Home › Forum › Porscheforum Technisch › Luchtgekoelde Porsches › 964 › EIBACH VEREN versus keuring
- Dit onderwerp bevat 39 reacties, 11 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 11 jaren, 6 maanden geleden door Bernard.
-
MakerDiscussie
-
22 juni 2013 om 13:25
Net een set bilstein b6 /eibach ( +/- 4 cm lager ) laten monteren op de 964 .
Heb alle nodige attesten en montage formulier maar wou graag weten wat de bevindingen zijn van mede forumers op de keuring .
Zijn er extra items en of weetjes dan hoor ik het graag .
Bottom line is dat ik gewoon naar de keuring wil zonder gezeur 😆 -
MakerDiscussie
-
Dus nu oude veren eronder en 1.5 jaar wachten op het oldtimer statuut .
Verhaal heeft een vervolg .
Mayer invoerder van Eibach voor Belgie heeft geen TUV voor deze set en kan daardoor geen goca afleveren ..
Via passionauto in Frankrijk een TUV voor de set verkregen …
Dan denk je , yes maar nee hoor .
Mayer gecontacteerd en de TUV opgestuurd met als antwoord blad 4 ontbreekt .
Eibach Duitsland laten confirmeren dat deze compleet was en weer naar Mayer gestuurd .
Geen antwoord meer en ook niet op de vraag wat ze nu nog nodig hebben om het Goca formulier af te leveren .
What a wonderfull world , alles hebben en de invoerder die het formulier niet wil afleveren 🙁 🙁Laatste bericht gezien het einde verhaal is
eibach gemailed, snel vriendelijk etc maar voor deze kit geen goca attest
Als referentie op hun webside word iedere keer vermeld of er een goca attest is of niet.beste eens naar de invoerder eibach een mailtje sturen. Ikzelf had hetzelfde voor met mijn KW ophanging, mailtje, paar euro en klaar; validatieattest zat in de brievenbus :salut:
Ik heb thuis nog een set van deze Eibach veren te koop liggen.
Twee keer wel mee door de keuring geweest, derde keer de spacers vergeten te verwijderen en verlaging werd opgemerkt door één of andere :bounce:
Tüv attest had ik mee, maar geen ontkomen aan, die handel moest er terug onderuit.
Heeft me wel wat centen gekost.
Moet wel zeggen dat ik geen montageattest had, maar dat kon ik gemakkelijk krijgen van mijn garagist, maar er was geen weg naast….Om van mijn kant af te sluiten geef ik nog het volgende mee van de zoektocht :
In deze configuratie krijg ik de wagen niet door de keuring voor volgende reden
Eibach leverd een TUV wat niet genoeg is voor ons landje, het moet een validatie attest zijn die eibach niet leverd . Ga ze wel eens aanschrijven en zien wat er volgt .
TUV is voor de gehele unie goed genoeg , buiten ons landje dat beter wil doen en een validatie attest .
Zonder dit papier begint de keuring zelfs niet .
Een procedure starten om GOCA de veren te laten keuren , daar durf ik zelfs niet aan denken .
Voor verdere info over de keuring kan de volgende link helpen
http://www.goca.be/nl/p/ak-pa-verbouwingen-tuning#doc verlaging[quote=”stefx911″ post=134988][quote=”f911fun ” post=134987]Ik dank iedereen voor de inbreng ,eenieder zal zijn eigen synthese maken en handelen naar eigen inzicht.
Graag slotje op dit topic[/quote]Goed plan ;-)[/quote]
‘t wordt just plezant ruzie
Ik laat ‘t nog even open (wegens interessant) en we zullen ingrijpen als onze haantjes zich blijven roeren 😉
[quote=”f911fun ” post=134987]Ik dank iedereen voor de inbreng ,eenieder zal zijn eigen synthese maken en handelen naar eigen inzicht.
Graag slotje op dit topic[/quote]Goed plan 😉
Ik dank iedereen voor de inbreng ,eenieder zal zijn eigen synthese maken en handelen naar eigen inzicht.
Graag slotje op dit topic[quote=”de_koen” post=134977] Post dan niet overal een hoop gezever (cafepraat) als je er niets vanaf weet… Je verhaaltje van alles moeten verkopen enz slaat mss opjezelf als je dat voorhebt maar daarvoor moet je niet veralgemenen he. [/quote]
Mijn excuses, ik wist niet dat er hier niet gelachen mocht worden. 😐 En niets vanaf weet? Het klopt anders wel wat ik zeg. Een wagen die verbouwingen heeft die niet goedgekeurd zijn, is wettelijk niet in orde! En als u zo wilt rondrijden, moet u weten. Maar dat is geen advies om op een forum te geven aan iemand die informatie vraagt over de hoe’s en wat’s bij keuring na verlaging. Of zijt dan op zijn minst fatsoenlijk genoeg om de nadelige kant van deze optie er ook bij te schrijven indien er een ongeval of dergelijke gebeurd. Aangezien u toch op de hoogte bent van hoeveel de verzekering u kan laten betalen in geval van…
[quote=”de_koen” post=134977]Het gaat trouwens niet over 6€ tuning keuring, maar over een veelvoud daarvan en vooral over de problemen die kunnen ontstaan bij die keuring!!
