BMW wordt Porsche… Ooit

Home Forum Stel jezelf even voor ! BMW wordt Porsche… Ooit

  • Maker
    Discussie

  • Peter Post
    Deelnemer

      Beste liefhebbers,

      Dan toch een voorstelling van mezelf, op vriendelijk aanraden van de moderator :-).
      Reeds van in mijn kindertijd fan van Porsche, als klein ventje naast mijn vader in de auto, alle andere wagens gadeslaan. Nog steeds het virus te pakken, op mijn 48j.
      Eigenlijk grappig dat mijn zoon hetzelfde doet, maar wss niet verwonderlijk. Mijn petrolhead carrière begon op 16j, met een eerste brommer, vele motoren volgden, van enduro over trial naar race en custom. Even blijven hangen bij Harley, maar na een bijna ongeval van mijn vrouw, alle motorfietsen verkocht. Een 2 wieler moet wel nog in mijn garage staan, vandaar dus nu nog een Vespa GTS 300.
      Ik ben een beetje vergroeid met het merk BMW, ondertussen reeds ongeveer 25j klant.
      Momenteel bezit ik een E46 M3 en als daily een F10 535i. Ik ben een echte petrolhead, ik heb nog nooit met een diesel gereden.
      De M3 kocht ik in een niet zo goede staat (was de bedoeling, ik heb graag een project) maar ondertussen is zowat alles vernieuwd wat mogelijk was. Een onderneming van ongeveer 2jaar. Handig aan de wagen is dat je een achterbank hebt, dus de kinderen kunnen occasioneel mee in de M.
      Lid geworden van het forum vooral omdat ik veel wil leren over het merk, de wagen, modellen, tekortkomingen, problemen die je beter kan vermijden, eigenlijk alles wat ik maar kan lezen over Porsche interesseert me. Een Porsche komt er zeker, maar er zijn nog enkele bruggen waar ik over moet, zoals het imago, de praktische kant, van mijn M3 kunnen afstappen, enz…

    15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 26)
      • Ik weet het, voor mijn F10 535ix ook. Maar dat is voor mij geen standaard, eerder de helft 🙄

          [quote=”Mushroom” post=236402][quote=”Order66″ post=236397]
          Sorry, ging ervan uit dat iedereen wel wist dat het eerste onderhoud erg dicht op de aankoop ligt,[/quote]
          Bij BMW misschien, bij P is het eerste onderhoud op 30k kms of 2 jaar :salut:
          Heb je de kms-standen niet gezien die in het OHB staan?[/quote]

          Daarstraks bij Gregoir in Puurs een nieuwe BMW gaan afhalen en eerste onderhoud na 2 jaar of 30000 km :salut:

            Vrees dat je gelijk hebt. Misschien is de enige manier om iets of wat te weten hoe die wagen behandelen is om rechtstreeks van eerste eigenaar te kopen. Zo kan je min of meer inschatten aan de persoon hoe die wagen gereden is. De wagen hierboven is al zeker niet van eerste eigenaar (3de onderhoud bij AECars) en staat nu ook te koop bij een handelaar. Ik ga nog lang zoeken naar de ware denk ik. Ik heb tijd, het moet gewoon allemaal goed zitten. Ik heb een perfecte M3, ik ga niet voor minder.

              Staar u niet te blind op die intervallen. Als men zegt 2 jaar of 30000km mag je er zeker van zijn dat er nog een mooie marge op zit ook! Ik denk dat het veel belangrijker is om te auto steeds warm te rijden alvorens de hogere toeren op te zoeken. En dat is niet steeds gemakkelijk voor sommigen…..
              Eens moet je de knoop doorhakken, toch de sprong wagen en dan hopen dat je geen pech hebt. Anders moet je gewoon een nieuwe kopen…..

                Heb ik gezien idd, eerste onderhoud was na 5k. 30K met dezelfde olie lijkt me veel. Jaja, P schrijft het voor, BMW ook. I could not care less…

                  [quote=”Order66″ post=236397]
                  Sorry, ging ervan uit dat iedereen wel wist dat het eerste onderhoud erg dicht op de aankoop ligt,[/quote]
                  Bij BMW misschien, bij P is het eerste onderhoud op 30k kms of 2 jaar :salut:
                  Heb je de kms-standen niet gezien die in het OHB staan?

                    Mijn Cayman van 2008 moet volgens de officiële richtlijnen ook pas om de 30000km op onderhoud. Bevriend garagist raadt ook wel aan om halfweg alvast de olie en filter eens te wisselen, op de kost daarvan komt het nu ook niet, zeker niet als je het zelf kunt doen (en zo moeilijk is dat nu ook weer niet).
                    Dat staat natuurlijk niet in mijn onderhoudsboekje (of zou ik dat er zelf inschrijven?) maar ik hou wel mijn facturen van olie en filters bij.

                    Die witte 4S, dat is een beauty, cocoa interieur staat ook niet mis!

                      Onze vroegere 997S van 2005 moets idd maar om de 2 jaar of 30K naar dealer, tussenstop was er wel eens voor remmen of zoiets, ze beweerden echt in het OPC dat je perfect 30k met de olie mag rijden als je de 2 jaar niet overschrijdt. Wij hadden na 6 jaar 90K op de teller zonder ook maar 1 enkel probleem, noch olieverbruik. Ik rijdt altijd supersnel , maar de eerste 10km heel kalm, niet boven 3000/3500 rpm.

