Cayenne Diesel vs. V6 benzine

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches Cayenne Cayenne Diesel vs. V6 benzine

  • Maker
    Discussie
  • Over de Cayenne V6 3.2 is vaak te lezen dat de 250 PK’s van deze motor ontoereikend zijn. Zelfs over de nieuwe V6 3.6 met zijn 290 PK lees je nog hetzelfde in reviews. Ik begrijp dat niet. De nieuwe V6 zet toch mooie cijfers neer, zowel qua prestatie als verbruik. Wat verwacht men dan? V8 Turbo prestaties voor de prijs van een V6?

    Nu is er een dieselversie van 240 PK. Zelfs minder dan de originele V6 3.2 …

    Hoe zit het dan daarmee?

13 reacties aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
    • [quote=”Dino737″:pyq4h909]
      Ik rij nu een jaar met de S met redelijk veel autostrade km (aan 135 km/h) en mijn verbruik ligt rond de 13l/100km. Ik moet zeggen dat ik dat hoger had verwacht en dus in begin geïnteresseerd was in een LPG installatie, met mijn huidige verbruik ben ik meer dan tevreden zonder LPG.

      Dino[/quote]

      Dan rij je zeker met een nieuw model en die verbruikcijfers kloppen perfect.
      Ik heb begin vorig jaar ook een nieuwe Cayenne S gekocht en mijn verbruik ligt ook rond die cijfers wat ik toch een ongelofelijke prestatie vindt voor dergelijke wagen van 2 ton.

        [quote=”FastDriver”:557xsddf]Ik heb indertijd ook grondig geïnformeerd voor lpg in de cayenne. Van Coillie in Sint-Martens Latem is de referentie wat betreft LPG voor de Cayenne. Zij plaatsen ook lpg’s voor de Porsche dealer uit die streek. Uiteindelijk heb ik het niet gedaan omdat ik een cayenne turbo heb en ze die nog nooit op lpg hadden gezet en daar wat schrik van hadden. De 3.2 V6 en de cayenne S V8 doen ze vaak en dat gaf (naar hun eigen zeggen) geen problemen. Wat de kleppen betreft, dat is inderdaad een probleem al beweren ze bij Van Coillie dat je dat kan voorkomen door af en toe op benzine te rijden met een speciaal product toegevoegd om de kleppen te beschermen. Nogmaals, dit is wat ze me verteld hebben.[/quote]

        Ik ben ook uit de streek en ben ook bij Van Coillie gaan horen voor een eventuele LPG installatie.
        Uw info is correct voor de oude Cayenne. Met de facelift modellen (directe injectie) hebben ze nog geen ervaring !
        (Dit was eind vorig jaar)

        Ik rij nu een jaar met de S met redelijk veel autostrade km (aan 135 km/h) en mijn verbruik ligt rond de 13l/100km. Ik moet zeggen dat ik dat hoger had verwacht en dus in begin geïnteresseerd was in een LPG installatie, met mijn huidige verbruik ben ik meer dan tevreden zonder LPG.

        Dino

          Ik heb indertijd ook grondig geïnformeerd voor lpg in de cayenne. Van Coillie in Sint-Martens Latem is de referentie wat betreft LPG voor de Cayenne. Zij plaatsen ook lpg’s voor de Porsche dealer uit die streek. Uiteindelijk heb ik het niet gedaan omdat ik een cayenne turbo heb en ze die nog nooit op lpg hadden gezet en daar wat schrik van hadden. De 3.2 V6 en de cayenne S V8 doen ze vaak en dat gaf (naar hun eigen zeggen) geen problemen. Wat de kleppen betreft, dat is inderdaad een probleem al beweren ze bij Van Coillie dat je dat kan voorkomen door af en toe op benzine te rijden met een speciaal product toegevoegd om de kleppen te beschermen. Nogmaals, dit is wat ze me verteld hebben.

