elektrisch vraagje voor een specialist

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 elektrisch vraagje voor een specialist

  • Maker
    Discussie
  • buiten het feit dat ik mijn P nog steeds niet gestart krijg ben ik nog een paar andere zaken aan het nakijken. Ik had gemerkt dat een ventilator voor de verwarming niet meer werkt. Het gaat om het ventilatormotortje dat boven in het motorcompartiment zit.
    Als ik de motor rechtstreeks aansluit op een batterij werkt hij, als ik hem op de stekker aansluit werkt hij niet.
    Als de stekker losgekoppeld is van de motor en ik meet geeft hij 12V aan.
    Als ik de stekker op de motor zet en ik meet, dan geeft hij 0V aan…

    Dat wil dus zeggen dat de stroom veg valt op het moment dat ik de stekker aansluit.
    Iemand een idee of ervaring hiermee??

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 22)
    • Thx voor de hints mannen. euvel in de drukschakelaar gevonden. ik weet welk onderdeel te vervangen.

        zo’n pompje zit er in (lijkt er sterk op)

        Werkt de drukregelaar trouwens ook niet met een electrisch contact dat kan worden overbrugd om te testen of de membraampomp wil starten?

        voor zover ik heb kunnen terugvinden is de drukschakelaar volledig mechanisch. het overbruggen heb ik gedaan met een lampje (deze springen mocht je ongewild kortsluiting maken) en dan draait de pomp.
        toch maar eens proberen om die schakelaar er af te halen zonder de hele pomp uit elkaar te moeten halen.

        bedankt voor de hulp !!

          Deepee, de membraampomp is volgens mij in orde, afhankelijk van het drukverschil zal deze trager of sneller beginnen pompen tot de einddruk van 5 bar is bereikt.
          Ik vermoed dus dat de drukregelaar is gesneuveld.

          Dit kan eventueel worden gesimuleerd met een drukregelaar of drukreduceerventiel van een compressor om te kijken of/en bij welke druk de pomp wordt gestart.

          Werkt de drukregelaar trouwens ook niet met een electrisch contact dat kan worden overbrugd om te testen of de membraampomp wil starten?

          Wim

            :happy: :happy: :happy:

              FF helemaal off-topic:

              m’n vader heeft een defecte rugsproeier met batterij afgeleverd met de vraag of ik er leven in kan krijgen. ze hoort te werken op een 12v membraampomp met drukschakelaar.
              na wat meten en testen blijkt dat de pomp traag draait als ik op de polen van de drukschakelaar een lamp aansluit van 5W en ietsje sneller draait met een lampje van 10w. en hier stopt voor mij het raadsel.
              de drukschakelaar is volledig mechanisch en wordt door een veer achter een rubberdichting ingeduwd zodra de pomp 5 bar bereikt.

              ik vermoed dat de drukschakelaar de geest gegeven heeft maar heb m’n reserve om te beginnen met blind uit elkaar te schroeven. ik vrees dat ik nadien alles niet meer werkend geassembleerd krijg zoal deze.

              heeft iemand een idee wat ik moet vervangen zonder een nieuwe pomp te steken.

                werkt waarschijnlijk met voorschakelweerstanden, zo gaat het althans in de shark.

                  Ben er eindelijk nog eens toe geraakt om nog eens heel eventjes aan de P te sleutelen en ondertussen nog eens gekeken naar het probleempje met ventilator.
                  Ik heb even de draaiknop tussen de stoelen gedemonteerd en tot mijn grote verbazing zie ik daar niet echt een potentionmeter inzitten. Het enige wat ik daar in vind is een schakelaar als hij op stand 2 staat en één op stand 3. Ik zie ook niet direct draden die daar los zitten of plaats voor iets dat ontbreekt.
                  als ik de stekker van de ventilatormotor uitmeet, dan merk ik dat die effectief schakelt met de 2 hendels.

                  2014-09-1414.12.20.jpg

                  2014-09-1414.12.26.jpg
                  Ik denk dat ik maar eens het schema van TheFab en RSR er ga bijnemen

                    Als je dat bakje tussen je zetels open doet langs de zijkant zie je een metalen stangetje zitten controleer of dit er nog opzit. Soms komt het los en dan gaat het bedieningsmotortje draaien maar gebeurt er niets omdat het stangetje los zit.

                    Attachments:
                    • HeaterSytemWiring.gif
                    • c61d7f38.jpg

                      bedankt Fabian, ik heb de schema’s uitgedrukt.
                      Als ik dit weekend tijd heb ga ik er mijn hoofd weer eens over breken.
                      Eerst eens de tips van Wim bekijken en dan schema van buiten leren 😀

                        Elektrisch schema A/C en heating kan ik je apart doorsturen.

                        Workshop manual 285 MB
                        AC en heating 200KB

                          Karl, ik heb ondertussen de workshop manual van de 911 84-89 in mijn bezit.
                          Check ondertussen de tip van Wim ivm de draaiknop.

                          Stuur me een e-mail naar fabian.vandb@telenet.be zodat ik je de link kan doorsturen.

                          Wim

                            Potmeter van draaiknop tussen de stoelen. 💡
                            Was bij mijn cabrio van ‘ 86 om zeep.

                            Deze gaf zodra je de knop verzette niet meer door, want die geeft de impuls aan de motor omdat je warmte vraagt.
                            Staat deze op nul tussen de stoelen dan zal deze ook niet draaien.

                            Nog even een aanvulling.
                            Zodra je aan deze knop van verwarming draait hoor je een licht gezoem tussen de stoelen, en dat is dan het motortje wat de vlinderkleppen aanstuurt.

                            Is best een complex geheel de verwarming van de 3.2 doordat deze niet meer met de handels werkt tussen de stoelen.

                              ik heb deze maar kan het nog niet direct vinden, versta de index niet echt
                              http://www.renntech.info/extra_info_pages.php?pages_id=48

                                Heeft er iemand op het forum deze workshop manual? Link naar download?

                                  Het is een 911 3.2 van 1986
                                  Cabrio 🙂

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 22)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.