Cayman nieuw model / Zijn hier eigenaars ?

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches Cayman Cayman nieuw model / Zijn hier eigenaars ?

• Maker
    Discussie
  • Hallo,
    Graag even checken wie hier reeds rijdt met het nieuwe model van de Cayman.
    Ik heb de indruk dat er nog maar heel weinig van deze auto zijn verkocht, of vergis ik me.

Aan de eigenaar(s),
    Wat zijn uw ervaringen met de auto ?
    Heb je gekozen voor de 2.7 of de 3.4 en waarom.
    Wat is je gemiddelde verbruik.
    Welke optie’s heb je op de auto aangekocht en waarom.
    PDK of manueel ?

Sportieve Groeten.

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 40)
    • Ik heb een Cayman met de optie “Sport Chrono” maar met PDK bak.
      In Sport mode schakelt de wagen hoger in toeren en word ook het motormanagement aangepast.
      In Sport+ mode schakelt de Cayman pas aan de rode zone; niet echt praktisch op de gewone weg.

Greetz,

Plumber

Standaard is inderdaad een SPORT knop aanwezig, de SPORT PLUS knop krijg je erbij wanneer je het sport chrono pakket neemt.

Persoonlijk ervaar ik deze verschillende standen op de 981 als volgt:

Normaal
        De software van de wagen lijkt in deze stand louter afgestemd op het behalen van een zo gunstig mogelijk resultaat bij de NEDC, i.e. het bekomen van een zo laag mogelijk verbruik en zo gunstig mogelijke CO2 emissies. Leuk vanuit een fiscaal opzicht, maar verder wordt je er niet blij van. De gasrespons is zo traag dat de Cayman er een beetje zwaar door aanvoelt. Ook de PDK schakelt heel snel op en legt de wagen daarmee volledig dood. Daarom is deze stand in de praktijk naar mijn mening vooral geschikt om de wagen rustig warm te rijden.

SPORT
        Eenmaal de SPORT stand wordt geactiveerd, ben je hier gelukkig wel vanaf en reageert hij wel vlot op het gas. Hierdoor voelt hij beduidend vinniger aan, zoals het eigenlijk altijd zou moeten. Daarnaast wordt ook de start/stop functie uitgezet en de sportuitlaat – indien aanwezig – wordt actief. Die zorgt dan voor een betere sound, niet alleen bij acceleratie, maar ook wanneer je van het gas gaat en hij de onverbrande benzine laat knetteren. Lekker! Er zijn genoeg reviews op YouTube en consoorten te consulteren waar je dit kan horen.

Als je een PDK hebt, zal hij later opschakelen. Aan de andere kant is dit wel nog steeds bij 2500 tpm, dus dat is dus eerder te klasseren als normaal rijden in plaats van sportief. Zij die een PDK hebben moeten mij maar tegenspreken als ik hierin verkeerd ben – ik heb zelf geen PDK en kan niet uit ervaring spreken.

SPORT PLUS
        Dé knop om alles in de meest agressieve stand te zetten. Bovenop wat de SPORT stand geeft, zal ook de PASM – indien aanwezig – in de hardere afstelling worden gezet en maakt de sportuitlaat nog meer herrie, vooral bij gas los wanneer het geknetter nog een pak heviger wordt. Superlekker! Ook gaat de PSM in een soort waakstand waardoor beperkte slip wordt toegelaten. Naast een vrij nutteloze chronometer krijg je ten slotte nog dynamische versnellingsbaksteunen die hogere bochtsnelheid zouden moeten geven – geen idee of dat in de praktijk veel uitmaakt – en die bij rustig rijden de trillingen van de aandrijflijn verminderen – dat is wel voelbaar.

Bij een handbank wordt eveneens een tussengasfunctie geactiveerd bij het terugschakelen en dat is wat mij betreft één van de meest onbelichte features die je vandaag op een Porsche kan krijgen. Wie zelf prima kan tiphielen zal het allicht nog altijd liever zelf doen, maar als je hier moeite mee hebt of je wil het niet leren, dan is dit een must have. Dit systeem werkt heel goed en laat je pas echt voelen hoe snel de motor in de toeren kan klimmen. Echt indrukwekkend. Het geknetter van de sportuitlaat is dan ook op zijn hevigst, wat van deze functie een echte PDK killer maakt!

