Gedrag mede-weggebruikers

Home Forum Porsche Talk Gedrag mede-weggebruikers

• Maker
    Discussie
  • Zeg, wat zijn jullie ervaringen met andere weg-gebruikers? Voor ik zelf een P had, ging ik altijd onmiddellijk opzij als ik er eentje zag in mijn achteruitkijkspiegel zag, in de hoop getrakteerd te worden op een muzikaal cadeau. Nu merk ik dat ik blijkbaar een uitzondering ben… Mensen zijn precies nog minder geneigd het linker-rijvak te verlaten dan met mijn DD. Ook ben ik nog gevoeliger voor mensen die ‘in mijn gat komen hangen’ wat ook meer gebeurd dan in de DD…

Lok ik iets uit? Ik rijd helemaal niet agressief vind ik…

15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 35)
    • De overlevering leert ons dat “in den beginne” porsche rijders die kruisten op de weg hun lichten flitsten naar elkaar, een soort “hey”, zoals motards tot op vandaag hun hand opsteken (toffe peren!).
      Ik heb de laatste maanden telkens ik een P kruiste mijn hand opgestoken en een brede glimlach getoond.
      Een extra habit (persoonlijk): een duim omhoog voor een ouder model.
      Tot mijn verbazing kreeg ik vrijwel telkens een vriendelijk reactie terug (er zijn uitzonderingen, bvb geblondeerde kakmadams).
      Ik vind dit eerlijk gezegd bijzonder leuk. Be honest: we zijn allemaal gecharmeerd met dergelijk gebaar, niet?
      Dit geeft het P rijden een extra kick.
      Hoe is jullie ervaring, doen jullie dit al, zo niet, gaan we er weer voor?

Ive

valt wel mee vind ik. Onlangs warme positieve reactie gehad ook.
        Grijze (vermoed 60-plusser) tegenligger in gloednieuwe 991 die zijn hand opstak naar mijn bescheiden boxster 987.
        Langs de andere kant ook al overjaarse “tuner” in ‘t frituur tegengekomen die kost wat kost wou streetracen met zijn toyota gt86 (200PK) tegen mijn boxster S (280PK) :wtf:
        Heb hem dat uiteindelijk toch maar vriendelijk uit zijn hoofd kunnen praten. :happydance:

PM

Ik sluit mij aan bij de meerderheid van de reacties. Ik heb mij “p” nog niet zo lang maar het was mij ook al opgevallen dat ik meer last heb van bumperklevers dan met mijn daily. Ik stoor er mij niet aan. Als het iets te lang duurt geef ik ietsje meer gas en het probleem lost zichzelf op. 🙂

Soms wat uitdagend gedoe, maar meestal valt het wel mee, Boxster van 2001 …
            En overigens: hier in Keerbergen word je eerder beschouwd als een sukkelaar met een 986 Boxstertje.
            Hier rijdt wel wat rond hoor. Ik vermoed dat die mensen niet in het onderwijs staan …

Hier rond het Brusselse zullen er veel stoppen tot ze merken dat de eigenaar er bij staat :what:

Die ervaring heb ik dan wel, als ik met pech langs de kant stond duurde het 10 minuten tegen dat er iemand eens kwam kijken wat er gaande was.
                En dat in volle spits.

De meeste hadden een grijns op hun gezicht van, ha zie die jonge gast daar staan met z’n P in panne.

[quote=”Mart” post=218679]… ‘s kijken hoeveel er stoppen om je te helpen en hoeveel dankbetuigingen (cq middelvingers) je krijgt van passerende mede weggebruikers! [/quote]

die ervaring heb ik absoluut niet. mss wel in NL maar zeker niet in B of D. hoe ouder de auto, hoe sneller een passant stopt (mss ook wel gewoon uit nieuwsgierigheid of leedvermaak?)
                  zo stopte ik een paar weken geleden met m’n E-type op een godverlaten landwegel net over de duitse grens om m’n dak open te leggen na een snelwegtripje. de eerste duitser die er na nog geen twee minuten passeerde stopte en vroeg of er een probleem was en of hij kon helpen :respect2:

Ik snap toch niet goed waar jullie over spreken. Voor het merendeel van de mensen, is mijn 964 gewoon ‘een oude Porsche’. Ik betrap er mezelf wel op dat ik veel sneller opgejaagd ben als er iemand kort op mij rijdt, maar dat ligt gewoon aan mezelf en zeker niet aan het feit dat men anders reageert wanneer ik met de Porsche rijd ipv met mijn daily. Er rijden tegenwoordig zoveel Porsches (van alle types) rond in België dat het echt geen uitzondering meer is om er eentje tegen te komen, dus ik denk dat het grootste deel van het zogenaamde probleem toch vooral ligt in de eigen perceptie.

