blusapparaat

  • Maker
    Discussie
  • Beste forumleden, waar kan men best een blusapparaat plaatsen in een 911/930 (bwj1989)? Op verschillende forums gezien dat men o.a. deze zou plaatsen achter de handrem, maar bestaat er geen gevaar voor het doorboren van leidingen bij het aanbrengen van de klem?
    Misschien zijn er hier mensen met betere ideeën want ik zou liever geen gaten moeten boren, kwestie van hem origineel te houden.

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
    • beste,

      Een beginnende brand kan zeker geblust worden maar werp dan de gewone poederblusser weg en vervang deze door een schuimblusser
      van 2 kg. Deze blust 10 maal beter een heeft bijna geen gevolg schade aan je Porsche .( Buiten de brandschade)

      123

        dat ding kost meer dan de blusser zelf :wtf:

          De mijne ligt ook op de vloer achter de passagierszetel. Die zit naar achter geschoven zodat die blusser klem zit.

          Heb wel hier al eens over gedacht:
          http://www.rennline.com/Rennline-Fire-Extinguisher-Mount-Porsche-EZ-Adjust/productinfo/FE13%2E14/

          123

            een 2 kg koolzuursneeuw blusser kun je voor rond de 75 euro vinden.
            Dat kan voor onze auto’s misschien het verschil maken.

            Als je iets van brand merkt
            motor af
            motorklep open en zonder eerst te kijken of je iets ziet die pul in 1 keer leeg blazen in je motorruimte en dan meteen de klep dicht en jas of zo over de gril gooien.

            Bij Cayman of Boxster is dat iets lastiger.. Dan zou ik gewoon via rechter luchtgat de boel erin blazen en hopen dat je het daarmee gedaan krijgt.
            t voordeel daar is dat er weinig zuurstof bij kan, en je dus met CO2 in die inlaat min of meer alle toevoer gestopt hebt en vervangen hebt met stikstof.

            Maar je mag echt niet aarzelen.
            En je moet echt de zuurstof toevoer blokkeren.

            Met een poeier blusser op een olie vuur zal dat nooit lukken.
            En in ‘t beste geval dat het een lullig klein brandje was, heb je met de poederblusser net meer schade toegebracht.

              +1 voor vandamme,

              tijdens een bedrijfsopleiding van de brandweer werd ons hetzelfde gezegd als hierboven.

              123

                [quote=”Ghost” post=254897]
                Wat vandamme schrijft durf ik in twijfel trekken.
                Met een beetje kennis van kleine blustoestellen kan je een beginnende brand wel uitkrijgen met zulk een blusser.
                Ikzelf heb wel een 2 kg toestel in al mijn wagen ipv de kleine 1 kg die verplicht is.[/quote]

                Ik heb al zeker 10 keer een uitgebrande auto langs de snelweg gezien, met daar een 20 tal lege poederblussertjes rond.
                Als een auto begint te branden, al rijden, zul je het pas zien als het al veel te laat is.
                We spreken van olie, benzine of diesel, rubber en veel plastic.
                Meestal is de brand ergens in een plek onder de motorkap waar je niet direct bij kan.

                Als het dus al genoeg brand om op te merken, is het eigenlijk al te laat om er met een 2kg poeier blussertje iets aan te doen.

                Want je mag de motorkap niet openen, omdat dat een zuurstof toevloed geeft en je de brand meteen doet escalleren.
                En als je de motor kap niet opent, geraak je met dat poeierblussertje niet op de juiste plek om het te blussen.

                Damned of you do.
                Damned if you don’t.

                Een CO2 blusser is iets anders, die kunnen mogelijks wel iets bereiken.
                Maar niemand heeft die in zijn auto, dat zijn de goedkopere poeier blussers die in ‘t beste geval een heel klein brandje stoppen
                maar dan wel meteen je motor vervuilen met wat eigenlijk zout is. In t beste geval enkel je alternator kapot, maar als de inlaat open staat en de motor nog loopt zijn je cyllinders eraan.

                Kleine brandblusser in auto volkomen nutteloos

                “Zelfs geoefende brandweerlieden krijgen je motorbrand niet uit met de kleine poederblussers.”

                  Al heel lang geleden dat ze nog een brandblusser controle gedaan hebben bij mij op de keuring.
                  Vroeger keken ze sowieso de vervaldatum na

                    [hide]Volgens mij wordt geen enkele nieuwe 911 nog geleverd met de blusser in het interieur (wel niet 100% zeker van). De mijne zat in elk geval in de koffer. Hebben ze ook niet moeilijk over gedaan op de keuring voor verkoop.[/hide]

                      wettelijk gezien moet je er idd aan kunnen vanuit de bestuurderszetel MET gordel aan. Zo was het vroeger toch, weet niet of dit ondertussen aangepast is.

                        Ik weet niet waar jij training hebt gekregen.
                        Een vriend van, mijn vader is in de jaren 70 verbrand in zijn Corvette na een klein ongeluk, zat met voet vast en is opgebrand.
                        Waarschijnlijk had een blusser daar ook niet geholpen.
                        Ik volg al 25 jaarlijks industrie brand bestrijding, zowel theorie als praktijk.
                        Laatste 2 jaar in Campus Vesta, slechte ervaringen mee.
                        Mijn werkgever zal voor volgend jaar nieuwe opleidingen zoeken.
                        Beste training die ik mocht volgen was in Nederland.

                          eerste les die je leert bij opleiding brandweer:

                          leg blusapparaat in de koffer en niet ergens aan/onder de zetel, want als jouw auto brandt dan verplicht die positie van de brandblusser in de koffer je als bestuurder alvast om uit de wagen te stappen (als dat nog kan) en dat is op het vlak van personenveiligheid de belangrijkste stap…

                            Als ge uw blusapparaat volgens de wet in uw wagen bij u hebt wil dat zeggen dat je er vanuit uw zetel aan moet kunnen.
                            Dat is mij verteld op de keuring.
                            Wat vandamme schrijft durf ik in twijfel trekken.
                            Met een beetje kennis van kleine blustoestellen kan je een beginnende brand wel uitkrijgen met zulk een blusser.
                            Ikzelf heb wel een 2 kg toestel in al mijn wagen ipv de kleine 1 kg die verplicht is.

                            123

                              Die dingen zijn zo waardeloos als iets, en al helemaal op een 911 met al die olie achterin, om maar te zwijgen van de earlies met magnesium blokken.. Als het fikt, ben je eraan voor de moeite.

                              Dus gewoon “ergens” waar je er geen last van hebt.
                              gewicht , kofferbak voorin is goed voor de handling.

                                de mijne ligt onder de passagierszetel, binnen handbereik in geval van, en er ligt niks los in de koffer over en weer te rollen….
                                andere mogelijkheid, vijs hem vast in de kofferruimte tegen het beschermingspaneel voor het ventilatiesysteem…

                                  +1

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.