Wanneer je kiest voor een PDK, dan geeft de SPORT PLUS knop jou toegang tot de launch control en een agressief schakelschema, waarbij hij enkel schakelt op de rode lijn. Als je dus het meeste uit je PDK wil halen, dan heb je dus het sport chrono pakket nodig.

Conclusie
        De SPORT knop is vooral belangrijk om de gasrespons uit NEDC-modus te halen en de SPORT PLUS knop heeft vooral meerwaarde indien je ook een sportuitlaat en PASM hebt en nog meer wanneer je voor een PDK kiest. Als je die opties wel hebt, dan zal de SPORT PLUS stand de beleving een stuk intenser maken. Dus ja, de marketing afdeling van Porsche heeft het goed uitgekiend om ons te verleiden tot het aanvinken van veel opties.

Hoe zit het exact met “639 Sport Chrono” bij de Cayman 981?
          Volgens de brochure zowel sport als sport+ maar ‘k ben niet 100% zeker.

En als je dat niet neemt heb je dan wel nog de sport knop maw is dat standaard bij de 981C?
          Of toch andere optie met code die ik dan niet zie staan in de brochure?

Vraagje, sport+ en die chronometer interesseert me niet echt.
          En bij een mauele bak, is er duidelijk verschil sport knop aan/af of vooral met PDK bak merkbaar?
          (Schakelt dan wellicht iets later in de hogere toeren op).

@ Red2.
            Bedankt voor je reactie en zéér uitgebreide, nuttige en duidelijke informatie.
            Ik was al bang dat er op dit Forum geen enkele eigenaar was met een new Cayman.
            Maar dus toch.
            En duidelijk iemand die zeer tevreden is over zijn aankoop.
            Dat is leuk om te horen.
            Bedankt.

Dag Red2 !
              Niet echt een voorstelling maar jouw stukje proza hierboven was te mooi (en te veel werk ingekropen) om te deleten. Vandaar dat ik jouw post goedgekeurd heb. Wel graag nog een kleine officiële voorstelling van jezelf in het voorsteltopic! :up:

Cayman-PVI,

Ik rij sedert juni vorig jaar met een 981 Cayman 2.7 en zal hieronder jouw vragen zo goed mogelijk trachten te beantwoorden.

Ervaring met de wagen
                Dit is ondertussen mijn derde Porsche – na een 996 Carrera 3.4 van 1999 en een 997 Carrera 3.6 van 2007 – en ik moet zeggen dat de 981 met voorsprong de allerbeste wagen is die ik ooit heb gehad. Wat journalisten zeggen en schrijven over de wegligging is 100% waar: een cayman geeft je veel vertrouwen en laat je toe om zeer hard een bocht aan te snijden, veel harder dan mogelijk was in mijn 911s, waar je regel traag in snel uit heel strikt moet respecteren.

Start altijd en heeft nog geen mankement getoond. Meer dan comfortabel genoeg om alle dagen te gebruiken als twee zitplaatsen en beperkte kofferruimte voor jou voldoende zijn. Motor is stil bij een constante snelheid, dus ook langere ritten zijn geen probleem.

2.7 of 3.4
                Zoals je al kon lezen heb ik gekozen voor een 2.7 om de eenvoudige reden dat ik moest kiezen tussen ofwel een 2.7 met alle opties die ik wou, ofwel een 3.4 met minder opties. Uiteindelijk gekozen voor de 2.7 omdat ik dan alle chassisopties kon aanvinken en een chassis in de echte wereld toch veel belangrijker is dan brute kracht.

