Daverende 944 turbo op lage toeren

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 944 Daverende 944 turbo op lage toeren

  • Maker
    Discussie
  • Hi guys,

    ben vandaag mee gaan kijken met een vriend voor een 944 Turbo van 87 2.5 geloof’k. Beestje was in algemene goede staat met ingevuld onderhoudsboekje.

    MAAR:
    1) op lage toeren daverde die nogal, net of er ergens in de motor een rollement z’n geest had gegeven. Vanaf 3000 toeren ging het anders best wel lekker tot aan het rood. Geen enkele opmerking, geen blauwe rook. Maar kan me niet inbeelden dat je altijd rond de 3000 toeren moet rijden om aangenaam te zitten. Ook op ralenti draaiend, geef ff plankgas, voelde je precies iets torsen, floepen, .. (kan het niet goed uitleggen) en dan ging hij verder in z’n toeren zonder enig probleem.

    2) Fluitend geluid uit het motorruim. Is dit de Turbo? Of is dat ook ergens iets dat niet correct ligt/zit. Zo eerder een zeurend geluidje.. Kan de Turbo zijn, want die moet ook fluiten zeker?

    Heb wel gelezen dat 7000km geleden de riemen waren vervangen incl distributieriem. was eventueel aan’t denken dat die te strak zou liggen.

    Iemand hier bedenkingen bij? Raad en daad? 💡

    Thanks!

4 reacties aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
    • Het zingen of fluiten kan de riemspanning zijn.
      Het daveren in lage toeren, als de injectie goed is, kan veroorzaakt worden door de balansassen die verkeerd staan. Bij het vervangen van de distributieriem dient de balansriem ook vervangen te worden. Als de riem wordt gelegd en er wordt geen rekening gehouden met de juiste stand van de balansassen kan de motor trillen.

        ok thanks! we gaan nog eens naar een andere kijken om te kunnen vergelijken ook natuurlijk.

        Maar ik heb geen kennis van de 944, heb in de jaren wat kennis opgedaan van de 911SC omdat’k er zelf mee rondkar, maar 944.. ❓

        Motorsteunen kan inderdaad wel eens zijn ja.. Maar dan zijn ze er toch nog niet volledig door denk ik. want met m’n Alfa heb’k dat eens voorgehad dat die volledig los was en dat gaf wel wat gedaver en gerammel 😯 Thanks to the garage toen.. 👿

        En het gefluit moet dan wel rollement of riem zijn, want je hoorde het op lage toeren ook. Dus conclusie wsl riem te strak of rollement kapot, en motorsteunen erdoor.
        niet al te zware kosten denk ik zo?

          Daver op ralenti = motorsteunen erdoor ?

          Wim

            Riem te strak is fluiten, hebben ze bij Porsche een speciaal apparaat voor dat de spanning meet.Ik zelf houd de regel aan dat de riemen van de Porsches tussen duim en wijsvinger een kwartslag gedraaid kan worden zonder al teveel druk.
            Dus zangerig geluid komt waarschijnlijk van te strakke riem.
            Turbo zal fluiten,maar pas op hogere toeren.

            Maar lees dar de riem 7000 km is vervangen, dus is balans as wel goed getimed.
            Hebben alle cilinders dezelfde compressie, alle bougies goed plus vonk.

          4 reacties aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.