wagen van toepassing.

                 

                Dag Patrick

                 

                https://belastingen.fenb.be/ui/public/vkb/simulatie

                 

                via bovenstaande link vind je de tool  om BIV en VB te berekenen

                 

                gem CO2 waarde   vind je terug op officiele Porsche website   bij de 2hands

                https://belastingen.fenb.be/ui/public/vkb/simulatie

                 

                 

                Fijne Feestdagen  nog !

                 

                P

                 

                 

              6 reacties aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.