Achteraf gezien moet ik wel bekennen dat het verschil tussen een 2.7 en een 3.4 toch vrij groot is in die zin dat je met een 2.7 echt moet werken om deze in toeren te houden. Tussen 2500 en 4000 tpm daalt het koppel naar 200Nm om vervolgens te pieken op 290 Nm bij 4500-6500 tpm. Dat betekent dat als je echt kracht en snelheid wil voelen, je niet beneden 4500 tpm mag vallen. Op circuit geen probleem, op de openbare weg niet altijd haalbaar. Alles bij elkaar kan ik niet zeggen dat een 2.7 een echt snelle wagen is. Vergeet hierbij wel niet dat ik een 997 gewoon was en dat een 2.7 wel als snel zal worden ervaren door iemand die nog nooit een snelle wagen heeft gehad.

In een 3.4 ga je te allen tijde over veel meer koppel beschikken, waardoor je de wagen gemakkelijker schakellui kan rijden en een veel hoger gevoel van snelheid gaat hebben, al zal je ook de toeren moeten gaan opzoeken om de power ten volle te voelen. Of het GTS model nog veel sneller zal aanvoelen kan ik niet zeggen, maar dat zal volgens mij wel meevallen.

Verbuik
                Gemiddeld 10 liter met ondertussen een kleine 10000 km op de teller.
                Noteer wel dat verbruik heel sterk afhangt van je rijstijl. Rij 70 km/u in de hoogste versnelling op cruise control en je haalt 800km uit een tank. Zit je met het mes tussen de tanden achter je stuur dan is jouw bereik is geen 400km meer. Gemiddeld haal ik 500-550km uit een volle tank.

Opties
                498 Zonder type-aanduiding
                Reden: ik haat logo’s/type-aanduidingen en heb zelfs het PORSCHE logo achteraan laten verwijderen.

603 Dynamische Xenon lichten
                Reden: Xenon lichten zijn mooier en vergoten de zichtbaarheid. In het geval van de 2.7 ben je verplicht om ook de dynamische lichten te nemen (PDLS), wat ik eigenlijk niet wou. Je ziet de lichten wel meedraaien, maar als je snel van richting verandert kunnen ze bijlange na niet volgen.

220 Porsche Torque Vectoring (PTV)
                475 Porsche Active Suspension Management (PASM)
                480 Manuele versnellingsbak
                639 Sport Chrono
                XLF Sportuitlaat
                Reden: zoals hoger aan aangegeven is deze wagen samengesteld als een rijdersauto, dus mogen de chassisopties niet ontbreken. Lang getwijfeld over het Sport Chrono pakket, maar geen minuut spijt van gehad. Altijd nemen!
                PDK is volgens mij de afkorting van Porsche Dubbele Kloterij, dus dat heb ik zeer doelbewust niet genomen. Ik vind zelf schakelen gewoon veel leuker en bovendien geeft hij in Sport Plus automatisch tussengas bij het terugschakelen, wat in combinatie met de sportuitlaat een enorm geknetter geeft alsof hij ineens 200pk heeft bijgekregen. FAN-TAS-TISCH. Als bonus doe je dan altijd een perfecte heel and toe. Maar als je een PDK wil, dan moet je dat vooral doen.

406 Cayman S velgen (19”)
                Reden: 18” is te klein en 20” te groot in vergelijking met remschijven en bovendien schreiend duur op een 2.7. Een vijfspaak heb ik altijd mooi gevonden en dat is zeer eenvoudig te wassen.

454 Cruise control
                Reden: vind ik gewoon zeer gemakkelijk en maakt ontspannen rijden mogelijk. Heeft mij waarschijnlijk ook al veel boetes bespaard.

573 Automatische 2 zone-airconditioning
                Reden: een wagen zonder automatische airco vind ik anno 2014 niet kunnen. Wel idioot van Porsche dat ze enkel nog een dual zone aanbieden, alsof het mogelijk zou zijn om in een kleine wagen zoals een Cayman twee temperatuurzones te hebben…

583 Rokerskit
                Reden: zelf een niet roker, maar je krijgt een extra 12V stekker en een klepje, wat het allemaal wat mooier maakt.

673 Voorbereiding voor VTS
                Reden: de dealer heeft dit voor mij aangevinkt. Aangezien deze optie niets kost, kon mij dat niet schelen.