            wohow… veel bijgeleerd… maar mijn enthousiasme om ooit een Cayenne S LPi te nemen is wel fors gedaald… 😉

            Anoniem

              Ik heb de laatste maand ook serieus geinformeerd naar lpi in een V6 3.2.
              Had zelfs een optie genomen op deze;
              http://www.extravaganzamotors.be/index. … SGREF=2741

              Maar na enkele telefoontjes naar 3 verschillende porschegarages beslist om er toch mijn handen af te houden en heb nu een 3.2 gekocht met slechts 33500 km en ga op benzine rijden.
              Dave, big chief van’t forum, rijdt wel op lpi op zijn 3.2 en is heel tevreden maar ik hoorde toch overal dat je meer dan groot risico hebt om na 100000 km (soms meer soms minder) de kleppen naar de verdoemenis helpt en hoorde daar reparatieprijzen van 4000 tot zelfs 7000 € . Alnaargelang je dan dezelfde of hardstalen kleppen steekt.
              Ik doe geen 10000km per jaar en zou dus geen voordeel uit dit risico halen, wetende dat de auto reeds 95000km heeft…

                Ok, dat is klare taal! Thanks voor deze to-the-point uitleg !!

                  [quote=”Dr. Carpenter”:kjqzelf2]Kan elke cayenne met LPi uitgerust worden, Porschky?

                  Ik vraag me af wat de actieradius is van zo’n ufo-tank die op de plaats van het reserverwiel komt.[/quote]

                  Het gas LPi is eigenlijk een vrij recent systeem met ruimtebesparende tankoplossing. (Alhoewel 🙄 )

                  Bij de nieuwe Cayenne wordt ook geen reservewiel meer geleverd, één van de opties die ik heb genomen is een bose sound surround systeem en de basbox, die de grote heeft van een reservewiel, speciaal ontwikkeld door Bose voor Porsche Cayenne zit dus op die plaats.

                  Gas is doeltreffend bij vele auto’s maar bij een Cayenne. 😥 Porsche Cayenne en Gas zijn redelijk delicate zaken.

                  De oude Cayenne met name de V6 gaf na de plaatsting van een gasinstallatie <-100.000 km problemen met kleppen/klepzittingen dewelke onderhevig waren aan overmatige slijtage. De oude Cayenne S had daar iets minder last van mits enkele belangrijke aanpassingen. Met de nieuwe modellen is het een totaal ander verhaal, door de directe benzineinspuiting (DFI) wordt de brandstof onder hoge druk op de milliseconde nauwkeurig gedoseerd via electromagnetische verstuivers. Nu wordt het even technisch maar de straal- en kegelhoek van deze inspuiting zijn geoptimaliseerd met het oog op de gunstigste koppel-, vermogens- en emmisiewaarden. De inspuiting wordt door het electronisch motormanagement geregeld en al deze zaken hebben er voor gezorgd dat het verbruik met 18% gedaald is en de prestaties verhoogd. Hier zit nu het duiveltje bij een eventuele gasplaatsing, men gaat/moet bij een gasplaatsing zogezegd het motormanagement aanpassen en daar loopt het dus al fout. Deze aanpassing wordt softwarematig gedaan maar houdt met een aantal parameters geen rekening, het zou te technisch worden hier dieper op in te gaan. Deze software aanpassing houdt bv. geen rekening als je tijdens het rijden overschakeld naar de sportinstelling. Deze instelling stuurt het motormanagement naar race capaciteiten (launch control van gaspedaal, zéér korte schakeltijden, later ingrijpen van toerentalbegrenzer en korte dynamiek van motor). Dit wordt allemaal ernstig verstoord bij een gasplaatsing. Dit gasverhaal bij de nieuwe Cayenne werd grondig getest bij de Duitse Porsche specialist Freisinger en de boodschap is "afblijven". Op basis van ervaringen uit de markt heeft Prins ook een lijst samengesteld waarin voertuigen staan vermeld die bij een geringe kilometerstand (<100.000 km) problemen met kleppen/klepzittingen kunnen krijgen (overmatige slijtage). Deze lijst wordt regelmatig bijgewerkt. Haal plezier uit de Cayenne zonder gas zou ik zeggen, veel leuker en plaatsbesparender. 😉

                    Kan elke cayenne met LPi uitgerust worden, Porschky?

