Home › Forum › Porscheforum Technisch › Watergekoelde Porsches › Boxster › Duurzaamheid Boxster motoren.
- Dit onderwerp bevat 20 reacties, 12 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 12 jaren, 8 maanden geleden door 911-lover.
-
MakerDiscussie
-
22 maart 2012 om 15:39
Hoe zit het eigenlijk met de duurzaamheid van de diverse Boxster motoren, respectievelijk 2.5 | 2.7 | 3.2
Wat zijn jullie ervaringen, en als er al iets fout gaat waar gaat het dan over en wat zijn de kosten geweest (geen garages of namen van techniekers vermelden aub, uit respect)
-
MakerDiscussie
-
[quote=”yabba944″]
en heb steeds een gemiddeld wagenpark van zo’n 7 a 8 auto’s gehad met uitschieters naar boven. Nooit andermans rekening maken voor je alle data hebt 😈
[/quote]Ik heb jaaaaaren in hetzelfde straatje geleefd en ben de 200 wagens al gepasseerd .
Sinds mijn verhuis in 2007 helaas alles moeten verkopen daar de nieuwe woning maar plaats bood aan drie wagens meer 😥
Oh wat mis ik dat toch , zo’n leuke eigen collectie .tja, de exacte aantallen zullen we wel nooit kennen, maar het neemt niet weg dat er zelden rook zonder vuur is, en dat er wel degelijk iets moet geweest zijn; als zelfs Flat Six, één van de Porsche magazines bij uitstek, destijds rapporteerde dat er schijnbaar nog maar zo weinig nieuwe ruilmotoren voor de 986 Boxsters in de fabriek voorradig waren, dat het een beetje een probleem begon te vormen, en de prijzen van tweedehandsblokken daardoor destijds gevoelig zouden gestegen zijn?? Dat las ik toch ook niet graag toen ik dan nog met mijn Boxster S reed… :wtf: Ikzelf heb er geen al te grote problemen mee gehad, al heb ik op twee jaar tijd wel twee keer de warmtesensor dienen te vervangen, wat een gekend euvel schijnt te zijn. De tweede was gelukkig zelfs nog binnen de garantieperiode van de eerste… :sarcastisch Voorts heb ik ooit dan nog kosten gehad door “er te traag mee te rijden”… of toch te laag in toeren. Te danken aan die groene smeerlapperij van een kleurstof in de loodvrije benzine naar het schijnt, die bij te lage toeren niet helemaal opbrandt, en een afzetting op kleppen kan veroorzaken. Heb dus het hele uitlaatsysteem moeten laten afhalen om binnenin te reinigen, en die kleppen binnenin weer los te krijgen… Een minder leuke rekening, bijna geheel aan werkuren. Op te lossen door af en toe een Fuel Guard van Kent in de tank te gieten!! Dat verhoogt de verbrandingstemperatuur, en laat dergelijke vuilresten opbranden! Voor de rest was de Boxster S mijn op één na beste Porsche, na de 996TT van nu
Mja, ik volg Yabba wel hoor :engeltje:
Heb reeds een Boxster gehad en heb er al +50.000 km met de 996 op zitten.
Ik wil ook niet zeggen dat er niets aan de hand is (was), maar ‘t is (momenteel) serieus overroepen. Dat er in ‘t begin problemen waren, al wat je wil, maar om nu elke keer plofferdeplof te horen als één van de eerste watergekoelde ter sprake komt… it’s getting old.
Let it slide boys… it’s in the past :geek:
De open vraag was wie er iemand kende. Wim kent er 3, maar Wim kent quasi heel Porsche Nederland en een deel van Belgie…
Remmel gaf een link door naar ‘t Nederlands forum met een horrorverhaal maar, eerlijk is eerlijk, tot voor kort zaten daar echt haters tussen hé jongens? 😉 Wolf begint een beetje te temperen maar die kon er wat van hoor 😉
Ik wil ook niet minimaliseren, maar door blijven af te geven op watergekoelde Porsches gaan de luchtgekoelde echt niet terug komen hoor, dus put up, or shut op! 😉
Het staat eenieder vrij in het verleden te blijven leven natuurlijk “voor de *echte* beleving”.
No offence naar niemand :engeltje:Ik wil hier absoluut niet nog eens de discussie opstarten over de betrouwbaarheid van bepaalde motoren .Daar is al genoeg over geschreven ❗
Wat ik wel belangrijk vind is dat we de Realiteit weergeven .Het is hier een informatief en gezellig forum en de forumleden willen correct geinformeerd worden .
Ook ik heb geen ploffer gehad met mijn 996 ,maar daarom ga ik niet zeggen dat er geen problemen waren of het niet onder ogen willen zien .
Bij sommigen is wit zwart en omgekeerd .Zo’n vermoeden had ik al, ik hou het zelf ook niet bij 1 😉
Maar plaats voor 8 of méér heb ik helaas niet :respect2:[quote=”Remmel” post=93651]
Boxster 3.2 is voor mij de meest betrouwbare auto die ik ooit gehad heb, en aangezien ik al zo’n 150-tal verschillende wagens gehad heb
Ik kan me voorstellen dat AL jouw auto’s betrouwbaar zijn want met 150 stuks in zeg 20jr rij je ze gemiddeld niet langer dan 1,5mnd :mrgreen:[/quote]
Zou een mooi rekensommetje zijn, ware het niet dat een echte autoliefhebber natuurlijk niet stopt bij 1 auto tegelijk he. De Boxster is ondertussen al zo’n 5 jaar bij mij… en heb steeds een gemiddeld wagenpark van zo’n 7 a 8 auto’s gehad met uitschieters naar boven. Nooit andermans rekening maken voor je alle data hebt 😈
Zo kan ik van bepaalde wagens best wel een realistisch beeld vormen, omdat ik er bvb een 10-tal van gehad heb…en 2Funny: geef eens een andere definitie van betrouwbaarheid dan ?