680 Bose
                Reden: voor als je eens naar iets ander wil luisteren dan de sportuitlaat.

840 SportDesign Stuurwiel
                Reden: mooier dan het standaardwiel, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

810: Vloermatten
                Reden: om het tapijt te beschermen. Staat ook mooier.

De standaardzetels heb ik behouden omdat deze zijn uitgevoerd met alcantara in het midden.

PDK of manueel
                Zie hoger. Ik heb zelf verschillende keren proefgereden met een PDK en dat zowel in een 911, Boxster en Cayman en ik vind het maar niets. Vooral dat hij bij 1200 tpm al opschakelt vond ik behoorlijk irritant. Je kan hem natuurlijk in manuele stand zetten, maar je koopt toch geen automaat om dan uiteindelijk zelf te zitten schakelen?! En voortdurend in Sport (Plus) rondrijden doe je ook niet.

Mocht je nog vragen/opmerkingen hebben, dan post je ze maar.

PDK, Tiptronic, Sportomatic… ‘t Kind moet ne naam hebben 😉
                  ‘k Heb u ne pm gestuurd :geek:

Mush, daarom dat ik nu een PDK neem. Kan ik het niet meer op de koppeling steken als ik verlies in een acceleratie van jou :mrgreen:

Kan je eens een mail sturen naar “het bedrijfsadres waar we vele jaren samen gewerkt hebben” ?
                    Misschien lukt dat wel? 😮

[quote=”plumber” post=162738]
                      Kom maar eens af wanneer ik mijn Cayman heb met PDK. Zullen eens een acceleratie testje doen met je “old man gearbox” :coolness:[/quote]

Zie maar dat uwe versnellingsbak weer niet verbrand stinkt zoals de laatste keer dat ik u afgedroogd heb :mrgreen: :happy:

Btw, al 2x uw mail beantwoord maar hij komt altijd als undeliverable terug 😕

Geef me nog een tweetal weken respijt.
                        Heb er eentje op het oog in Duitsland maar is pas leverbaar eind maart….
                        Zal een full option zijn, zelfs met de PCCB remmen :happydance:

Maar het veld van de beer niet verkopen …. etc 🙂

@Plumber : Vergeet de PTV niet !

Only a fool never changes his mind … :relaxman:

En dat van die Cayman indertijd klopt eigenlijk wel.
                            De eerste generatie Cayman’s vond ik niet mooi; de laatste zijn echt wel een pak mooier…
                            En mijn uitspraken over de Cayman waren voor het DiRupo tijdperk.

Kom maar eens af wanneer ik mijn Cayman heb met PDK. Zullen eens een acceleratie testje doen met je “old man gearbox” :coolness:

Ik kende vroeger iemand en die zei steeds dat een Cayman geen echte Porsche was 8)

En de PDK grapjes dienen maar om zelf ook eens de boel op te stoken hoor. Wat kan mij het schelen dat iemand de helft van de beleving mist :mrgreen: :happy: :first:
                              I’m rubbin’ the PDK’ers, and rubbin’ is racin’ 😉

Als ik een Cayman koop zal het een jonge tweedehands zijn uit Duitsland bij een officiële Porsche dealer.
                                Er is daar zoveel keuze en mogelijkheden dat ik het nut niet inzie om een nieuwe te kopen.
                                Kijk maar eens op:
                                http://locator.porsche.com/ipl-customer/ipl/search/search.ipl?cid=1

Mijn 997 was ook een jonge okkazie (met 8.000km op de teller bij aankoop) en daar ben ik nu al 7 jaar super tevreden over.

Opties welke voor mij een must zijn:
                                PDK :coolness:
                                PASM
                                Bose system
                                20 inch velgen Carrera Classic
                                Xenon
                                PCM
                                Sport Chrono
                                Sport uitlaat :mrgreen:

Ivm de PDK: das zoals zeggen dat Niki Lauda zijn F1 wagen beter was dan die Sebastian Vettel ….

Komaan, laat ons nog wat :driver: :coolness:

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 40)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.