                    Ik vraag me af wat de actieradius is van zo’n ufo-tank die op de plaats van het reserverwiel komt.

                      persoonlijk zou ik nog steeds voor de benzineversie gaan, doch met LPi!! Dan heb je de grootste voordelen van beide!

                        [quote=”porsche”:4r09t4jq]Als de Cayenne S een maatje teveel is dan zou ik liever met de V6 benzine versie rijden ipv met de Dieselversie. Ik doe liever 700 km met de Benzine ipv 1000 met de Diesel. Mijn mening uiteraard. 🙂 [/quote]

                        Dan delen we dezelfde mening. Een Diesel in een Porsche… brrrrr

                        Ik denk dat je die 9 liter van de Diesel ook met een flinke korrel zout mag nemen. Kijk eens wat een flinke X5 of ML aan diesel verbruikt in praktijk…

                        Als ik je verslag zo lees, dan heeft Porsche met de nieuwe S (net zoals met de V6 3.6 trouwens) schitterende inspanningen geleverd om het verbruik terug te dringen. Gezien het vermogen, gewicht en de prestaties zijn dit zonder meer mooie cijfers. (In Amerika heb ik eens een slome chevrolet V8 gehuurd, die kwam met 25 liter amper toe…).

                        Het wordt inderdaad als ‘not done’ beschouwd om met een ‘dikke’ SUV op benzine te rijden, maar ik kan me niet van de indruk ontdoen dat het ook ‘in’ is om de V6 Cayenne ten onrechte af te keuren, net zoals men steevast blijft beweren dat de 993 de laatste ‘echte’ Porsche was. Dat is zever.

                          [quote=”Dr. Carpenter”:hd9slrp0]Over de Cayenne V6 3.2 is vaak te lezen dat de 250 PK’s van deze motor ontoereikend zijn. Zelfs over de nieuwe V6 3.6 met zijn 290 PK lees je nog hetzelfde in reviews. Ik begrijp dat niet. De nieuwe V6 zet toch mooie cijfers neer, zowel qua prestatie als verbruik. Wat verwacht men dan? V8 Turbo prestaties voor de prijs van een V6?
                          Hoe zit het dan daarmee?[/quote]

                          Ik rij zelf met een nieuwe Cayenne S V8 sinds vorig jaar.
                          Die wagen rijdt als een droom en beantwoordt aan al mijn verwachtingen op alle gebied, zeker wat prestaties betreft.

                          Uit nieuwschierigheid en omdat een vriend overwoog een Diesel te kopen heb ik 2 weken terug een proefrit gereden met de nieuwe Diesel. We hebben dezelde dag ook de nieuwe V6 benzine gereden.

                          De Diesel versie kon me echt niet bekoren, de power ontbrak gewoonweg, de hernemingen lieten te wensen over. De wagen was uitgerust met het sport systeem maar dat was eerder om te lachen vond ik. De benzine versie zonder sportversie was veel vinniger in opschakelen en trekkracht.

                          Het is een beetje willen en niet kunnen met de diesel. De argumenten dat de motor uit de Audi komt is appelen met peren vergelijken, alleen het gewicht al.

                          Maak je de keuze voor het minder verbruik dan zijn er andere SUV alternatieven en moet daar geen Porsche vooraan op staan vind ik. Anders ben je verkeerd bezig voor 58.000 euro zonder opties.

