De drang

  • Maker
    Discussie
  • Wel,
    ‘t Is zo ver. De drang steekt de kop op.
    Ik heb zin in iets op 4 wielen. Please bear with me want intussen zijn de jaren van wijsheid toch wel al een beetje aangebroken en misschien komt er wel helemaal niks en is heel deze thread uiteindelijk een maat voor niks. Met de jaren van wijsheid bedoel ik dat er al eens rekening gehouden wordt met eventuele wegenbelastingen, BIV, mogelijkse kosten en “of het dat eigenlijk allemaal nog wel waard is”.

    Momenteel eigenaar van een mooie T5 Transporter en een 996 4S. Ook al kunnen ze niet verder uit elkaar liggen qua beleving, dat zijn 2 modellen die “het” hebben voor mij (die “het” gaat nog dikwijls terugkomen). In mijn wereld *moet* je haast 2 Porsches hebben. Om één of andere reden vind ik dat niet van Transporters, alhoewel een T2 af en toe ook in mijn been bijt. Ik zou dus graag nog een Porsche kopen.
    De jaren van verstand hebben me een budget gegeven dat niet heel hoog ligt, ‘t zal dus vissen worden aan de onderkant van de markt (zoals ik al heel mijn leven doe).
    Ik heb in het verleden een aantal leasebakken gehad en -eens ik ze zelf moest betalen- een 3-tal T5’s, Porschegewijs heb ik reeds gehad: 911SC Targa, 986 Boxster, 996 4S, 912 pré-impact, 964, 991, 987 Boxster en dus nu weer de oude grote liefde de 996 4S.

    Wat zou ik nu graag hebben?
    ‘t Korte verhaal: een 911 coupé, luchtgekoeld en HANDGESCHAKELD. Als ‘t effe kan ook liever geen rooie. Die “luchtgekoeld” vooral om ze als old timer te kunnen inschrijven, ik betaal al een hoop tax voor de 996 4S, en 2 van die beestjes in de garage laat het gezond verstand niet meer toe.
    Alleen heb ik me een budget van max 50k (en liever 40k) vooropgesteld en die vind je quasi niet. Ik heb er geen fluit verstand van dus ik zoek iets dat gewoon deftig rijdt en in orde staat. Geen Johnny toestanden, maar een mooie backdate apprecieer ik wel. Ik zie de laatste tijd ook graag chroom rond de ruiten. Als ‘t een chroom uitvoering is kan een Targa ook nog net. Exterieur mag dus wel mee geknoeid worden (backdate) maar interieur heb ik liever redelijk origineel. Als ‘t effe kan ook geen opzichtige spoilers, een ducktail otoh kan weer wel (het luistert nauw and it’s a thin line van wat kan en wat niet kan).

    ‘t Lange verhaal: de zoektocht, of “de drang” is eigenlijk begonnen met naar Boxsters te kijken. Een 986 graag, want een 987 vind ik niet zo mooi (de hierboven vernoemde 987 was eigenlijk van TOTMBO). Bij een Boxster geef ik mezelf maar een budget van max 20k, dat *kan* eventueel een 987 zijn als hij “het” heeft. Het hart ligt echter bij de 911, als er een Boxster komt zou dat vooral zijn om TOTMBO te plezieren.

    Ik zoek dus ofwel een 911, een 912, of een Boxster. De rest is uitgesloten. Het kan me niet schelen hoe goed zo’n 968, of 944, of 928, of … niet rijdt, ze hebben “het” niet. Een Cayman kan misschien beter rijden dan een 911 maar ik moet ze niet. Alles met meer dan 2 deuren interesseert me ook niet en… IK_WIL_GEEN_AUTOMAAT. De versnellingsbak is de ziel van de auto.

