Home › Forum › Porscheforum Technisch › Watergekoelde Porsches › Boxster › blauwe rook en dansend toerental
- Dit onderwerp bevat 26 reacties, 9 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 9 maanden geleden door
Angelo.
-
MakerDiscussie
-
7 maart 2015 om 13:34
wat is volgens jullie de diagnose na het bekijken van deze symptomen; enkel bij koude start en gedurende max 5 seconden :
-
MakerDiscussie
-
Pff weer interessante lectuur deepee :coolness: ben al aan het studeren voor mocht ik ooit watergekoeld gaan :think:
Pff weer interessante lectuur deepee :coolness: ben al aan het studeren voor mocht ik ooit watergekoeld gaan :think:
dit stond op het forum van onze vrienden in het noorden gepost door het bedrijf dat ook de koeling modificaties doet op de watergekoelde M96, X51 motorblokken:
problemen met carter ontluchting, 996/997/cayman/boxster:
De laatste tijd is het steeds meer opgevallen dat er veel kapotte motoren komen die een hydraulische slag hebben gemaakt, na wat onderzoek denken wij de oorzaak te hebben gevonden
wij nemen aan dat dit komt door een kapotte AOS, de AOS moet olie en lucht scheiden van de carter ontluchting voor dat de lucht terug de motor in gaat. Als deze AOS ook maar een klein lekje heeft, kan er als er onderdruk is in het inlaat systeem olie van de AOS rechtstreeks de motor in worden gezogen. Wat een hydraulische slag veroorzaakt en veel schade aan het motorblok.
Let dus op,
Zelf kijken of de AOS stuk is ? Draai de olie dop er af met een lopende motor, als je hand op de opening legt moet je hem ligt voelen zuigen, zuigt hij erg hard dan is waarschijnlijk je AOS kapot.
Ook zal er olie in je inlaat systeem staan, er zijn verschillende holtes waarin olie zich ophoopt. Dit kan in een bocht of als de auto een tijd stil staat in de cilinder lopen.
Voorkom schade,
We hebben nu een oplossingen bedacht voor de carter ontluchting waarbij er geen olie meer door de AOS de rechtstreeks de motor in word gezogen. Zelfs al is de AOS stuk, Hier meer neem je het risico weg van een falende AOS. Straks ook meer informatie in het magazine puur Porsche.
dit stond op het forum van onze vrienden in het noorden gepost door het bedrijf dat ook de koeling modificaties doet op de watergekoelde M96, X51 motorblokken:
problemen met carter ontluchting, 996/997/cayman/boxster:
De laatste tijd is het steeds meer opgevallen dat er veel kapotte motoren komen die een hydraulische slag hebben gemaakt, na wat onderzoek denken wij de oorzaak te hebben gevonden
wij nemen aan dat dit komt door een kapotte AOS, de AOS moet olie en lucht scheiden van de carter ontluchting voor dat de lucht terug de motor in gaat. Als deze AOS ook maar een klein lekje heeft, kan er als er onderdruk is in het inlaat systeem olie van de AOS rechtstreeks de motor in worden gezogen. Wat een hydraulische slag veroorzaakt en veel schade aan het motorblok.
Let dus op,
Zelf kijken of de AOS stuk is ? Draai de olie dop er af met een lopende motor, als je hand op de opening legt moet je hem ligt voelen zuigen, zuigt hij erg hard dan is waarschijnlijk je AOS kapot.
Ook zal er olie in je inlaat systeem staan, er zijn verschillende holtes waarin olie zich ophoopt. Dit kan in een bocht of als de auto een tijd stil staat in de cilinder lopen.
Voorkom schade,
We hebben nu een oplossingen bedacht voor de carter ontluchting waarbij er geen olie meer door de AOS de rechtstreeks de motor in word gezogen. Zelfs al is de AOS stuk, Hier meer neem je het risico weg van een falende AOS. Straks ook meer informatie in het magazine puur Porsche.
ik hoop dat je goed onthoud wat je hebt gedaan zo weet ik waar terecht als mijn boxstertje ook begint te hoesten 🙂
knap werk toch weer van jou.vandaag de J-slang 3 cm verlengd met een stukje flexibel zodat de beide snelkoppelingen weer mooi recht aansluiten.
m’n vermoeden was correct want de boxermotor trekt je nu weer netjes met de rug in de stoel vanaf 4500 tpm.Je hebt daar inderdaad pressies maar weinig plaats .
Ieder geval het lijkt er dus op dat je het probleem gefixt hebt en dan is het al het gevloek en gemiljaar waard geweest niet ?
Nu weet elke Boxster Owner met rook en staionair problemen tenminste dat ze bij deepee moeten zijn om dat te laten fixen ! 🙂het goede nieuws:
totnogtoe geen blauwe rook meer EN een mooi stabiel toerental, zowel koud als warmhet slechte nieuws:
ik heb wss bij één van de drie vacuüm koppelingen van de OAS een kleine lek want ik voel bij het accelereren tss 5K-6K toeren dat hij soms wat inhoudt. de variabele kleppentiming wordt meestal met vacuüm van het blok geactiveerd.
vermoedelijk de J-slang bovenaan tussen het gasklephuis en de olieafscheider, want één van beide snelkoppelingen paste niet goed. ik heb een nieuwer type OAS moeten gebruiken (de oude zijn niet meer verkrijgbaar) met licht gewijzigde aansluitingen. de uitgang bovenaan staat onder een ietsje andere hoek gebogen. ik had de PVC-buis in J-vorm die daar op past met een verfbrander voorverwarmd vlak voor de montage, maar blijkbaar heeft het onderdeel een geheugen en gaat die gewoon terug naar zijn oorspronkelijke vorm.PS bij het aansluiten van de haromonica slang onderaan de OAS had ik een gewone klemring gebruikt die je kan aanschroeven ipv de originele veerring. het is echt een gepruts om op die plek langs de onderkant van het blok en tussen de steekassen met één hand zo’n veerring te plaatsen terwijl je de rubber op z’n plaats moet houden.
oké maar zoals je zegt, het is niet omdat je het weet dat je het kan hé.
een garagist zou zichzelf zo bijna overbodig maken en commercieel zijn eigen put graven. alleen voor de lastige of rotklussen zou men nog naar een echte vakman gaan.
desalniettemin … mijn topic is ook maar gewoon een weergave van heel wat info die op het www te lezen staat/vinden is; je kan complete werkplaatshandboeken gewoon downloaden.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.