einde verbrandingsmotoren in 2035

Home Forum Zeverhoekje einde verbrandingsmotoren in 2035

  • Maker
    Discussie
  • De Euro 7-norm, die in 2025 van kracht gaat, zal wellicht de doodsteek geven aan verbrandingsmotoren.

    Hoewel de Euro 6D “Full”-norm pas sinds 1 januari van dit jaar is ingevoerd, zijn de autofabrikanten al druk bezig met de ontwikkeling van motoren die zullen voldoen aan de volgende fase van de Europese maatregel om luchtvervuiling te beperken. Deze Euro 7-norm gaat in 2025 van kracht en belooft extreem streng te zijn, ook al zijn nog niet alle details bekend.

    De maximale NOX-emissies zullen zeker een probleem vormen: deze zijn momenteel vastgesteld op 60 mg/km, maar moeten evolueren naar maximaal 30 mg/km voor de Euro 7A-norm, en vervolgens naar 10 mg/km voor de volgende Euro 7B-fase. Wat CO2 betreft, zou de uitstoot met 66% moeten dalen om aan de Euro 7A-norm te voldoen en zelfs met 90% voor de Euro 7B-norm.

    Intussen dringt de ACEA (Association of European Automobile Manufacturers) en de Duitse brancheorganisatie VDA aan op een herziening van de Euro 7-norm, omdat het ernaar uitziet dat deze zou kunnen leiden tot het compleet verdwijnen van verbrandingsmotoren, aangezien de toepassing ervan in de praktijk onhaalbaar is. De Europese leiders wordt verweten dat ze eropuit zijn om alleen nog elektrische auto’s of modellen op waterstof toe te laten. Autofabrikanten zijn nu volledig de kluts kwijt aangezien ze niet meer weten wat ze nog mogen ontwikkelen en wat niet, en men vreest dat er koppen zullen rollen omdat de nodige investeringen om volledig over te schakelen op emissieloze voertuigen aanzienlijk zijn en dat de rentabiliteit hierdoor in gedrang zal komen. De toekomst voor de automobielsector is bijzonder onzeker geworden.

    Bron: HLN

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 105)
    • waarom Porsche geen e-variant van de 911 wil (DS)

       

      In De Standaard werd onlangs beweerd dat Porsche de 911 nimmer als EV zal produceren. Want er wordt op e-fuels gemikt, de 911 zou als EV te zwaar worden, de conservatieve Duitse klanten willen geen EV…

      bla bla bla!

      Sta mij toe dit met een flinke korrel zout te nemen. Geen idee waar de auteur zijn info haalt maar volgens mij hebben ze dat zo zeker niet gezegd. Porsche spreekt wel over de plannen tot 2030. En tot dan is er van een 911 EV inderdaad geen sprake. Ze zouden wel gek zijn. De deadline is 2035. Dat is nog ruim anderhalve generatie vanaf nu. De 992 is in de helft dus is er nog tijd voor een volledige generatie benzine-opvolger (994?)

      Volgens mij is er nog niets beslist maar reken er maar op dat er ruim voor 2035 een 911 EV op de proppen zal komen. Die zal net als de Macan EV hetzelfde silhouet als de ICE krijgen en vermoedelijk samen in productie blijven. Net zoals een basis 911 vandaag enkel met PDK te krijgen is, zal de basis 911 elektrisch zijn en exoten zoals de GT3 met benzine (of e-fuel waar nodig).. my 2 eurocents.

        Europa moet opgedoekt worden dit is niet meer normaal, met hun gezever.

          Ziehier de landen waar vanaf 2035 geen verbrandingsmotoren meer mogen verkocht worden. Zou het helpen?
           

              rekentool

              Laatst verscheen er nog een artikel dat moest doen geloven dat de plug-in-hybride (die tot voor kort in BE 100% fiscaal gestimuleerd werd) “slecht is voor het milieu”. Alsof de Full-EV zoveel beter is. Als je de modellen vergelijkt met bovenstaande rekentool, dan weet je dat het allemaal niet zo bar veel uitmaakt. Het enige dat de CO2-tonnage naar beneden brengt, is simpel: wat minder auto-rijden:

              Als je bv de BMW 320e (PHEV) met de BMW i4 vergelijkt maar de PHEV à 13000 km/jaar en de i4 à 15000, dan is de balans na 12 jaar hetzelfde (25 ton CO2). 

              En je diesel break vervangen door een gigantische iX (of binnenkort de super-Cayenne EV) lijkt mij ook een maat voor niets qua CO2. Maar wel beter voor de lucht in de stad natuurlijk. 

