- Dit onderwerp bevat 4 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 10 jaren geleden door .
-
Discussie
-
26 januari 2015 om 18:20
Het eerste project voor de Cayman is van start gegaan 🙂
Sommigen onder jullie weten dat ik nooit helemaal tevreden was van het geluid dat het sound package plus in de Cayman produceerde. Eerst zocht ik het vooral in de richting van de nadien bijgeplaatste iPod interface.
Een nieuwe iPod interface kwam in de plaats van de defecte en de radio-ontvangst was op slag vele malen beter.Maar het geluid was nog steeds niet naar mijn zin.
Problemen:
– Ofwel veeeeel te veel bass, ofwel geen bass.
– Centerspeaker die veel te luid speelt in vergelijking met de surround speakers
– Af en toe zachtjes “alternator whine” uit de center speakerNa een zoektocht op het internet, wat aan het experimenteren geslaan.
Wat belangrijk is om te weten, is dat bij het Sound Package Plus de surround speakers rechtstreeks aan de radio aangesloten zijn, maar de “woofers” in de deuren en de center speaker via een kleine ASK versterker aangestuurd worden.
Die ASK versterker bevindt zich in de kofferruimte achter het schot met de tools.Als ik de ASK versterker losplug, heb ik dus wel nog muziek uit de surround boxen. En dit klinkt best goed (al merk je wel dat je nu bijna geen bass meer hebt).
Schuldige dus gevonden 🙂 De fantastische ASK versterker die de woofers en de center speaker aanstuurt.
Een kleine zoektocht op het net, leert me dat deze ASK versterker bijna even berucht is als de “ploffer” bij de 996 🙂 Kapot gaat hij sowieso, de vraag is alleen wanneer.
Een nieuwe ASK versterker bij Porsche kost 3-400 Euro, gebruikt bij FG Porsche 150 Euro, maar … zonder garantie dat hij morgen niet weer kapot valt.Dus op zoek naar een alternatief. Ik wil absoluut OEM blijven, dus allerlei hobby klusjes met Pioneer of andere versterkers laat ik aan mij voorbij gaan.
Zo kwam ik op het spoor van ToreB (6speedonline forum) in Noorwegen. Hij heeft er zo’n beetje zijn specialiteit van gemaakt om deze versterkers te repareren en ze zodanig aan te passen dat de kwaliteit een reuze stap vooruit doet.
Hij geeft zelfs 5 jaar garantie op de herstelling! Dat wil wat zeggen voor een versterker die af fabriek niet deugd 🙂Dus nu is mijn versterker op weg naar Noorwegen voor de ToreB modificatie. Ben benieuwd hoe dit uitdraait. 🙂
PS: Voor degenen met Sound Package Plus, check even of je wel nog geluid hebt uit je center speaker … anders is je ASK al compleet dood.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.