Niemand zal ontkennen dat er bij de 996 en vooral 3.4 ,maar ook 3.6 en bij de boxster ploffers tussen zaten .
Ondertussen zijn we zoveel jaren later en de slechtste motoren zullen er wel uit zijn .
@pvb ik zou me geen zorgen maken .Waarom wakker ligt van iets dat misschien nooit zal voor vallen .Gewoon :driver: en genieten 😉 .
@Yabba als je niets voor hebt met een wagen dan is het uiteraard een betrouwbare motor . :applaus:Boxster 3.2 is voor mij de meest betrouwbare auto die ik ooit gehad heb, en aangezien ik al zo’n 150-tal verschillende wagens gehad heb
Ik kan me voorstellen dat AL jouw auto’s betrouwbaar zijn want met 150 stuks in zeg 20jr rij je ze gemiddeld niet langer dan 1,5mnd
Boxsters? , geloof ik geen snars van.
trouwens, het is net zoals je zegt, in je kennissenkring; maar als je dan gaat zien hoever je kennissenkring zich uitstrekt in 2 of 3 stappen ben je gans porsche-bezittend Belgie rond. en aangezien een geplofte motor een sappig verhaal is , hoor je dat vrij snel. Ik zeg niet dat er helemaal geen probleem is, maar het wordt afgedaan of elke 996 onveranderlijk gaat ploffen vanaf een paar duizend km. dat is niet zo. Ik denk dat wat er nu nog bolt, wel ok zal zijn, hetzij motor vervangen hetzij goed van in het begin . Wat ik wel weet is dat er ook al verschillende geploft zijn door verkeerd te schakelen, maar om dat dan toe te geven in je vriendenkring, daarvoor moet je wel cojones hebben… is al bijna even erg als + en – verwisselen… 😈
Trouwens , ook onze vrienden uit Maranello hebben in verhouding tot de verkoopsaantallen veel meer geplofte motoren dan zeg maar vw of opel ofzo. Je zit nu eenmaal in een sneller segment, waar er vaak bruter of veeleisender gereden wordt, en waar een schakelfout, of afjakkeren bij koudstart net iets erger is dan bvb in je polo 1000.maar terug ontopic : Boxster 3.2 is voor mij de meest betrouwbare auto die ik ooit gehad heb, en aangezien ik al zo’n 150-tal verschillende wagens gehad heb, wil dat denk ik toch wel wat zeggen, of ik heb gewoon geluk natuurlijk…
[quote=”yabba944″ post=93584]vraag me af wie op dit forum al een ploffer gehad heeft (en dan werkelijk, niet de symptomen alleen)?[/quote]
Mijn maat J.M van het forum hier, vorige zomer op weg naar vakantie met 130 km/h.
Zo’n serieuze ploffer dat het blok op de schroothoop kon, gewoon een gat in carter, en er gelijk mist was met een zicht van 50 meter op de snelweg.Dus zeg maar zo’n Formule 1 ploffer. 😉
En dan kan ik er nog 2 opnoemen, uit de kennissen kring, dus geen indianen verhalen. 💡
3.2S van 2002 ,Zit nu op 190.000km zonder noemenswaardige problemen,auto wordt winter en zomer gebruikt. Draagarmrubbers is een kwaal die bij alle wagens van alle merken aan de orde is, alleen is de Porsche een van de weinige waar ze ook daadwerkelijk vervangen worden meestal 😛 .
ploffers etc is een op internet opgeblazen topic. Ik denk zelfs als we werkelijk harde cijfers zouden hebben van hoeveel ploffers er in de 996-reeks geweest zijn,dat ook die hele hetze rap voorbij zou zijn. Aangezien iedereen iedereen kent in het Porsche wereldje, betekent het feit dat 100 mensen iemand kennen (die iemand kent) met een ploffer , niet dat er 100 ploffers waren.Het zou best wel eens een eenling kunnen zijn die veel kennissen heeft 😆 .
vraag me af wie op dit forum al een ploffer gehad heeft (en dan werkelijk, niet de symptomen alleen)?
Gebruik de zoekfunctie eens op het NL forum.
Bijv. dit draadje zie je dan: http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=30105&p=799804&hilit=boxster+problemen#p799804O.a. de volgende mogelijke problemen:
– draagarmrubbers, waardoor gehele draagarmen moeten worden vervangen a € 250 p/stuk na ca. 10 jaar.(ook 996 kwaal)
– Ook bij de 3,2 kans op oliekeerring lekkage waardoor de versnellingsbak los moet, kosten ca. € 900 (te zien bij AKK).http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?t=14644&highlight=boxster+tips
Wat zijn jullie ervaringen, en als er al iets fout gaat waar gaat het dan over en wat zijn de kosten geweest (geen garages of namen van techniekers vermelden aub, uit respect)[/quote]
Op een fatsoendelijke, objectieve manier kan dit juist heel kostenbesparend zijn. Als je bij een (zelfverklaarde) Porsche specialist
in de zak wordt gezet is het m.i een goede zaak dit te melden. (op de juiste manier, zoals eerder in vorige topics)Ik denk dat dit het laatste het laatste is wat je schrijft.
Een Porsche motor ‘s morgens niet op toeren jagen, maar tussen de 2500 en 3000 tr/m op schakelen.
Wanneer boeltje goed warm is kun je hem op zijn staart trappen.Zwager van mij heeft de bekende serie 996 ploffer gehad, en nooit problemen.
maar was ‘s morgens ook een rustig rijder.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.