                Europa verbiedt de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotor (ICE) vanaf 2035, dat konden we vandaag vernemen. Maar de argumenten van de voorstanders kunnen mij maar matig overtuigen:

                1/ De EV wordt goedkoper dan ICE? Onzin. Ofwel worden fabrikanten beboet voor elke ICE zodat de prijs ervan meer stijgt, dat zou kunnen.
                2/ De EV is nu duur omdat het “nieuwe” technologie is en nieuwe tech is duurder. Mis. Een EV is juist veel eenvoudiger te ontwikkelen.
                3/ Europa maakt de beste auto’s en door de beslissing zal Europa ook de beste EV’s gaan maken. Dat is klinkklare onzin, EV’s maken is een kwestie van de grondstoffenstroom ervoor nodig te controleren. En dat is China, China en China. Niet Europa. De assemblage-sector in Europa gaat barre tijden tegemoet.

                Ook bij Toyota denken ze er het hunne van:   Toyota: aanhangers elektrische auto hebben wetenschappelijk ongelijk

                  Ik zal er op letten, beloofd.

                  Ondertussen zijn de jaarcijfers voor B bekend. Blijkt dat de in totaal 366.303 personenwagens het laagste cijfer sedert 1995 betekent.. Dit zou te wijten zijn aan de problemen met het gebrek aan halfgeleiders etc. 

                  We zullen zien. In 2019 waren het er 550.000. Daarna was er corona. Zelf denk ik dat het steeds verder terugdringen van de verbrandingsmotor er ook veel mee te maken heeft. Wat moet je kopen als je weet dat je binnen 8 jaar met je euro 6 alvast in BXL niet langer welkom bent en een EV zéér duur is en je misschien geen eigen standplaats met lader hebt?? Uiteraard tweedehands, niet nieuw. Tenzij het een bedrijfsaankoop betreft. In dat geval ofwel lichte vracht ofwel een EV.

                    Zoals ook in 2022 reeds het geval was , opgepast voor fake news en fake cijfers  in 2023  hé  

                      ^^ dure productie vrees ik vooral. Oppompen is gemakkelijker eens het gaatje geboord.

                      Ondertussen zijn voor november in Europa 17% van 1 miljoen ingeschreven wagens BEV (Tesla model Y & model 3 bestsellers): Registrations of all cars across 27 European markets totalled 1,010,900 units last month, according to Jato Dynamics, compared with 860,700 in November 2021, for a year-on-year increase of 17%.BEVs performed especially well, growing 30% year-on-year to 172,600 units. They accounted for 17.1% of all cars registered during November – their second-highest monthly market share behind December 2021, when they hit 18.9%.

                      Ondertussen in december aan de Tesla Superchargers:

                       what it’s really like owning a Tesla at Christmas:3 hour queue

                        Deze synthetische brandstof heeft het potentieel om élke wagen CO2-neutraal te maken.

                        https://www.hln.be/mobiliteit/is-de-elektrische-auto-nu-al-overbodig-deze-synthetische-brandstof-heeft-het-potentieel-om-elke-wagen-co2-neutraal-te-maken~a5867197/

                        Té mooi om waar te zijn ?
                         

                          Wallonië: LEZ officieel aangekondigd voor 2025

                          Beetje later dan gepland maar dus toch. Redelijk hallucinant: zelfs met een euro 6 (die je ook nog in 2023 nieuw koopt) zou men al in 2030 niet meer in de Walen mogen rijden. Dat kan toch niet waar zijn? Wel… een beetje. Zoals wel vaker bij GoCar vertoont het artikel gaten. Want het verbod vanaf 2028 voor euro 5 en 2030 voor euro 6 geldt voor diesels, niet voor benzine. Link hieronder.

                          LEZ Wallonie (Moniteur Automobile)

                          Dates d’interdiction
                          [list]
                          [*]1er janvier 2025 – Euro 0, Euro 1, Euro 2, Euro 3, peu importe le carburant
                          [*]1er janvier 2026 – Euro 4, peu importe le carburant
                          [*]1er janvier 2028 – Euro 5 Diesel
                          [*]1er janvier 2030 – Euro 6 Diesel (en attente de précisions pour Euro 6d et Euro 6d Temp)
                          [/list]

                           

                            op de foto lijkt het meer alsof ze bij zichzelf iets aan het injecteren is…en het doet nog deugd ook, aan haar glimlach te zien

                            XXX

                              Met zacht kalfslederen handschoenen.
                              Mijne verbrandingsmotor zou wel in gang schieten…
                               

                                Die schepen Els Van Doesburg zou uw slang tijdens het tanken ook wel mogen vasthouden neem ik aan?

                                XXX

                                  Vandaag in de krant, ja in ‘t Stad;Stad Antwerpen stelt huisvuilwagens op waterstof voor: “Dit is technologie van de toekomst”https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20221207_96141361 

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 105)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.