Dat er af en toe eens iemand wil sprinten aan de verkeerslichten, juich ik zelf alleen maar toe 😀

Dan moet je voor de gein es een keertje langs de snelweg gaan staan met een geopende motorklep. Es kijken hoeveel er stoppen om je te helpen en hoeveel dankbetuigingen (cq middelvingers) je krijgt van passerende mede weggebruikers! :popcorn:

Ik reed vroeger een Opel Manta.
                        Je kon de mensen zien kijken en je lipleest O een Manta ,wat leuk…… 🙂
                        Die reden ze op normale snelheid gewoon voorbij ,uitgezonderd een paar gekken.
                        Nu met mijn 944 hoor je zelden O een Porsche… en kan men niet snel genoeg gaan om me voor bij te steken. :first:
                        Terwijl ik heel rustig rij met de Porsche.
                        Oeps,gaat een Porsche kapot als je er rustig mee rijd? :think:

Voor mij hetzelfde Harley, als ik een P zie probeer ik korter te komen om te kunnen kijken en genieten, zeker niet kleven want dan heb ik schrik dat hij wegschiet 😀

Met de 911 had ik daar ook constant last van. Veel bumperklevers of mensen die op de autosnelweg opeens voor jou komen gevlogen. Ook ontelbare keren uitgedaagd door jonge gasten met hun blitse tuningwagens. Misschien ook deels omdat ze wisten dat ik in hun sector actief ben/was. Ik merk ook dat veel sportwagens constant wel een andere wagen achter hun bumper hebben kleven. Maar moet ook zeggen dat ik veel wagens -Mercedes, Audi en vooral BMW- zelf ook heel agressief zie rond rijden.

Met de pana heb ik daar totaal geen last meer van. Waarschijnlijk ook omdat er achteraan hybride op plakt. Zullen ze met een prius vergelijken :mrgreen: En ook omdat ik op de autosnelwegen meestal rustig op het rechter rijvak plaats. Even achter een vrachtwagen gaan hangen, cruise control opzetten en rustig achter blijven bollen.

Er rijden steeds meer en meer mensen heel assertief -tot agressief- op de wegen. Mede door de toenemende tijdsdruk en bijhorende stress (ook steeds meer depressies en burn-outs). Dus time is money geworden. Ook het oppermachtig in je ijzeren paard voelen verergert het. Het is een ongelukkig evolutie die steeds erger zal worden. Doe eens volgende en merk dan op: neem rustig je tijd en plaats je bij heel druk verkeer op de rechterrijstrook van je wagen. Aanschouw het druk woon-werkverkeer en kom zelf tot de conclusie hoeveel mensen hun leven wagen voor enkele seconden tijdwinst.

Dat haantjesgedrag zal er altijd zijn. Ik lig er meestal niet van wakker.

Ik merk wel dat er sneller plaats wordt gemaakt op het derde vak als de mensen een Porsche zien aankomen, ondanks dat je zelfs niet of niet veel sneller rijd dan de rest.
                              Nog maar 1 keer uitgedaagd geweest tot ‘spelen’ aan de verkeerslichten door een Mercedes CLA diesel, was een vriendelijke gast met zijn vriendin aan het stuur, complimenteerde mij met mijn Cayman en vroeg hoeveel paarden dat ding had. Ik was verbaasd hoe snel hun auto vooruit ging, weliswaar met automatische versnellingsbak. Ze hadden blijkbaar ook 211 paarden, maar ook wat meer gewicht. Ik was dus nog altijd sneller :-).

Zelf steek ik ook graag een traagrijdende Porsche voor, gewoon omdat je dan lang kunt genieten van de achterkant, de zijkant én de voorkant. Snelle Porsches zie je maar even in je spiegel, en die kont verdwijnt meestal ook weer snel aan de horizon.

Mmmh, heb ik niet zo’n last van. Ik vind dat ze op de autosnelweg wél vlug naar rechts gaan…
                                Meestal ‘slapen’ ze op het linker rijvak, schieten ze wakker en gaan in een reflex naar rechts.

Of zou het door mij te zien zijn dat ze zo mooi opzij gaan ?

ps: ik denk niet dat je de mentaliteit op de weg kan vergelijken tussen pakweg Antwerpen/Brussel vs De Westvlaamse autoroetes 😉

Wim

Hier hadden we toch al een draadje over, maar kan het zo snel niet vinden waar het gezet is. 😳

15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 35)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.