    “Simpel toch?”, hoor ik jullie al denken! Alleen komen op dit punt mijn demonen uit het verleden boven.
    Laat me dit even uitleggen: de zoektocht (min of meer) stopt nooit, dat zal wel herkenbaar zijn voor velen. Paar maand geleden zat ik al eens te snollen op mobile en ontdekte toen al dat een 912 al snel rond de 40 à 45k kostte. Smalend mobile toegeklikt en gedacht ” ‘t zijn zotten”. Verleden week toch nog maar eens gaan kijken en ja, op één of andere manier leken die prijzen me ineens “normaal”. ‘t Begon op 39k voor eentje die wel te doen was, en rond 45k a 50 zat je al op hele mooie (op foto). Ik was dus al volop aan ‘t kiezen tot ineens een oude bekende passeerde: de Smurf! 49.5k aub. Met dat beestje wordt dus ook nog altijd geleurd, en ik moest voor mezelf toegeven dat het één van de mooiste 912’s was die online stonden.
    En dat wringt.
    Ik heb ‘m verkocht voor 22k met slippende koppeling en dan nu meer dan het dubbele gaan betalen? 3 a 4 jaar later? En ja, ik weet het: marktwerking en “ze worden niet meer gemaakt” etc… maar toch blijft het zuur. In mezelf gedacht “Fuck it, daar doe ik niet aan mee, waarom ga ik eens niet tussen de 911’s snollen?”. Zoektocht aangepast en de grootste krellen voor veel geld zien passeren. Pré-impacts vind je niet in die prijsklasse (en dat is momenteel het favoriet model), de impactbumper is meestal mijn minst favoriet model (tenzij de stance en kleur “af” is zoals die van The Bridge), en de 964 begint pas vanaf 45k.
    964-gewijs heb ik dan krak hetzelfde probleem als met de 912, nl. de Murano. Verkocht voor 42k en ja, ok, die had werk nodig. Hij reed als een dolle en was technisch 100% maar 330k kms lieten zich zien in de carrosserie en eerder vroeg dan laat gingen er toch ook aan de technische kant eens kosten komen. Toch blijft het ook hier zuur om nu meer te betalen voor een simpele zwarte of grijze terwijl de Murano speciaal was. Die had “het”.

    Zo, dat was het een beetje.
    Wat zoek ik dan eigenlijk? Iets speciaal (imo) voor niet te zot veel geld. Zoals ik hierboven al zei: zo’n impactbumper zoals in The Bridge, de 912E die ik enkele maanden geleden te koop zag staan op pf.nl en getransformeerd werd naar een impactbumper, een nette Boxster in een speciale kleur, maar liefst iets dat door iemand hier (of via via) bekend is. Vandaar mijn vraag hier.

    Ik weet dat ik misschien veel vraag, ik weet ook dat mijn budget eerder beperkt is (alhoewel 50k wel een shitload of money is), maar het gezond verstand laat me niet toe om +50k uit te geven aan een oud hok terwijl je voor dat geld in quasi elke nieuwe auto kan rondrijden met meer pk’s en veel meer comfort. Ik zoek ook helemaal geen pk’s of comfort, maar trop is teveel. Ik heb me er ook bij neergelegd dat de tijden van 20k voor zoiets voorbij zijn, ik weet dat ik de Murano en de Smurf niet had moeten verkopen maar soms moet een man doen wat een man moet doen.
    Als jullie dus iets cools weten staan, iets dat “het” heeft (en wat “het” is dat weet ik maar als ik foto’s zie), dan laten jullie het hier maar weten. Wees niet boos als er uiteindelijk toch niets uit de bus komt en ik gewoon verder doe met de huidige of ineens besluit een T2 te kopen. Wees ook niet boos als ik een getoonde auto affakkel tot op de grond. Niets is te gek om te posten want wat jullie fout vinden vind ik misschien net mooi of omgekeerd.

    Ik geef mezelf véééél tijd, maar hoop stiekem dat ik asap iets heb :thumleft:

    O ja, weet niet of ik het reeds vernoemd had, maar GEEN AUTOMATEN!!

15 reacties aan het bekijken - 136 tot 150 (van in totaal 475)
    • Heb hier enkele offertes liggen , voor een bijna roest vrije Porsche .
      1- Overspuiten en links en rechts wat bijwerken 3 a 4 000 € enkel deurpanelen gaan er af maar vensters blijven zitten auto word gewoon mat gezet alvorens spuiten .
      2- Zelf alles demonteren : ruiten binnen bekleding -lichten bumpers -rubbers -schuren tot blank metaal , werk carrosserie spuiten epoxy primer grondverf -slissen 3 maal lak 3x vernis laatste laag nat in nat . 6500 – 7500 €
      3 – Zelfde als boven met dit verschil dat ook deuren motorklep en kofferklep gedemonteerd worden zodus alle werken door carrosserie gedaan alsook alles terug gemonteerd en uitgelijnd
      +/- 10 000 € hier komen dan ook nog de kosten bij van nieuwe rubbers indien gewenst .
      Belangrijkste is goede afspraken maken met carrosserie en dat je het dagelijks kan opvolgen

        Reclame maken is automatisch doneren 😀

          Wagen quasi perfect in dezelfde kleur laten overspuiten met demontage van vrij veel onderdelen : 4700 euro incl. BTW (factuur). Wel al even geleden. Maar was wel echt perfect gedaan en na enkele maanden werd de wagen ook nog eens volledig gepolierd. Ik weet niet of je reclame mag maken maar was carrosserie Paul in Sint-Katelijne-Waver.

            Ik vrees ook dat als je compleet van kleur wil veranderen je snel richting 10k gaat.
            Ok, ik neem dat mee in mijn zoektocht!
            Zelfde kleur en redelijk “donker” 3 a 4k, andere kleur en comme il faut rond de 10k.
            Thx!