Plaatsing door erkende garage €€€, + uitlijning binnen fabrieks specs €€€
Dan geometrie keuring ong 80-90€€ per keer, dus ook als hij niet goed staat, dan nog de gewone technische keuring erbij, anders beginnen ze nog niet aan de uitlijning. En dan krijg je idd een tuningattestje van 6€. En het is niet omdat hij bij de bandencentrales goed staat uitgelijnd dat dit bij de keuring ook zo is. Overal zit afwijking en marges op. Zeker bij een verlaagde auto kom je dicht bij de uiterste regelgebieden van camber, caster… [/quote]Is toch niet meer dan normaal dat een wagen terug deftig afgesteld word na een verbouwing aan de ophanging!? En dit kost nu eenmaal euro’s. Als je hierop gaat besparen, ben je echt een randdebiel! 😯 Ik zou niet willen rondrijden in een wagen die niet deftig afgesteld is. Leuk voor het afslijten van de banden ook. 😉 Persoonlijk heb ik nog nooit problemen gehad met mijn wagens, enkel veren of schroefsets, alles is deftig afgesteld geweest en goedgekeurd. Het kost enkel een beetje geld en moeite. Maar gekleurde bollekes op uw veren zetten is natuurlijk makkelijker. 😉
:popcorn:
[quote=”WES-RS” post=134954][quote=”de_koen” post=134946]
Zou mij als ge toch in u verhaaltjes geloofd, eerder zorgen maken dat er bij uzelf geen veer van u gescheurde stoel in u gat springt, waardoor ge verschiet en met u jakkemakke banden slipt over u eigen oliespoor. Wantja ge kon niet trager rijden want eens in 5de kunde ni terug schakelen/ :ass:
allemaal dingen die je wist en dus had kunnen vermijden 🙄 [/quote]Volwassen… :applaus:
Maar als gij dan graag die €31.000 over hebt ipv €6 tuningkeuring, be my guest. ;)[/quote]
Post dan niet overal een hoop gezever (cafepraat) als je er niets vanaf weet… Je verhaaltje van alles moeten verkopen enz slaat mss opjezelf als je dat voorhebt maar daarvoor moet je niet veralgemenen he.
Het gaat trouwens niet over 6€ tuning keuring, maar over een veelvoud daarvan en vooral over de problemen die kunnen ontstaan bij die keuring!!
Plaatsing door erkende garage €€€, + uitlijning binnen fabrieks specs €€€
Dan geometrie keuring ong 80-90€€ per keer, dus ook als hij niet goed staat, dan nog de gewone technische keuring erbij, anders beginnen ze nog niet aan de uitlijning. En dan krijg je idd een tuningattestje van 6€. Telkens zelf een dag verlof nemen om te gaan, ofwel de garagist laten gaan en zijn dag betalen… Telkens wachten op een afspraak (kan weken duren) en ondertussen mag je in princiepe niet rijden… En het is niet omdat hij bij de bandencentrales goed staat uitgelijnd dat dit bij de keuring ook zo is. Overal zit afwijking en marges op. Zeker bij een verlaagde auto kom je dicht bij de uiterste regelgebieden van camber, caster…Ps: als je er verlaagd niet doorkomt wegens te laag, niet uit te lijnen, enz.. en je steekt terug orig vering, moet je ook terug de GEOMETRIEkeuring doen, omdat de cambers regelbaar zijn. Dus succes met een auto die ooit eens een accidentje ofzo heeft meegemaakt…
Tevens als je de verlaging beu bent en terug orig veren wilt–> opnieuw heel het circus doorlopen…[quote=”f911fun ” post=134961]reply van de keuring :
U dient over een montage attest en validatieverslag te beschikken en een keuring, incl. wielgeometrie, te laten uitvoeren in een station dat daar voor uitgerust is (willebroek, diest, alken).
ditalles niettegenstaande de webside van dez autoveiligheid aangeeft dat voertuigen van voor 2003 dit niet moeten doen ?
oooh boy waar zijn we aan begonnen .[/quote]Toch wel, je leest de wetgeving gewoon verkeerd… Je wagen is niet verbouwd of verlaagd gekeurd voor 2003; dus je moet nu de hele rimram doorlopen…
reply van de keuring :
U dient over een montage attest en validatieverslag te beschikken en een keuring, incl. wielgeometrie, te laten uitvoeren in een station dat daar voor uitgerust is (willebroek, diest, alken).
ditalles niettegenstaande de webside van dez autoveiligheid aangeeft dat voertuigen van voor 2003 dit niet moeten doen ?
oooh boy waar zijn we aan begonnen .Om op topic te antwoorden, zie dan montage attest Correct is ingevuld zoals hoogtes in mm en juiste referentienr die terug te vinden is op validatieattest. Geen doorhalingen of verbeteringen aanbrengen om montageattest anders volledig nieuw invullen. Validatieattest zien dat er de juiste veren opstaan die horen onder uw auto.
Als de plaatser zijn werk kent zou dat geen probleem mogen zijn.
9 cm is inderdaad het min maar is een soort marge. Dus als je hem nu op 9 cm legt en de veren zetten zich een beetje dan is het jaar der op misschien prijs op de keuring. Zeker bij niet regelbare vering, anders is het nog simpel te verhelpen.[quote=”de_koen” post=134946]
Zou mij als ge toch in u verhaaltjes geloofd, eerder zorgen maken dat er bij uzelf geen veer van u gescheurde stoel in u gat springt, waardoor ge verschiet en met u jakkemakke banden slipt over u eigen oliespoor. Wantja ge kon niet trager rijden want eens in 5de kunde ni terug schakelen/ :ass:
allemaal dingen die je wist en dus had kunnen vermijden 🙄 [/quote]Volwassen… :applaus:
Maar als gij dan graag die €31.000 over hebt ipv €6 tuningkeuring, be my guest. 😉
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.