Enorm geschok bij koude start

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches Panamera Enorm geschok bij koude start

  • Dit onderwerp bevat 12 reacties, 9 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 4 jaren geleden door Tommy.
  • Maker
    Discussie
  • Ik heb nu sinds oktober mijn Panamera Sport Turismo en wat mij enorm opvalt en stoort is het enorme geschok in de wielen wanneer ik bij kouder weer vertrek en direct een vrij scherpe bocht wil nemen. Bij PCA zeggen ze mij dat dit een normaal fenomeen is bij de Panamera en 911 omwille van de grote velgen (de mijne staat op 21″), maar eerlijk gezegd vind ik dit toch niet kunnen voor een wagen van zoveel geld.

    Ik heb sterk de indruk dat dit een fout is in de vierwielaandrijving van de Panamera. Bij een bocht op enorm lage snelheid en bij lagere temperatuur krijg ik net het gevoel of de band van de velg rolt…! En ik moet zeggen…ik begin sterk te denken dat dit op termijn negatieve gevolgen zal geven op mijn voortrein.

12 reacties aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
    • Op mijn Cayman had ik ook 19″ zomerrubber liggen. Ook in de zomer schokte die bij het in- en uitparkeren. Nog meer was de wegligging toch niet dat, stuur trok aan alle kanten bij slechte baan en comfortabel was dat ook niet echt te noemen.
      Het was telkens een verademing om in de winter weer op 18″ te rijden en ondertussen ben ik voor de zomer ook opnieuw overgeschakeld naar 18″. Dat geschok heb ik ook niet meer.

        Dikke bakken , dikke, vette velgen, maar een setje winterbanden, ho maar 👿 👿 .

        Ik heb een set alu velgen + winterbanden voor een BMW 3 reeks in zeer goede staat te koop staan voor amper 200 euro en ik krijg niks, nul komma nul reactie op mijn advertentie. Men rijd nog liever met dikke vette banden hun dikke vette bak in de prak. Of deze van iemand anders, want zo gaat het als je botst, gewoonlijk rij je tegen een andere wagen waardoor die dan ook nog in de miserie zit.

          Mijn 981 reed ik in de winter met 18” ipv 20”. Die bokten nooit en leunden trouwens erg lekker in de bochten. Maar ook met de 20” was het gewoon een kwestie van aanvoelen.

          Ten andere is de mode voor steeds grotere velgen en dus dunner rubber met bijgevolg stijve zijflanken niet bepaald logisch.

          Zelfs een Huracan heeft vooraan “maar” 19” velgen. En de GT4 clubsport 18”.

            [quote=”Bennieboy007″ post=283847]O
            misschien toch die 22″ voor het zomerseizoen? :)[/quote]

            Vroeger reden we met een fietsje met 22″ wielen ; waar is de tijd gebleven ? 😀

            Hebben de fabrikanten werkelijk schuld aan al die krakende en schokkende banden of zijn het de “mis”-gebruikers ?

              Op mijn 991.2 met 20” heb ik dat ook

                Oei en ik was al aan het overwegen om er 22″ op te gaan leggen…dan zullen we dat misschien toch ook maar beter achter wegen laten? :p

                Heb altijd al winterbanden gehad maar nu voor mijn Panamera feitelijk nog niet aangeschaft. Misschien voor volgend seizoen toch overwegen om te doen en dan misschien toch die 22″ voor het zomerseizoen? 🙂

                123

                  Hoe breder de band, lager het banden profiel, hoe harder het rubber (zomerbanden dus) en hoe kouder het is, hoe meer je hier last van hebt.

                  Een Ferrari met zelfde banden maat zal exact hetzelfde voor hebben bij kouder temperaturen..
                  En als je dat soort band op een Dacia Logan legt… ook

                  It’s the tires.. not the car.

                    heeft niks te maken met de prijs van de auto, doch de geometrie en de bandbreedte.
                    iemand die 100K kan spenderen aan een auto kan zich ook winterbanden veroorloven toch?
                    dit heeft totaal geen effect op de voorophanging, en is peanuts in vergelijk met de krachten bij zeer hoge snelheid in een lange bocht op de Autobahn bijv.

                      Het is inderdaad enkel en alleen bij het manoeuvreren en momenteel ook vooral dan bij kouder weer maar…dit is toch iets dat totaal niet zou mogen voor een auto boven de 100K…eerlijk gezegd…?!

                      En goed kan dit toch ook niet zijn dat de voortrein constant deze schokken moet opvangen? Staat volgens mij garant om vroeg of laat met een kapotte voortrein te zitten. Zijn er mensen die dit al hebben moeten laten vervangen?

                        op mijn vorige 997 en 991 had ik dit ook fel, vooral op een rotonde, maar de achteras sturing op de 992 helpt dit enorm voorkomen is mij opgevallen…:up:

                          Het rubber van zomerbanden wordt door koude temperatuur (te) hard en verliest grip bij lage snelheid en in- of uitparkeren.
                          Als je banden opgewarmd zijn verbetert het enigszins maar weg gaat het niet bij dit weer.
                          Wil je van het zijwaarts rollen/bokken verlost zijn, dan moet je winterbanden monteren.

                            Dat was het eerste dat ik zei na mijn allereerste testrit in een 981 te Wiesbaden anno 2014.

                            “Da haben sie alle” was de repliek.

                            Maar enkel tijdens het manoeuvreren toch? Je kan je “rijstijl” er wel aan aanpassen. In de tijd dat er nog geen servo op de auto’s was (Opel Record 2300d, wat een kreng) moest je wel.

                          12 reacties aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.