              Reeds bij 2 bedrijven gevraagd met kennis van zaken.
              Ik verschoot wel van het bedrag maar beide bedrijven kwamen in de buurt van 10K.

              Alle lak volledig afgeschuurd en de hele P gestript.

                Als je terug naar originele kleur wil en met professioneel werk ; dan durf ik rekenen met inclusief demontage van motorcompartiment en dergelijke dat je eerder aanleunt bij een bedrag vanaf 7.5K € + en meer zelfs
                Hangt af in welke staat( kwaliteit verf + primer ) de auto overschilderd werd : mogelijkheid bestaat dat je compleet tot op blank staal moet gaan schuren en nadien elk laklaag weer moet opbouwen .
                De kosten kunnen zeer snel oplopen : is bijna de complete auto demonteren ( 100 werkuren minimum )

                Ik zou die piste niet bewandelen: je weet op voorhand niet waar je kostenplaatje gaat eindigen

                Als je in dezelfde kleur blijft is het uiteraard goedkoper,; zoals Drip schreef

                XXX

                  Op zijn Belgisch – zonder factuur – en je wil zelf enkele onderdelen demonteren en monteren denk ik dat je met 3K gesteld moet geraken. De mijne is zo in 2016 voor een 2K gespoten geweest (incluus het wegwerken van een blutske)…

                    Ik ken de brave man inderdaad. Die P gaat zo goed als nieuw zijn, maar kijk, ‘t is mijn ding niet 😳 😥

                    Voor de rest zie ik weer een aantal P’s online verschijnen waarvan ik dacht dat ze al weken, maanden geleden verkocht waren. De gele die wekelijks geplaatst wordt, wordt nog steeds wekelijks geplaatst, daar de shit bij die ik gisteren las over online veilingen en ik kan niet anders dan besluiten dat prijzen (ondermeer) zo hoog zijn omdat mensen hun laten rollen.

                    Heb eentje zien staan (ik kijk tegenwoordig al meer en meer naar de 30k auto’s), een rooie, maar ‘t originele kleur spreekt me hard aan. ‘t Is niet die mosterdgroene zoals The Bridge, ‘t is een andere die door één of andere meeloper met weinig verbeelding verkl**t werd door ‘m in ‘t rood te zetten.
                    De vraag is: wie heeft er first hand ervaring met een auto te laten spuiten en wat kost dat? Geen gedoe over de staat van de carrosserie etc. Gewoon er even van uit gaan: alles verwijderen, alles netjes zetten, deftig spuiten en terug monteren. Dat er geen enkele perfect staat weet ik ook dat er altijd roest moet aangepakt worden ook. Even geen rekening mee houden: hier staat een rode auto en die moet een andere (zijn originele) kleur worden. Wakosta?

                      @ Mush

                      Ik denk dat er binnen enkele maanden een zeer mooi 911 3.2 met pasha interieur en Fuchs velgen te koop komt in Belgie.
                      Als je je buitenkleur wensen wil aanpassen kan je een prachtige koop doen ( misschien kan je het regelen via pm met de desbetreffende persoon in kwestie , zonder pottenkijkers hier )
                      Je kent de brave man 😀

                        Voila!
                        Dat is’t!
                        Maar dan aan de helft van de prijs aub 8) en als ‘t effe kan mag het nog liever een F-model zijn, met 5 versnellingen aub.

                            Ik zag die auction passeren, ik zag die verwachte max-prijs en heb me prompt ingeschreven om mee te bieden.
                            Ondertussen zag ik Facebook en beide Porscheforums in rep en roer staan, en toen ik de mail kreeg om mijn inschrijving te bevestigen heb ik ‘t maar niet gedaan. Iemand met meer geld dan ik zal ermee rijden, er zijn belangrijkere dingen in ‘t leven.

                            Eigenlijk val ik ‘t meest op citroengeel de laatste maanden. Racing green is ook niet mis. ‘t Hangt eigenlijk allemaal af van de stance, het model, de velgen, etc…

                              Hij wil nen olijfgroene,denk dat hij al een ticketje Goodwood gekocht heeft voor de Bonhams auction…..

                                prachtig kleur, prachtig interieur!

                                I like…..jammergenoeg heeft Mush weinig smaak :ass: :happydance: :drink:

                                  Thx! :up:

                                  Dat is dat “Burgundy” zeker qua kleur?
                                  Niet mijn ding helaas. Er werd hier enkele weken geleden zelfs een F-model getoond in dat kleur voor (ik dacht) nog minder geld en ook in onberispelijke staat en nee, ‘t is mijn ding niet 😳

                                15 reacties aan het bekijken - 136 tot 150 (van in totaal 475)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.