                        Eumh?
                        Ik ken niets van BMWs maar heb wel net een nieuwe Spyder
                        Revs tot 7800tm, wat waarschijnlijk iets meer is dan deze 4S
                        Volgend onderhoud volgens porsche (papiertje in de deur) is 2 jaar of 30.000 kms
                        Geen idee of dit reeds zo was in 2009, maar anders eens ff bellen mer een OPC
                        Niet vergeten: een PDK over-rev-ed in feite niet

                        Soit, als de wagen je niet aan staat, laat hem dan zeker staan
                        997tjes zijn er 13 in een dozijn, je komt wel eentje tegen met meer onderhoud

                          [quote=”DST” post=236390]Pdk, zeker met sport chrono en sportuitlaat, zou ik durven aanraden
                          Heb je met de wagen gereden? En de knopjes uitgeprobeerd, dan weet je dat het goed is. :up:

                          Qua onderhoud?
                          Tja, in principe moet ie om de twee jaar.
                          Volgens mijne wiskunde is 4x op 90k niet echt om de 30k kms, maar afhankelijk vd laatste beurt eerder tss de 18-23k kms.
                          [/quote]

                          Sorry, ging ervan uit dat iedereen wel wist dat het eerste onderhoud erg dicht op de aankoop ligt, dus eigenlijk moet je dus wel degelijk die 90K ongeveer door 3 doen. Dat vind ik echt veel. Kan zijn dat Porsche dat voorschrijft, net zoals BMW en vele andere merken. Maar voor vrij hoogtoerige motoren vind ik dat echt te veel. Mss ligt het wel aan mij, paranoia lol maar om de 10-15K zou echt mijn max zijn, toch zeker de basics zoals olie-oliefilter.

                            wat een lekker ding met het cocoa leder interieur. je zou er zo een wrap op laten zetten en er een sport classic entenburzel neefje van maken 😉
                            ik doe zelf mijn onderhoudsbeurten om de voorgeschreven 20 dkm (voor 996/986) voor kilometers rond de kerktoren en de jaarlijkse autoreis (bij een totaal van bijna 150 dkm in 19 jr). Maar ik laat niet na om tussendoor ook nog de nodige herstellingen te doen indien zich er een vreemd geluidje aandient.

                              Pdk, zeker met sport chrono en sportuitlaat, zou ik durven aanraden
                              Heb je met de wagen gereden? En de knopjes uitgeprobeerd, dan weet je dat het goed is. :up:

                              Qua onderhoud?
                              Tja, in principe moet ie om de twee jaar.
                              Volgens mijne wiskunde is 4x op 90k niet echt om de 30k kms, maar afhankelijk vd laatste beurt eerder tss de 18-23k kms.
                              Dus bij 90k kms en 7 jaar is dat misschien wat krap, maar niet abnormaal indien correct gespreid.

                              Ps: met deze velgen behoeft de wagen nog wat zwarte accenten 😀

                                Met ups en down aan het rondkijken voor een P. Het zou liefst een 4S worden, ik hoef geen cabrio meer. Manueel of PDK ben ik nog niet helemaal uit.

                                Vandaag deze eens gaan zien :

                                http://garagevandenberghe.be/nl/exclusive-cars/997-carrera-4s-pdk-belgian-car

                                Vriendelijke verkoopster, nam echt haar tijd. Mooie Belgische wagen ook. Onderhoudsboekje opgevraagd : 4 services, 2 bij Porsche, 1 AE cars, en 1 onbekend. Om de 30K een onderhoud. Dat schrikt mij danig af, ik heb de M3 ongeveer tussen de 4-7K een onderhoud gegeven. Dame wist mij te zeggen dat ik mijn eisen moest bijstellen, want dat ik nooit een 997 ging vinden die bvb om de 10K werk onderhouden. Wat is jullie ervaring, bestaat het, of ben ik een dromer?
                                Meningen over de wagen hierboven welkom!

                                  Bedankt iedereen voor het warme welkom. Als het ooit een P wordt, dan graag een 964, 933 of mss wel 997(aangezien het toch niet voor meteen is). Een Cayman kan mij eigenlijk ook bekoren. Het moet toch boven de 343pk van mijn M3 komen, anders zou ik het wss raar vinden om over te stappen. P turbo? Geen idee, het S54 atmo blok van de M3 geeft mij toch veel lineair rijplezier. Maar mss is de rijbeleving en bochtenwerk van een P in het algemeen beter dan een M3… Dat zal ik eens moeten ondervinden. Ben daar eigenlijk wel curieus naar. Ik zal eens een P meet & greet moeten bezoeken…

                                    Welkom en proficiat met je 2 beemers!
                                    Heb een zwak voor zowat elk model van BMW…(op enkele na)
                                    Ik was in het begin ook bang voor dat “imago” maar het is gewoon veel te veel genieten om daar te veel van wakker te liggen.
                                    Ik vrees wel dat wanneer je een M3 en een 535i gewoon bent, je al naar de “zwaardere” Porsches dient te gaan om nog echt te kicken en te genieten….
                                    Mijn Boxster is mijn eerste niet dieselwagen dus ja….

                                  15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 26)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.