                          Als de Cayenne S een maatje teveel is dan zou ik liever met de V6 benzine versie rijden ipv met de Dieselversie. Ik doe liever 700 km met de Benzine ipv 1000 met de Diesel. Mijn mening uiteraard. 🙂

                          Uiteraard moest Porsche uit de hoek komen want blijkbaar is het de dag van vandaag “Not Done” om met een benzineverslindende wagen te rijden met hoge CO. Het CO van een normale grasmaaier op een gemiddeld grasperk staat gelijk met 1300 km maar ja dat is een ander verhaal zeker.:)

                          Laat je zeker niet misleiden door de opgegeven 9 Ltr. voor de Diesel.

                          Mijn Cayenne werd ook verkocht met een gemiddeld van 11 Ltr. hetgeen natuurlijk leuke verkoopspraatjes zijn. Er is wel door Porsche ernstig gewerkt aan het verbruikt dat in mijn geval voor de Cayenne S een min verbruik geeft van 18% door de directe inspuiting en een directe reactie op het gaspedaal zonder vertraging wat enorm leuk is bij het rijden.

                          Vermits ik nogal een sportieve rijder ben en graag mijn Sport optie gebruik ben ik zéér tevreden met de realistische 15 Ltr. daar waar het bij de oude Cayenne S meer dan 20 Ltr was bij sportief rijgedrag.

                          Een ritje naar Frankrijk met een vriend die met het oud model Cayenne S rijdt geeft volgend resultaat:

                          Nieuwe Cayenne S : 12,8 Ltr
                          Oude Cayenne S : 19,7 Ltr

                          Autobaan met in Frankrijk vinnige snelheden met pieken boven de 200.

                          Een Nederlander met een Cayenne V6 die we in Frankrijk tegenkwamen zat aan een gemiddelde van 15 Ltr.

                          Ik wacht op de Diesel met zijn 9 Ltr … wordt zeker vervolgd. 😉

                            inderdaad; bij de test legt men er de klemtoon op dat men de dieselpk’s van de nieuwe zeker niet mag vergelijken met de ondergemotoriseerde eerste V6 van 250 PK, vooral door dat koppel. Schijnt vrij goed te rijden, die diesel

                              Dieselversie heeft een zeer groot koppel (>500Nm als ik mij niet vergis), denk dat deze wel beter van plaats komt dan de 3.2 …

                              Power Unit:
                              V6 with grey-cast-iron crankcase and aluminium cylinder heads;
                              common-rail injection technology; direct diesel injection through
                              piezo-injection valves; single turbocharger with variable geometry
                              (VTG); two intercoolers; four overhead camshafts; four valves per
                              cylinder; hydraulic valve play compensation; swirl plates; controlled
                              exhaust gas recirculation with cooler; twin-chamber exhaust sy –
                              stem with oxidation catalyst and diesel particulates filter; engine
                              oil change capacity 8.3 litres/1.83 imp gals; E-gas.
                              Bore:
                              83 mm /3.27”
                              Stroke:
                              91.4 mm /3.60”
                              Capacity:
                              2967 cc
                              Compression ratio:
                              16.8:1
                              Engine output:
                              176 kW (240 bhp) from 4000 – 4400 rpm
                              Max torque:
                              550 Nm/405 lb-ft from 2000 – 2250 rpm
                              Output per litre:
                              59.3 kW/80.9 bhp
                              Max engine speed:
                              4800 rpm
                              Fuel:
                              Diesel
                              Electrical System:
                              12 V; 2660 W three-phase alternator;
                              batter capacity 110 Ah (520 A)
                              * Specifications may vary according to markets

                              Performance:
                              Top speed 214 km/h/133 mph
                              Acceleration:
                              0 – 100 km/h 8.3 sec
                              0 – 160 km/h 23.5 sec
                              Standing-start km 29.4 sec

                              Fuel Consumption:
                              Urban 11.6 litres/100 km
                              Extra-urban 7.9 litres/100 km
                              Combined 9.3 litres/100 km

                              CO2-Emissions:
                              244 g/km

                            13 reacties aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.