Home › Forum › Porsche Talk › De toekost van de classic Porsche 911
- Dit onderwerp bevat 8 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 4 maanden geleden door Wim.
-
MakerDiscussie
-
16 juli 2017 om 04:17
Hoe ziet de toekomst volgens jullie eruit voor de oltimer Porsches nu we meer en meer te horen krijgen dat de benzine 98 binnen 10 à 15 jaar zou verdwijnen ?
-
MakerDiscussie
-
Dan ben ik dus altijd iets wijsgemaakt op de oldtimer cursus in de jaren 70 toen mijn interesse in oude meuk begon. 😯
Ons is/werd verteld dat in Amerika wel loodhoudende benzine was, avgas 100/110, maar deze gebruikt werd voor zuigermotoren van vliegtuigen en helikopters, dus een vliegtuigbrandstof waaraan nog lood toegevoegd was omdat dit in de normale benzine voor op de weg niet zat.
Daardoor werden de gewone Amerikaanse automotoren (V6 of V8) op lage compressie gehouden, 7 tot 7,5:1 was normaal.
Dit om het pingelen tegen te gaan wegens ontbreken lood.Dat daarom deze brandstof in de racerij gebruikt werd was mij ook bekend omdat er veel meel rendement en vermogen uit de motoren gehaald werd.
Misschien dan ook maar gelijk erbij schrijven/vertellen dat lood een reinigende en smerende werking had voor de oudere motoren, en daardoor levens verlengender was als de loodvrije benzine voor de motor.
En als het in gewone benzine gezeten heeft, weet ik dat nu ook weer. 😉
Maar dan zal het wel een verhaal zijn/worden net als bij de Kever en Porsche, oja……..Hitler dan ook niet vergeten. 😆[quote=”cabrio wim” post=254043]
Het leuke was dat er in Amerika altijd loodvrije benzine geweest is, die kenden geen lood in benzine. [/quote]Klopt niet. Amerikanen hadden net zoals wij TEL in hun benzine.. Want zij hebben het oorspronkelijk ontwikkeld als anti knock.
Zoek maar op :Charles Kettering van General Motors Corporation Research.
en hun benzine was dan nog lage octaan getallen, die hadden geen 95 maar 92.. De racers gingen daarom avgas tanken..Octaan van 100…America is maar met het Clean Air Act in 1970 beginnen lood uit benzine halen, deels voor de catalysators
en de avgas , die bevat zelfs vandaag nog TELals er geen gewone benzine meer zal zijn, zullen additieven belangerijk worden.
Zal ooit een omslagpunt in komen en zullen ze nog blij zijn dat oudjes de stad in komen, denk daar zelf maar eens goed over na.
Ik weet alleen niet of ik dit nog ga meemaken. 😉Benzine gaat er altijd zijn maar gaan we nog op de baan mogen .
Nu men meer en meer lage emissie zones maakt.Ik dacht dat de oude 95 ook al 5 % etanol bevatte.
Nu is dat 10 %.+1, hier op de 87 ook altijd 95 getankt…. tot nu…. toch maar overgeschakeld naar 98 op algemeen advies… dat bio gedoe is te agressief.
Zoals Wim zegt, voorlopig niet wakker van liggen…. tegen dan zal er wel een oplossing zijn en ondertussen genieten van je oudje!
Dat de hedendaagse benzine van slechte kwaliteit is, hoeven wij u niet nogmaals te laten weten. De toegevoegde Ethanol vreet langzaam en in ieder geval zeker, alles op. Ook de benzineslangen. Voeg daarbij de verkeerde slangklemmen toe en het plaatje is compleet. De voorbode voor een barbecue op een niet gewenst moment. Derhalve controleer het brandstofsysteem regelmatig op lekkage, misschien is het zelfs beter de ellende voor te zijn en alle slangetjes uit voorzorg al te vervangen. Wees verstandig, neem dan in ieder geval niet de benzineslang zoals die afgebeeld is op de foto. Met een zogenaamde ‘bepantsering’. Zorg ook voor de juiste slangklemmen en niet zoals afgebeeld op deze foto, die wij fotografeerden op een voor de historische rallysport geprepareerde (…) Porsche 912… Laat u door de vakman adviseren of onderneem zelf de acties. Het merk Gates levert nu Ethanolbestendige benzineslang, de correcte slangklemmen worden eveneens geleverd door de beter gesorteerde automaterialen winkel.
Cohline E10-bestendige brandstofslang en oorklemmen gebruiken (2 soorten in)
Foto: ‘Foute’ benzineslang en ‘foute’ slangklemmen, een voorbode voor ellende. Dit type slangklem beschadigt namelijk de benzineslang, de ‘bepantsering’ van de slang zorgt ervoor dat u nooit kunt zien of de slang (al) verteerd is.
Ik vind dit belangrijker als er nu al over na te denken dat er over 15 jaar geen 98 meer is.
Ze zullen de samenstelling wel altijd zo maken dat die blijft verbranden, en zelfs nu moet je al aanpassingen doen om de 98 fatsoenlijk te laten ontbranden op oudjes met carbs en contactpuntjes.Ik tankte met mijn 3.2 uit 86 altijd al loodvrij en 95 en waarom, omdat ik dat altijd de ongelovige Thomassen kon overtuigen.
Ook nog een leuke anekdote was toen in de tijd dat loodvrij kwam, dat alle koppen omgebouwd moesten worden om die zo geschikt te maken voor loodvrije benzine te kunnen stoken.
Het leuke was dat er in Amerika altijd loodvrije benzine geweest is, die kenden geen lood in benzine.
Maar garage houders die oldtimers verkochten kregen het ook voor elkaar om de klanten zover te krijgen dat ze de koppen ook nog lieten aanpassen. :happy: :happy: :happy:
Nee….Porsche en andere merken losten dit op door een lagere compressie aan de motor te geven tegen pingelen, ontsteking aan te passen en ze zo op 95 konden rijden zonder problemen.Dus lees, leer en kijk wat je moet doen om problemen te voorkomen zoals bovenstaande.
en geloof mij, pakkingen, rubbers en andere oplosbare zooi vervangen is beter als je druk maken over het octaan gehalte.
Een barbecue is erger. 💡
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.